فروش اینترنتی، هدیه خدا به بشریت؟

سعید اویس؛ سردبیر

برخی جمله ها که در میان اهل اندیشه، خلق و سپس بازنشر می شود، می تواند زاویه دید جامعه نسبت به بسیاری از پدیده ها را بر مدار خود تغییر دهد و نحوه تعامل و مواجهه ما را با پدیده های پیرامون آن بازتنظیم کند. یکی از این جملات کلیدی در عصر حاضر، پیامی است با این مضمون که “اینترنت، موهبت خدا به انسان هاست”

اگر تحولات سهمگین دیجیتال و تغییرات داده محور و برافکنانه در دنیای اطراف خودمان را با این زاویه دید دنبال کنیم، ظرفیت های آن را بهتر و بیشتر لمس خواهیم کرد و با آغوشی بازتر و صمیمانه تر به استقبال آن خواهیم رفت.

قطعا چنین نگرشی می تواند در انتخاب مسیر آینده تعیین کننده باشد. اینکه بتوانیم با تغییرات برهم زننده ناشی از آن، خودمان را تطبیق دهیم. اینکه مقاومت ها در برابر حوادث بعدی را کم کنیم و با تدبیر و دوراندیشی از ظرفیت های آن برای ایجاد آسایش و آرامش جامعه استفاده کنیم. اینکه قوانین و مقررات را به گونه ای تنظیم کنیم که هم نظم فعلی جامعه با تند مزاجی ها برهم نخورد و هم جلوی ایجاد نظم جدید را سد نکنیم.

واقعیت این است که ما در دوره سرنوشت سازی از تاریخ با عنوان عصر انقلاب صنعتی چهارم زندگی می کنیم و بی شک به واسطه آن شاهد حضور شتابان و پر تعداد محصولات توانمند شده با حسگرها و داده¬ها و خلق مدل¬های عملیاتی، تعاملی و ارتباطی جدید مبتنی بر فنآوری دیجیتال خواهیم بود که موجب انقلابی عظیم در نحوه زیست ما خواهد شد.

انقلابی پردامنه و وسیع که موجب تغییرات و نظم‌آشوب های عمیق خواهد شد و چه بخواهیم و چه نخواهیم، همه شئون زندگی ما را در برخواهد گرفت و تنها گزینه انتخابی برای ما، میزان همراهی و استقبال و شکل تعامل و بهره مندی ما از آن است و بس.

اگر قرار است همه نظام های تمدنی اخیر برهم ریخته شود و نظمی نو در انداخته شود، قطعا حوزه کسب و کارها را هم دست خوش تغییرات عظیمی خواهد کرد و شاید ساده ترین و بدوی ترین آن، همه گیر و همه جایی شدن فروش اینترنتی است و در این میان، اینکه حقوق و وظایف ما در قبال این تغییرات چیست، به یکی از پر دغدغه ترین موضوعات و مقولات مبتلا به نسل فعلی تبدیل خواهد شد که درست اداره کردن آن و کاهش نظام مند هزینه های این تغییر، می تواند از مشخصات یک حکمرانی خوب در کشور باشد.

در شماره بیست و ششم از نشریه درمان یاب تلاش کرده ایم از موضع بی طرفی ولی مبتنی بر دورنمای جهانی، به پدیده فروش اینترنتی کالاهای داروخانه نگاه کنیم و چالش های آن، اعم از فرصت ها و تهدیدها، را با رجوع به آرای صاحبنظران بررسی کنیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.