توزیع تجهیزات پزشکی نظام مند می شود

سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اغلب فعالان حوزه سلامت اذعان دارند که از مهم‌ترین پیش نیازهای ضروری در حوزه تجهیزات پزشکی مصرفی و همچنین کالاهای دندان پزشکی و آزمایشگاهی، وجود شبکه نظام مند و هدفمند توزیع این کالاهاست تا شرایطی فراهم شود که سیاستگذاران و متولیان حوزه سلامت بتوانند به صورت منظم، شفاف و قابل رصد، هر رویدادی را در زنجیره توزیع کالاها در کشور دنبال کنند.
طبیعی است که با توجه به تعدد و تنوع کالاها، توقع نیست که این اتفاق بزرگ و سرنوشت ساز، در شبکه پخش دارویی کشور رخ دهد، بلکه تجهیزات مصرفی تجهیزات پزشکی، خود مستقلا نیاز به شبکه توزیع اختصاصی خود دارند.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: توزیع تجهیزات پزشکی باید نظم پیدا کند تا بتوانیم به صورت لحظه‌ای چرخه توزیع این اقلام را به مانند توزیع دارو، رصد کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر باید ضمن استفاده از پتانسیل‌های قبلی، سنتی و اصناف، از روش های مدرن و قابل اعتمادتری در قالب یک شبکه جامع و فراگیر بهره‌مند شویم.

به گفته نمکی، برای اینکه مسیر ورود کالاهای تجهیزات پزشکی تقلبی، فاقد اصالت و قاچاق به زنجیره توزیع سد شود، نیاز به زیرساخت‌های کارآمد داریم؛ یکی از آنها این است که زنجیره توزیع باید ساختار پیدا کند و ورودی‌ها و خروجی‌های آن شفاف و قابل رهگیری باشد. باید به مانند دارو بدانیم که اقلام تجهیزات پزشکی، در هر لحظه در کدام بخش از زنجیره توزیع قرار دارند. این کار بزرگی است که نظام سلامت کشورمان را از بسیاری از معضلات در امان خواهد داشت.

وی تأکید کرد: با نظام‌مند کردن شبکه توزیع تجهیزات پزشکی و در کنار آن بهره‌برداری از کدهای جدید در سامانه تیتک و شناسه‌دار شدن تجهیزات پزشکی، می‌توانیم گام موثری در مدیریت توزیع تجهیزات پزشکی برداریم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.