پایانی بر سیکل معیوب

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، دکتر پیام دین دوست، فعال صنعت دارو در این نشست اظهار داشت: ما در طول 40 سال گذشته چندین بار جهش ارزی را تجربه کرده ایم و بعد از چند سال به نقطه ای که الان هستیم رسیده ایم، اما از تجریات گذشته درس نگرفتیم. امروز همه یک حرف را می زنیم و می گوییم ارز 4200 تومانی خوب نیست و باید به تدریج برداشته شود. اما سوال من اینجاست که اگر امروز به این واقعیت اعتقاد دارید، چرا از 3 سال پیش نپذیرفتیم که ارز بصورت تدریجی بالا برود که نظامات مالی، اقتصادی و بیمه ای از 3 سال قبل خود را با این جریان همگام کنند؟

وی ادامه داد: جواب این است که حلقه مفقوده در حکمرانی این است که مدیران ما به دانش اقتصاد و اتفاقات رخداده ی کشور توجهی نمی کنند و بیشتر دنبال روی صحبت ذی نفعان هستند؛ بدون اینکه در نظر بگیرند در سطح کلان باید چگونه تصمیم بگیرند.

دین دوست اضافه کرد: من تیتر این اتاق گفتگو را که گذاشته اید: «حذف ارز 4200 تومانی؛ فرصت یا تهدید» را می پسندم؛ زیرا با حرفهای مطرح شده همه اجزای سیستم دارویی در آنجایی که ارز 4200 برایشان فرصت بود، از آن استفاده کردند و آنجایی که به تهدید رسید، میگوییم چیز خوبی نیست. افرادی هم که الان می گویند ارز ترجیحی خوب است، هنوز تهدید به سراغشان نیامده است! اگر تهدید به سراغ آنها هم بیاید، به زبان می آورند که ارز 4200 چیز بدی است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا حمایت از یک صنعت یا حمایت از مردم، با تخصیص ارز سوبسیدی صورت نمی گیرد، گفت: اگر برای حمایت از بیمه ها قیمت ارز را غیر واقعی نگه داریم، بیمه های ما هیچ وقت به فکر اصلاح ساختار مالی و افزایش توان خودشون برای پوشش بهتر نمیافتند. برای حمایت از صنعت، باید مالیات ها را اصلاح کنید، زمین ارزان و امکانات دیگر را در اختیار صنعت بگذارید.

دین دوست در ادامه تصریح کرد: همه ما تا امروز در وجود و استفاده از ارز سوبسیدی مشارکت داشته ایم. اما بعضی از ما یک سال، برخی دو سال و برخی الان درک کرده ایم که ارز 4200 تومانی برای دارو تهدید است. اگر ما به این اصول توجه نکنیم و این راه ادامه دار شود، دوباره یک شوک دیگری وارد می شود و دوباره ارز سوبسیدی مهمان ما خواهد بود. اما وقتی به این ارز دسترسی نداریم و گیر افتاده ایم و هزینه هایمان با ارز آزاد حساب می شود و درآمدمان با ارز دولتی، بدنبال اصلاح آن می افتیم.

دین دوست در پایان تصریح کرد: ما باید به دولت بعدی برای حکمرانی درست کمک کنیم و نگذاریم اتفاق ارز 4200 تومانی مجدد اتفاق بیافتد وگرنه الی الابد مشکلات، ماندگار خواهد بود و این سیکل معیوب کماکان ادامه دار خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.