ارز 4200 تومانی رانت آور است

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، مهدی پیرصالحی، نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو در این نشست اظهار داشت: امروز بر همه روشن است که ارز 4200 تومانی رانت آور است. در سال گذشته با وجود اینکه واردات انسولین بیش از سالهای قبل بود، اما بازار بیشترین کمبود را در موضوع انسولین به خود دید. اگر ارز 4200 تومانی بصورت ناگهانی از صنعت دارو حذف بشود، با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شویم و به تبع آن ممکن است با کمبود دارو و منابع در صنعت تولید مواجه شویم.

وی افزود: طبق محاسباتی که ما انجام دادیم، با 2 برابر شدن قیمت ارز نسبت به قیمت پایه، به ازای اضافه شدن هر نرخ 4200 تومانی، بصورت متوسط باید 25% به قیمت دارو اضافه شود و اگر ارز دارو بطور کامل آزاد شود، ممکن است شاهد افزایش قیمت 100 درصدی در داروهای تولید داخل باشیم.

پیرصالحی تصریح کرد: امروز ما با بی ارزی مواجه شده ایم. نگرانی بزرگ اینجاست که دولت علی رغم این مصوبه، ارزی برای تخصیص ندارد. من به عنوان عضوی از کمیسیون قیمتگذاری دارو، شاهد هستم که خیلی از داروها دچار کمبود می شود و سپس این تصمیم گرفته می شود که ارز این داروها بصورت نیمایی تخصیص یابد که در نهایت فشار آن به مردم می آید.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو گفت: بنظر من همین الان هم اگر دولت بخواهد برای حذف ارز اقدام کند، باید طبق پیشنهاد همکاران، بصورت پلکانی این اتفاق بیافتد و فهرستی تدوین شود تا چه داروهایی در 6 ماهه اول، چه داروهایی در 6 ماهه دوم و چه داروهایی سال آینده قرار است با ارز دولتی خداحافظی کنند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.