راه های حمایت از تولید تجهیزات پزشکی/ ضرورت بازنگری در شبکه توزیع

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که غیر شفاف بودن شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، موجب شکل گیری اقتصاد زیر زمینی شده است بر ضرورت بازنگری در شبکه توزیع این تجهیزات تاکید کرد.

این گفتگو در زمانی که ایشان عضو کمیسیون اقصادی مجلس شورای اسلامی بوده اند، صورت گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که غیر شفاف بودن شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، موجب شکل گیری اقتصاد زیر زمینی شده است بر ضرورت بازنگری در شبکه توزیع این تجهیزات تاکید کرد.

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص شیوه های حمایت از صنایع فعال در حوزه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: تولید تجهیزات پزشکی، دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی در کشور است که هم می تواند نیازمندی های داخل را تامین کند و هم امکان ارز آوری مناسبی را فراهم کند ولی متاسفانه به دلایل مختلف، نتوانسته ایم از توانمندی های موجود به خوبی بهره برداری کنیم.
وی اضافه کرد: برای توسعه توانمندی های این حوزه، در گام نخست باید تجهیزات پزشکی، اولویت بندی شوند و بر اساس شاخص هایی کاملا شفاف و مدون، میزان کارایی آن ها برآورد شود. هرچند که این کار در اداره کل تجهیزات پزشکی تا حدودی انجام شده ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. باید به گونه ای در این مسیر پیش برویم که بیهوده منابع ارزی و سایر توانمندی های کشور بر تامین تجهیزاتی که چندان ضروری نیست، متمرکز نشود.

آقاپور افزود: علاوه براین، باید توانمندی های شرکت های دانش بنیان و صندوق های نوآوری و شتابدهنده هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، مورد حمایت و تقویت قرار گیرد تا بتوانیم از طریق مهندسی معکوس، گستره فعالیت شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی را افزایش دهیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: گام دیگری که باید برداشته شود این است که باید برای شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، چاره اندیشی شود. متاسفانه حوزه تجهیزات پزشکی و البته بسیاری حوزه های دیگر، هنوز گرفتار سیستم توزیع سنتی است که عوارض و تبعات خاص خودش را دارد.
به گفته آقاپور، هرچند نظارت های مختلف بر اساس ابزارهای قانونی وزارت بهداشت بر تولید و واردات تجهیزات پزشکی صورت می گیرد ولی هنوز سازوکار لازم برای نظارت بر پخش و توزیع تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: متاسفانه هنوز نمی توانیم آمار و ارقام دقیقی از آنچه که در زنجیره توزیع تجهیزات پزشکی رخ می دهد، در اختیار داشته باشیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.