ضرورت ایجاد شرکت هایی که اقلام پزشکی را توزیع کنند

کیانوش جهانپور؛ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو

یکی از چالش هایی که نظام بهداشت و درمان کشورمان سالهاست که با آن روبرو است، عدم وجود شرکت هایی است که به صورت مشخص و اختصاصا اقدام به توزیع اقلام پزشکی و آزمایشگاهی کنند. این موضوع، گاه به گاه بعد از شناسایی محموله های قاچاق و تقلبی اقلام پزشکی نظیر ایمپلنت‌ها مورد توجه قرار می گیرد ولی متاسفانه بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود.

در این خصوص کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اذعان به وجود مشکل در عرصه توزیع تجهیزات پزشکی معتقد است: تجربه ی مفید و مثبت ما در حوزه دارو نشان می دهد که وجود یک شبکه پخش رسمی و سازمان یافته در حوزه تجهیزات پزشکی، می تواند کمک بسیار زیادی در مسیر ساماندهی عرضه کالاها و اطمینان از اصالت کند.

ما باید بتوانیم حلقه های مختلف از زنجیره توزیع را رصد کنیم و بدانیم که در هر مرحله ای چه اتفاقی می افتد و فرآیندها چگونه شکل می گیرد.

قاعدتا در حوزه تجهیزات پزشکی، خصوصا اقلام مصرفی نیازمند به چنین شبکه توزیع رسمی در کشور هستیم و شیوع کرونا و ضرورت توزیع هدفمند کالاهای مربوطه نشان داد که این شبکه باید هرچه زودتر، اجرایی شود. البته این ضرورت پیش از این بطور کامل در سازمان غذا و دارو احساس شده بود و گام های نخستین در این رابطه بمنظور بررسی پیش نیازها آن برداشته شده است.

ناگفته پیدا است که شبکه توزیع تجهیزات پزشکی وقتی نظام مند می شود که شرکت های پخش رسمی در این حوزه وجود داشته باشند، مسئولین فنی شرکت ها مشخص شده باشند و شرکت های تامین کننده موظف باشند کالاهای خود را صرفا از طریق شرکت های رسمی توزیع کنند.

بدین صورت هر کالا از مبدا وارداتی و تولیدی تا مرحله ای که به دست خریدار نهایی برسد، قابل رصد و قابل پیگیری است.
نکته قابل توجه اینکه تنوع و تعدد کالاها و شرکت های مربوط به تجهیزات پزشکی بسیار بیشتر از حوزه دارو است و به همین دلیل برای موفقیت در نظام مند سازی شبکه توزیع ملزومات پزشکی نیاز به راهکارهایی به غیر از سیستم توزیع دارو داریم.

در این مسیر باید ذینفعان مختلف، با هم افزایی مسیر نظام مندسازی شبکه توزیع را بپیمایند و قطعا تحقق این امر، هم به نفع سلامت عموم جامعه و هم به نفع شفافیت در حوزه تجهیزات پزشکی خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.