اگر نرخ ارز دارو تغییر کند…

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، فرامرز اختراعی، رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در این نشست اظهار داشت: نمی توان ارز دارو را روی نرخ غیر ثابتی تنظیم کرد. باید نرخ ثابتی وجود داشته باشد تا انضباط را در نظام قیمتگذاری حفظ کند.

وی افزود: امروز با تغییرات ترسناک تورم و قیمت های تمام شده، کمیسیون قیمتگذاری هم از تغییرات مستمر نرخ ارز دارو عاجز است.

اختراعی با بیان اینکه اگر نرخ ارز دستکاری و شناور بشود، تقریبا تمامی واحدهای تولیدی دارو چاره ای جز تعطیل کردن نخواهند داشت، تاکید کرد: بنابراین مبحث ثبات نرخ ارز، گریزناپذیر است؛ حال قیمت آن هرچه که می خواهد باشد.

وی اضافه کرد: نقش موسسات حمایتی مانند بیمه ها باید بسیار جدی و برنامه ریزی شده باشد و نمی توانیم مستقل از آن، چنین کاری کنیم.
با فضای حاکم بر بودجه و ارز، بیمه ها اصلا امکان اصلاح نرخ را ندارند و حتی حاشیه های افزایش قیمت که مارجین تولید است، 2 و نیم برابر خواهد شد و قیمت مواد موثره دارو، حداقل در زنجیره اولیه تولید 2 و نیم تا 4 برابر خواهد شد. بنابراین قیمت دارو از حدود 4 برابر افزایش خواهد یافت.

فرامرز اختراعی تصریح کرد: در اساس تک نرخی شدن ارز دارو، تردیدی نداریم و باید این ارز بصورت پلکانی به نرخ متعادل بازار آزاد برسد. اما به شرط اینکه نرخ آزاد هم به ثبات برسد.

اختراعی تاکید کرد: ممکن است تا 10 سال آینده هم ما شرایط مطلوبی از لحاظ وجود منابع ارزی نداشته باشیم. بنابراین منابع باید کاملا مدیریت شود و مدیریت این است که با 150 میلیون دلار مواد واسط را تامین کنیم و با کمتر از 500 میلیون دلار APO را فراهم کنیم و برای داروهای حیاتی وارداتی شاید 100 تا 150 میلیون دلار و مقداری هم برای داروهای بیماران خاص که داروهایشان در داخل تولید نمی شود. بنابراین اینکه نرخ ارز دارو آزاد شود و در پی آن، راه برای واردات دارو فراهم شود، این اتفاق به هیچ وجه نخواهد افتاد.

رئیس سندیکای تولیدکنندکان مواد اولیه دارویی از واردات بدون انتقال ارز برخی از مواد موثره دارویی به کشور به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: ما در سندیکای مواد اولیه دارویی، نامه ای به سازمان غذا و دارو نوشتیم که به صورت آزمایشی مواد پایه و واسطه در صنعت مواد موثره دارویی، با مکانیزم بدون انتقال ارز وارد شود. البته شاید حتی کمی گرانتر از ارز نیمایی هم باشد اما اثر آن در قیمت دارو مشخص خواهد شد. تضمین هم گرفته ایم که قبل از واردات، قیمت دارو هم اصلاح شود.

اختراعی در پایان تاکید کرد: به هیچ عنوان راضی نیستیم که قیمت دارو پایین بماند و شرکت های دارویی دچار بحران شوند چراکه این شرکت ها پاره های وجودی تولید در کشور هستند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.