ارز دارو به مرور در حال آزادسازیست

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، دکتر سجاد حسینی، داروساز و ارائه دهنده خدمات آمارنامه دارویی ایران در این نشست اظهار داشت: ما امروز حس نمی کنیم که ارز در حال آزاد شدن است اما واقعیت این است که ارز دارو به مرور در حال آزادسازی است.

این داروساز گفت: ما 3 میلیارد و 700 میلیون ارز سالانه حوزه سلامت است که هر سال حسب حضور دکتر نمکی و تیم آنها، سناریوی ارزی کاهش پیدا کرده است؛ بطوریکه در سال 98، یک میلیارد و 650 میلیون به دارو و مواد اولیه ارز تعلق گرفته است. آمار ارزی سال 99 هنوز دقیق اعلام نشده اما این رقم حدود یک میلیارد و 300 میلیون (تجمیعی ماده اولیه و Finish product) باشد.

وی افزود: در این حین که مصارف ارزی 4200 تومانی رو به کاهش است و قیمت ها در حال آزاد شدن است، دولت هیچ کمکی در خصوص مابه التفاوت قیمتها نمی کند و پول صرفه جویی ارزی محصولاتی که از فهرست دریافت ارز دولتی خارج شدند را به بیمه ها تزریق نمی کند.

سجاد حسینی در پایان تصریح کرد: حسب محاسبات و مولفه های گوناگون و با در نظر گرفتن افت نرخ ارز، بازار دارویی که در سال 98، نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان بود، ممکن است به 100 هزار میلیارد تومان برسد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.