آیین نامه تاسیس شرکت های پخش تجهیزات پزشکی تدوین شود

سید ابراهیم هاشمی؛ عضو هیأت مدیره انجمن صنعت پخش ایران

سید ابراهیم هاشمی؛ عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران

برای مصونیت از معضلات توزیع تجهیزات پزشکی، باید شرکت های رسمی و قابل رصد برای پخش تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی ایجاد شود و لازمه این کار، تدوین آیین نامه آن است. در ساختار وزارت بهداشت ایران، در طول سال های گذشته و با تلاش هایی که صورت گرفته، تولید و واردات دستگاه های تجهیزات پزشکی، تا حدود زیادی قانونمند شده، به طوری که شرکت های تولیدکننده یا واردات کننده، نمایندگی ها، قیمتگذاری ها، استانداردها و …مشخص هستند، اما در حوزه مصرفی و توزیع آن، متاسفانه هنوز به مانند بنَکداری با آن برخورد می شود.
متاسفانه هنوز در بخش توزیع، اطلاعات غیر شفاف و غیر منسجم است و واقعا کسی نمی داند که بعد از تولید یا واردات، چه اتفاقاتی در زنجیره توزیع رخ می دهد. به طور مثال، در همین مقطعی که کرونا شایع شده، اگر بخواهیم وضعیت دستکش های لاتکس در ایران را بررسی کنیم، شاهد انواع اقسام ترفندها و سیاست بازی ها در سطح عرضه خواهیم بود که به دنبال آن بوده اند که بازار را غیرشفاف و غیر قابل مدیریت کنند تا از این آب گل آلود، بهتر و بیشتر ماهی بگیرند. در صورتی که اگر یک نظام توزیع به مانند نظام توزیع دارویی در کشور حاکم بود، قطعا شاهد چنین مسائلی نمی بودیم.

مثالی دیگر، آیا می توان کسی را یافت که به ما بگوید در حال حاضر چه میزان آنژیوکت در ایران داریم، چه میزان و در کجا دپو شده و چه میزان به فروش رفته است؟ آیا کسی هست که بمانند آماری که در خصوص دارو ارائه می شود، آمار آنژیوکت ها را تایید کند؟
اگر همین الان وزارت بهداشت بخواهد آماری از ساده ترین اقلام تجهیزات پزشکی داشته باشد مانند گان یا تیغ بیستوری در ایران به دست آورد، اینکه چقدر در کدام استان وجود دارد و به اندازه چند ماه مصرف کشور وجود دارد و مصرف آن در کشور چقدر است، متاسفانه واقعیت این است که عملا نمی توان این آمار را دقیق برآورد کرد

در شرایط کمبود، بازار تشنه کالا می شود

در شرایط کمبود، بازار تشنه کالا می شود و کالای فاقد اصالت به راحتی راه خود را به بازار باز می کند. در شرایط کمبود، مسئولین سراسیمه تصمیماتی اتخاذ می کنند و بخشنامه ای ابلاغ می کنند تا بالاخره مشکل حل شود. ولی اگر نظام توزیع ساختارمند باشد، ظرفیت ها به سرعت شناسایی می شود و امکان سهیمه بندی کالا به سرعت فراهم می شود.
به طور کلی در اکثر مواقع مشکل قابل حل شدن است ولی موضوع این است که حل شدن با چه هزینه ای و با چه میزان سراسیمه گی صورت بگیرد. ضمن اینکه در اقلام ضروری تر، داستان پیچیده تر می شود.

اگر آمار، اطلاعات و نظام توزیع درستی نداشته باشیم، همیشه در آستانه هیجانات لحظه ای و شرایط غیرمترقبه و صدور بخشنامه های غافلگیرکننده خواهیم بود.ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که ما کشوری هستیم که بحث تحریم ها، مسائل بودجه ای و اقتصادی، بیمارستانی و بیمارستان های دولتی را داریم که هر کدام به شکلی، بر بازار مصرف اثرگذار هستند

مزیت های شرکت پخش های دارویی و مقایسه آن با سیستم بنکداری

شرکت های پخش دارو، همیشه با قوانین ثابت کار می کنند. یک لیست قیمت دارند که شامل قیمت خرید، قیمت خرید داروخانه و قیمت مصرف کننده است. در صورتی که بنکدار هر لحظه تصمیمات خلق الساعه اتخاذ می کند یعنی بطور لحظه ای، مدام مارژین ها را کم و زیاد می کند. ضمن اینکه برخی بنکدارها با فاکتور غیر رسمی، مالیات هم پرداخت نمی کند و به طبع آن خریدار هم مالیات پرداخت نمی کند؛ بنابراین منافع ملی کشور ایجاب می کند که دست از نگاه بنکداری به حوزه تجهیزات پزشکی برداریم.

راه حل

نکته طلایی اینجاست که تمامی این موارد، با یک نظامنامه و همفکری به راحتی قابل اعمال است. باید یک سازمان بمانند شبکه توزیع دارویی، در این صنف ایجاد شود. قطعا اگر از مدیران تجهیزات پزشکی کشور حمایت شوند، به راحتی می توانند توزیع تجهیزات پزشکی را تحت زنجیره منظم و شفافی قرار دهند.

توصیه اکید من این است که مسئولین به این جریان ورود کنند و با هم فکری و همراهی همه ذینفعان، شرکت های تجهیزات پزشکی را مکلف کنند که بمانند دارو، فروش خارج از سیستم شبکه توزیع رسمی تجهیزات پزشکی ممنوع است و هر شخصی که بخواهد سیستم توزیع تاسیس کند، استاندارد هایی برای وی مشخص شود و شرکت پخش تجهیزات پزشکی تاسیس کنند.

برای رسیدن به این نقطه، پیشنهاد عملیاتی من این است که کارگروهی توسط اداره کل تجهیزات پزشکی تشکیل شود و از ما که در انجمن پخش دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی هستیم، از افرادی که بصورت بنکداری این حوزه را می گردانند و صاحبنظران و فعالان تولید و واردات این حوزه، حضور پیدا کنند و جوانب مختلف این موضوع را بررسی کنند.

دولت باید آیین نامه مصوبی برای شرکت های تجهیزات پزشکی ایجاد کند. وقتی که این آیین نامه ایجاد شود، در آن، جایگاه ها مشخص می شود و سپس شرکت های پخش ایجاد و از آنجا به بعد، شرکت های واردکننده و تولیدکننده تجهیزات پزشکی، مکلف به رعایت قانون و شفافیت می شوند و از آنجایی که بازار تجهیزات پزشکی، تقریبا چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان است، با این گردش مالی شبکه های بنکداری می توانند تبدیل به شرکت های پخش شوند و آن ساختار رسمی را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.