داروخانه ها قربانی شبکه توزیع ناکارآمد

حمید خیری؛ مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران

قضیه کرونا نشان داد که بحث نظام مند سازی شبکه توزیع، جزو اولویت های اساسی نظام بهداشت و درمان کشور است.

متاسفانه مردم برای تامین ماسک، ژل ضدعفونی، الکل و سایر اقلام مورد نیاز برای پیشگیری از کرونا، سرگردان هستند. مردم به داروخانه ها می آیند و نیازهای خود را از آن ها مطالبه می کنند ولی متاسفانه تامین این اقلام برای داروخانه ها دشوار شده است و دلیل اصلی این اختلال، شبکه توزیع است.
علاوه بر اینکه تامین این اقلام برای داروخانه ها، سخت و دشوار شده، بلکه قیمت خرید آن ها برای داروخانه ها افزایش یافته است و فروشندگان حاضر به ارائه فاکتور به داروخانه ها نیستند.

به گفته خیری، عدم وجود اقلام مورد نیاز مردم در داروخانه ها، آن ها را به جاهایی غیر از داروخانه سوق داده شده اند و این بسیار نادرست و خطرناک است.
ما از ابتدا که بحث کرونا در کشورمان طرح شد، تاکید کردیم که وسایل باید در اختیار داروخانه ها قرار داده شود والا سرگردانی‌مردم افزایش پیدا می‌کند ولی متاسفانه مسئولین جدی نگرفتند و نتوانستد شبکه توزیع آن را ترتیب دهند.
سیاستگذاران باید به فکر این باشند که این سیزده هزارداروخانه ای که در سراسر کشور به صورت پراکنده وجود دارند را به مثابه پایگاه هایی که مورد اعتماد و مورد رجوع مردم است، تقویت کنند، نه اینکه آن ها را ازگردونه خارج کنند.
باید مسئولین، مسیر دسترسی داروخانه ها به اقلام را تسهیل کنند و لازمه آن، این بود که پیش از این، شبکه توزیع را ساماندهی و نظام مند می کردند، به گونه ای که هرآنچه که در شبکه توزیع رخ می دهد قابل رصد و نظارت باشد و اقلام به صورت هدفمند در اختیار داروخانه ها قرار می گرفت.
قضیه کرونا نشان داد که بحث نظام مند سازی شبکه توزیع، جزو اولویت های اساسی نظام بهداشت و درمان کشور است. وقتی تولید الکل و مواد ضدعفونی متوقف نشده، پس این کالاها کجا است؟ چرا ورودی و خروجی های شبکه توزیع، غیرشفاف است؟ دست داروخانه ها از این اقلام خالی است ولی مسئولین ادعا می کنند که توزیع درحال انجام است.
داروسازان حاضر در داروخانه های سراسر کشور، تاکنون هرچه در توان داشته اند، انجام داده اند ولی موضوع این است که باید از داروخانه ها حمایت و پشتیبانی شود و اقلام مورد نیاز مردم به صورت مستمر و بدون وقفه در اختیار داروخانه ها قرار گیرد.
داروسازان نشان دادند صمیمانه درخدمت مردم اند و دراین راستا ازتلاشی فروگذار نکرده اند ولی واقعیت این است که داروخانه ها قربانی شبکه ناکارآمد توزیع شده اند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.