داروخانه ها و ترکش های کرونایی

محمدباقر ضیا؛ رئیس انجمن داروسازان ایران

داروسازان، به صورت روزانه و در سراسر کشور، مرتب و مستمر پاسخگوی مراجعات مردمی بودند، آن هم در شرایطی که خودشان از اسباب مراقبت شخصی، بی بهره بودند.
سیزده هزار داروخانه در سراسر کشور به عنوان پایگاه های قابل اعتماد نظام سلامت، هرگز ارائه خدمات خود را به مردم متوقف نکردند، این درحالی بود که بسیاری از حوزه های درمانی، تعطیل بودند.
در این مدت، علاوه بر نگرانی بابت سلامت پرسنل شاغل در داروخانه ها، فشار اقتصادی بر بدنه داروخانه از ابعاد مختلف نیز افزایش پیدا کرد ولی متاسفانه نظام بانکی و نظام دارویی کشور تاکنون، همراهی مناسبی با داروخانه ها نداشته اند.
اکنون که وضعیت تولید ماسک و اقلام شوینده بهتر از روزهای آغازین شیوع کرونا است، فرصت مناسبی است که با آسیب شناسی فرآیند توزیع این اقلام در دو ماه گذشته، در خصوص ضرورت بهینه سازی شبکه توزیع، بررسی بیشتری صورت گیرد.
هرچند که کشور در حوزه دارو، دارای شبکه توزیع نظام مند و قابل رصد است ولی متاسفانه عدم تمرکز مدیریتی در زنجیره تامین و توزیع سایر کالاهای پزشکی، ماسک، شوینده ها، الکل و … در ماه های آغازین شیوع کرونا، سبب شد که اختلالاتی در نظام توزیع ایجاد شود و متاسفانه ناکارآمدی شبکه توزیع، به نام داروخانه ها ثبت شد.
باید زنجیره توزیع، کاملا شفاف و قابل رصد شود. کشور نیاز به شبکه توزیع نظام مند و ساختار یافته دارد و این واقعیتی است که باید در فرصت های پیشین نسبت به آن توجه و تامل می شد و به عنوان یک زیرساخت اصلی نسبت به آن سرمایه گذاری می شد.
کشور باید به سمت بهره برداری از مدل‌های مدرن توزیع گام بردارد و زنجیره پخش تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باید ساختار مند شوند و امیدواریم بعد از غلبه بر کرونا، مسئولین فراموش نکنند و راه اندازی شرکت های بزرگ و رسمی پخش تجهیزات پزشکی را تسریع کنند
آنچه که ضرورت دارد آن است که کلیه حلقه های زنجیره تامین کالاهی پزشکی، فراورده های ضدعفونی، از کارخانه تا داروخانه، نظام مند و قابل رصد باشند.
باید کاری کرد که ورودی ها و خروجی های سیستم شفاف و مشخص باشد و در این خصوص از شرکت های توزیع که زیرساخت مناسب دارند، بهره برداری شود تا جلوی مغایرت ها گرفته شود.واقعا در عصر اینترنت و الکترونیکی شدن امور، شرم آور است که نتوانیم این زنجیره را ساماندهی کنیم.
قطعا اگر چنین شبکه رسمی و قابل نظارتی در حوزه اقلام پزشکی و دندان پزشکی شکل بگیرد، بسیاری از دغدغه ها از قبیل قاچاق معکوس تجهیزات پزشکی که ارز دولتی دریافت می کنند، توزیع اقلام فاقد اصالت و …. به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کرد.
کشور بمانند حوزه دارو نیاز به یک شبکه توزیع دارد که به صورت نظام مند و قابل رصد، اقلام پزشکی، ماسک‌ها، الکل و اقلام آزمایشگاهی را در سراسر کشور پخش کند
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بار همه کاستی ها و سوء عملکردها را همکاران ما در داروخانه ها به دوش می کشند که در جایگاه پاسخ گویی مستقیم به بیماران و مراجعین هستند، این درحالی است که داروسازان با تمام وجود، تمام توانمندی های خود را به کار گرفته اند و در خدمت مردم، از هیچ کمکی مضایقه نکرده اند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.