فروش آنلاین دارو و فرآورده های سلامت محور

محمد بشری


موسس گروه شرکت های درمان یاب

فروش آنلاین دارو و فرآورده های سلامت محور، آیا تقابل با این گزینه عقلانی است؟ یا برای همسو شدن آن در زنجیره تأمین کالاهای سلامت محور با محوریت دارو، ملاحظات زیادی باید در نظر گرفته شود که مهمترین آن اطمینان خاطر از کیفیت، اصالت و رعایت شرایط نگهداری تا زمان مصرف است؟ با این حال چیزی که به طور معمول مورد توجه قرار می گیرد، اول اقتصاد داروخانه و دیگری سهولت دسترسی بیمار به داروهای بیماری های مزمن است.

واقعیت این است که در خصوص بیماری های حاد که ممکن است گاه به گاه برای افراد ایجاد شود، مراجعه یکبار به داروخانه و دریافت نسخه و البته توصیه های داروساز به شرطی که شرایط بیمار اجازه دهد، بسیار منطقی است و تعامل داروساز و بیمار می تواند ایجاد شود. اما وقتی به بیماری های مزمن می رسیم، خلاء مدیریت درست بیماری را در همه جنبه ها شاهد هستیم. به طور مثال براساس آمار، مدت زمانی که یک پزشک به یک بیمار دیابتی اختصاص می دهد، حتی در کشورهای توسعه یافته به زحمت به یک ساعت در سال می رسد. این آمار در مورد سایر بیماری های مزمن نیز وضع بهتری ندارد و البته به صورت پیش فرض انتظار بر این است که در این زنجیره، داروساز خلاء زمانی ارتباط کافی بیمار را پر کند که البته نه در کشورهای توسعه یافته و نه در ایران این انتظار برآورده نمی شود. در این میان، استفاده از ابزارهای روز در توزیع، تحویل و درگیر کردن هوش مصنوعی به جهت کنترل بهتر بیماری، متحول کننده مدیریت بیماری و درمان می باشد.

بنابراین واقعیت این است که این، یک گزینه نیست و اگر با این تغییر کنار نیاییم، خود حذف خواهیم شد.

بر پایه این باور، پرسش اساسی این است که چگونه و چه زمانی به این تحول بپیوندیم که تضاد منافع به حداقل برسد و سلامت بیماران درگیر منافع اقتصادی زنجیره توزیع نگردد و البته تمامی وسواس های لازم برای اطمینان خاطر از نظارت فنی و علمی در اختیار، بر روند تجویز دارو صور گیرد؟

در حال حاضر، فاصله معناداری میان زیرساخت مورد نیاز برای نسخه پیچی دیجیتال که در آن نظارت داروساز و ارتباط با بیمار در خصوص هرگونه پرسش احتمالی بیمار و آنچه که شرکت های متقاضی توزیع آنلاین به دنبال آن هستند، وجود دارد. لذا برای حرکت به این سمت، لازم است قانونگذار سرفصل های ضروری در زیرساخت لازم برای توزیع آنلاین را به متقاضیان اعلام کند.

بدیهی است اگر نقاط فنی رعایت شود، همان اثربخشی که از ویزیت آنلاین پزشکان انتظار می رود و انصافاً در دوره کرونا توانست خدمت رسانی نسبتاً مطلوبی را برقرار کند، در بازه بسیار گسترده تر برای دارو رسانی نیز فراهم شود.

رئوس مطالب فنی، شامل موارد زیر خواهد بود:

الف) اطمینان خاطر از نظارت داروساز در هنگام نسخه پیچی داروهای تجویز شده.

ب) امکان مشاوره در خصوص محصولات دارویی OTC، مکمل ها و تجهیزات پزشکی

ج) امکان ارتباط با داروساز حتی پس از پیچیده شدن نسخه و تحویل به ویژه در خصوص بیماری های مزمن

د) داروها الزاماً از داروخانه ها برای بیماران ارسال شوند تا داروساز بتواند مسئولیت نظارت فنی خود را برعهده گیرد.

موارد فنی دیگری را نیز می توان به این فهرست افزود که در متن نمی گنجد.

سخن پایانی آنکه با استقرار نرم افزارهای نسخه الکترونیک و اتصال آن به نرم افزارهای انبارش، تحویل، بیمه گر و دانشی که داروساز در خصوص هر بیمار بدست می آورد، وی را قادر خواهد ساخت که سرویس بهتری به بیمار ارائه کرده، اقتصاد داروخانه نیز رونق یابد و تمامی اجزاء این چرخه، سطح بالاتری از خدمت رسانی را تجربه کنند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.