“سوبسید” منشأ فساد است

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، هاله حامدی فر، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در این نشست اظهار داشت: سوبسید و ارز ترجیحی برای هر چیزی، برای حمایتی است که دولت می خواهد از مصرف کننده نهایی و قشر آسیب پذیر صورت بگیرد. اگر سوبسید را “بخواهید” به دست تارگت اصلی سوبسید برسانید، باید به انتهای زنجیره آن سوبسید را پرداخت کنید.

وی ادامه داد: علم اقتصاد نه در ایران بلکه در دنیا ثابت کرده که سوبسید، خود منشا فساد است و هرچیزی که دو نرخی باشد درصدی از فساد در آن داخل می شود. حال ما اگر  بگوییم خیلی افراد پاکدستی هستیم، ممکن است درصد آن فساد کم باشد اما در اصل قضیه سوبسید عامل فساد است.

این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو تشریح کرد: هرچه سوبسید در قسمت های اولیه زنجیره تزریق شود، هرز این داستان بیشتر می شود.

حامدی فر با بیان اینکه کسی با حمایت از اقشار آسیب پذیر برای دریافت دارو با قیمت ارزان و کم کردن پرداخت از جیب بیمار در پرداخت دارو مخالف نیست، تصریح کرد: وقتی ما یک روشی اتخاذ می کنیم که منشا فساد است، قابل کنترل نیست و از طرفی مراجع نظارتی هم می دانند منشا فساد است و هزاران مرحله بروکراسی به دست و پای این صنعتی که درگیر هزاران مسئله از جمله مشکلات بانکی و تحریم و کمبودهاست، می بندند تا آن را کنترل کنند، به مشکلات این صنعت اضافه می کنند.

وی اضافه کرد: همه مستحضریم که کسی که دارد کار معمول خود را انجام می دهد باید مدام سوال و جواب پس بدهد، تعزیراتی شود و اسناد آن 50 بار بررسی شود و از نهادهای مختلف بازرسی شود.

حامدی فر تصریح کرد: ما با عدد 4200 مشکل نداریم بلکه با ارز دو نرخی مشکل داریم که عامل فساد است و بروکراسی ایجاد می کند و معضلی است که اصلا نمی توانند آن را تامین کنند.

وی با تعریف یک فرصت سوزی نسبت به تغییر نرخ ارز دارو گفت: ما یک فرصتی داشتیم که زمانی که بودجه بسته می شد، همفکری می‌کردیم و راهکاری اصولی، تکنیکال و کنترل شده پیدا می کردیم که این سوبسید را هدایت کنیم.

حامدی فر در پایان گفت: عمده بیماران کشورمان دارو را با بیمه دریافت می کنند. ما مسیر را داشتیم، متخصصان اقتصاد دارو را داشتیم اما در نهایت هزینه خود را به غیرتخصصی ترین شکل ممکن پرت کردیم و از بین بردیم و خودمان را در مظان اتهام قرار دادیم

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.