از تاسیس شرکت پخش تجهیزات پزشکی استقبال می کنیم

سید کامل تقوی نژاد؛ معاون توسعه منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت

نفوذ اقلام قاچاق و تقلبی به شبکه سنتی توزیع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، یکی از دغدغه‌های مهم مردم، بیماران، پزشکان و سیاستگذاران حوزه سلامت است. در این خصوص بحث‌های زیادی مطرح شده که به طور اجمالی بر ناکارآمد بودن نظام توزیع اقلام پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در کشورمان گواهی می‌دهد.
بحران شیوع بیماری کرونا و گرفتار شدن نظام سلامت در اختلالات و نوسانات شبکه توزیع اقلام شوینده، ماسک و الکل نیز مزید بر علت شد و نقاط ضعف سیستم توزیع فرآورده های سلامت محور را (به غیر از دارو) برجسته‌تر ساخت.

معاون توسعه منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت پیش شرط‌های راه اندازی شرکت های رسمی پخش تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.
سید کامل تقوی نژاد، در خصوص طرح راه اندازی شبکه توزیع رسمی و شناسنامه دار در حوزه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: از ۳.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته در حوزه سلامت، حدود ۱.۲ آن به بحث تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین بخش قابل توجهی است و باید تلاش کنیم که بخش عمده ای از این تجهیزات در داخل کشور تولید شود و نظارت کافی بر اصالت، قیمت و نحوه مصرف این تجهیزات صورت گیرد.

موضوع شناسنامه‌دار شدن شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی و راه‌اندازی شبکه رسمی و نظام‌مند توزیع تجهیزات پزشکی در سراسر کشور، موضوعی است که قابل توجه است و طبیعتا هر طرحی که منجر به افزایش کارایی در حوزه تجهیزات پزشکی باشد، وزارت بهداشت از آن استقبال می‌کند. تقوی نژاد تاکید کرد: برای راه اندازی شرکت های رسمی پخش تجهیزات پزشکی باید توجه داشت که اولا مبتنی بر نگرش تقویت تولید داخل باشد، ثانیا اینکه هزینه فرآیند توزیع را کاهش دهد و منجر به این شود که کالا ارزان تر به دست مصرف کننده برسد و ثالثا اینکه به ایجاد رانت و انحصار منجر نشود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.