آلکتینیب در موارد بد خیمی ریه

آلکتینیب

شرکت ژننتک (Genentech) اخیرا اعلام کرده است که سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست بررسی داروی جدید این شرکت به‌نام آلکتینیب (Alectinib).را که مهارکننده آناپلاستیک لنفوما کیناز خوراکی است را برای درمان انواع آناپلاستیک لنفوما کیناز(ALK) مثبت.و پیشرفته محدود به موضع یا متاستاتیک بدخیمی غیرسلول کوچک ریه که روی کریزوتینیب (Crizotinib) عود کرده‌اند.یا نسبت به آن عدم تحمل پیدا کرده‌اند، مطرح کرده است.

آلکتینیب از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی.برای درمان مبتلایان به انواع غیرسلول کوچک بدخیمی ریه که ALK مثبت بودند.و بیماری‌شان روی کریزوتینیب عود کرده بود، مورد حمایت قرار گرفته بود.

دکتر سندرا هورنینگ، سرپرست بخش مدیکال و توسعه محصول این شرکت می‌گوید: «آلکتینیب براساس نتایج به دست آمده.از ۲ مطالعه که در بیماران مبتلا به بدخیمی غیرسلول کوچک ریه از نوع.ALK مثبت که روی کریزوتینیب بیماری‌شان عود کرده بود، مورد حمایت سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

تردیدی نیست که در این گروه از بیماران، نیازهای درمانی پاسخ داده نشده فراوانی وجود دارد. به ویژه در آنان تومور در زمان گسترش اغلب به مغز هم دست اندازی کرده است.» حمایت ویژه سازمان غذا و داروی آمریکا به داروهایی تعلق می‌گیرد که بنابر تصمیم این سازمان، بهبود قابل توجهی را در درمان، پیشگیری از ابتلا یا تشخیص یک بیماری شدید تهدیدکننده حیات ایجاد کرده‌اند.

حمایت سازمان غذا و دارو

با حمایت سازمان غذا و دارو، داروی جدید هرچه سریع‌تر در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. درخواست بررسی آلکتینیب براساس اطلاعات به دست آمده از ۲مطالعه فاز۲ با نام‌های NP28761 و NP28673 استوار است و.سازمان غذا و دارو نظر خود را درباره تایید یا رد آن نهایتا در مارس۲۰۱۶ اعلام خواهد کرد.

یک مطالعه چندملیتی دیگر با نام آلکس(ALEX) به مقایسه آلکتینیب.و کریزوتینیب به‌عنوان خط اول و شروع درمان در مبتلایان به بدخیمی.غیرسلول کوچک ریه که تومور آنها طبق آزمون ایمیونوهیستوکمستری، ALK مثبت تشخیص داده شده پرداخت.

نتایج مطالعات NP28761 و NP28673 اخیرا در نشست سالانه انجمن کلینیکال انکولوژی آمریکا ارائه شده‌اند. در مطالعه NP28761، آلکتینیب ایمنی مقبولی را از خود نشان داد. شایع‌ترین عوارض گزارش‌شده در این مطالعه، افزایش آنزیم‌های عضلات.(افزایش سطح خونی کراتین فسفوکیناز) در ۸درصد از بیماران، افزایش آنزیم‌های کبدی.(آلانین آمینوترانسفراز در ۶ درصد و آسپارتات آمینوترانسفر از در ۵ درصد) و تنگی‌نفس تر در ۳درصد بیماران گزارش شد.

NP28673 نیز یک مطالعه چندملیتی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آلکتینیب در ۱۳۸ بیمار مبتلا.به بدخیمی از نوع غیرسلول کوچک ریه بود که ALK مثبت تشخیص داده شدند.و بیماری‌شان روی کریزوتینیب عود کرده بود. آلکتینیب نیز ایمنی مشابه مطالعه NP28673 نشان داد و شایع‌ترین عارضه شدید در بیماران مصرف کننده آلکتینیب، تنگی نفس بود.

طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن سرطان آمریکا، تخمین‌زده شده که بیش از ۲۲۱هزار آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۵ با تشخیص بدخیمی ریه روبرو خواهند شد.و در حدود ۸۵ درصد از تمامی موارد بدخیمی ریه را نوع غیرسلول کوچک شامل می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.