وزیر بهداشت: افراد دیابتی را حمایت کنید

وزير بهداشت، از بيمه‌ ها خواست در ادامه طرح تحول سلامت افراد مبتلا به ديابت نوع يك و فشارخون به ويژه اقشار محروم را تحت پوشش کامل بيمه‌ای قرار دهند.

دكتر سيد حسن هاشمي با بيان اينكه بيماري هاي غيرواگير دليل ۷۰ درصد مرگ و مير در دنيا است، گفت: چاقي، بي‌تحركي، مصرف سيگار و عادات غذايي غلط كه نشأت گرفته از زندگي شهرنشيني و مدرن است عامل اصلي شيوع اين بيماري‌ها است.

وي با بيان اينكه ۴ گروه اصلي بيماري‌هاي غيرواگير يعني بيماري‌هاي قلب و عروق، سرطان‌ها، بيماري‌هاي تنفسي و ديابت علت ۸۰ درصد مرگ و میر است، عنوان كرد: سالانه در سرتا سر جهان پنج ميليون نفر بر اثر بيماري‌هاي قلب و عروق، سه ميليون نفر بر اثر ابتلاي انواع سرطان‌ها، چهار ميليون نفر بر اثر بيماري‌هاي تنفسي و آسم و پنج ميليون نفر بر اثر ابتلاي به ديابت جان خود را از دست مي‌دهند.

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه بيماري‌هاي قلب و عروق شايعترين دليل مرگ و مير در سطح جهان است، اظهار كرد: ديابت شايعترين بيماري متابوليك در دنيا است و در ايران ۷۶ درصد از كل بار بيماري‌ها به بيماري‌هاي غيرواگير مرتبط است.

وي ادامه داد: بالاترين بار بيماري‌هاي غيرواگير قلب و عروق و سوانح رانندگي است.

هاشمي با اشاره به تحقيقات سازمان بهداشت جهاني خاطرنشان كرد: براساس اين تحقيقات در سال ۲۰۱۳ ، ۳۸۷ ميليون نفر در جهان به ديابت مبتلا هستند كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۳۵ به ۶۰۰ ميليون نفر افزايش يابد. شيوع ديابت در حال حاضر در دنيا ۳/۸ درصد است و ۸۰ درصد بيماران ديابتي در كشورهايي با درآمد ضعيف و متوسط زندگي مي‌كنند.

وزير بهداشت با بيان اينكه طبق آمارها در جهان از هر ۱۲ نفر يك نفر با ديابت زندگي مي‌كند، عنوان كرد: از هر دو بيمار ديابتي يك نفر از بيماري خود اطلاع ندارد و در هر شش ثانيه يك نفر بر اثر ديابت در جهان جان خود را از دست مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه شيوع ديابت در خاورميانه و شمال افريقا بالاتر از ميانگين جهاني است، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي‌شود تا سال ۲۰۳۵ آمار ابتلا به ديابت در اين منطقه به ۲ برابر افزايش يابد.

هاشمي ادامه داد: ايران در خاورميانه پس از مصر و پاكستان رتبه سوم در ابتلا به ديابت را دارد و در مجموع چهار و نيم ميليون نفر در ايران از ديابت رنج مي‌برند. از اين تعداد ۲ ميليون نفر از بيماري خود اطلاع ندارند.

وزير بهداشت با بيان اينكه براثر گذر زمان شيوع ديابت منجر به بروز بيماري‌هاي ديگري نيز مي‌شود، گفت: بيماران ديابتي ۲ تا چهار برابر بيشتر از افراد عادي به سكته و بيماري‌هاي قلبي دچار مي‌شوند. همچنين اين افراد ۲۵ برابر بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي چشمي و كوري قرار دارند. بيماران ديابتي كه ۱۰ برابر بيشتر از افراد عادي از نارسايي كليه رنج مي‌برند.

هاشمی ادامه داد: در اين ميان ۵۰ درصد افراد مبتلا به ديابت از نوروپاتي ديابتي رنج مي‌برند و ۱۵ تا ۴۰ درصد بيش از ساير افراد در خطر ابتلا به قطع عضو اندام‌هاي انتهايي قرار دارند.

طرح تحول سلامت سرلوحه اقدامات وزارت بهداشت

وی با اشاره به هزينه‌هاي سرسام‌آور درمان ديابت گفت: در ايران از سال ۲۰۰۰ تحقيقات زيادي در ارتباط با ديابت صورت گرفته است به گونه‌اي كه ۵۰۰ مقاله در مورد ديابت در نمايه‌هاي بين‌المللي به چاپ رسيده است اما هنوز راه طولاني در پيش داريم

وزیر بهداشت با اشاره به اينكه سلامت اولويت دولت يازدهم است عنوان كرد: با اجراي طرح تحول نظام سلامت كاهش پرداخت از جيب مردم و گسترش پوشش همگاني بيمه سلامت را شاهد بوديم و همچنين امكانات بهداشت و درمان گسترش يافت و دسترسي به دارو، ملزومات و خدمات پيشگيري و ايمن‌سازي براي ۱۰ ميليون نفر حاشيه‌نشين افزايش پيدا كرد به گونه‌اي كه در مجموع شاهد افزايش رضايت عمومي از حوزه سلامت در ايران هستيم.

هاشمي با تاكيد بر اينكه ديابت قابل پيشگيري است، يادآور شد: اجراي طرح تحول نظام سلامت نشان داد پيشگيري و كنترل عوامل خطر بسيار بهتر از مداخلات درماني گران قيمت است. به همين دليل در سال جاري وزارت بهداشت پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

وي با اشاره به اينكه ايران به تدوين سند ملي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير اقدام كرده است اظهار كرد: اين سند در حضور مديركل سازمان بهداشت جهاني ، وزراي دولت كه در شوراي عالی سلامت و امنيت عضويت دارند و معاون اول رئيس جمهور به امضا رسيد و به تائيد رئيس جمهور کشورمان و رئيس مجلس شوراي اسلامي رسيد.

وزير بهداشت با اشاره به رونمايي از تدوين سند ملي ديابت در دهمين همايش بين‌المللي راهبري ديابت خاطرنشان كرد: اين سند مهمترين برنامه جمهوري اسلامي ايران در كنترل بيماري‌هاي غيرواگير است.

وي با اشاره به حضور مسئولان صنعت بيمه كشور در همايش امروز تاكيد كرد: از سازمان‌هاي بيمه‌گر خواهش مي‌كنم در ادامه حلقه طرح تحول نظام سلامت افراد مبتلا به ديابت نوع يك و فشارخون به ويژه آن دسته از اين بيماران كه از اقشار محروم محسوب مي‌شوند، تحت پوشش بيمه‌اي كامل قرار گيرند.

هاشمی گفت: سازمان‌هاي بيمه‌گر بيش از هر كسی آگاهند كه هزينه‌ها در حوزه پيشگيري بسيار كمتر از حوزه درمان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در صورتي كه پوشش كامل بيمه و دسترسي براي اين افراد به خصوص كودكاني كه هيچ نقشي در انتخاب بيماري خود نداشته‌اند، انجام شود مي‌توان از بروز مشكلات شخصي و اجتماعي براي اين افراد جلوگيري كرد.

بشدت نگران سلامت مردم هستیم، بیمه ها رها هستند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که برای سلامت مردم بطور جدی نگرانیم ، گفت که بیمه ها رها هستند و اگر خواستند دارویی را با قیمت دلخواهشان حمایت می کنند و پوشش می دهند و اگر نخواستند نیز توجه نمی کنند، این مسیری که می رویم صحیح نیست. هاشمی درباره جایگاه بخش خصوصی در حوزه سلامت هم یادآور شد: در همه اصناف نمایندگان بخش خصوصی می نشینند و به صورت سالانه درباره شیوه های ارائه خدمات و سطح دستمزدها برای سال جدید تصمیم گیری می کنند اما در حوزه سلامت دولت خودش راسا تصمیم گیری می کند و در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند امیدی به آینده اش داشته باشد. در چنین وضعیتی بخش خصوصی هم برای سرمایه گذاری قدری دست و دلش می لرزد و هرکسی به راحتی وارد این حوزه نمی شود. ساماندهی بیمه ها از نظر محتوایی باشد.

سماندهی بیمه ها از نظر محتوایی می باشد

وی تاکید کرد: امیدواریم که نه فقط از جهت شکلی بلکه از جهت محتوایی، این بخش مهم از نظام سلامت کشور سامان پیدا کند. به هر حال دو سال از دوره ما به پایان رسید و مابقی آن نیز به سرعت سپری خواهد شد، اما واقعیت این است تا زمانی که بیمه ها، صرف نظر از اینکه توسط چه وزارتخانه ای اداره شوند و کجا باشند، اصلاح نشوند، بعید است که ما بتوانیم به یک نظام کارآمد در حوزه سلامت برسیم.

نظام بیمه باید جراحی شود

نظام بیمه باید جراحی شود وزیر بهداشت تاکید کرد: صرف نظر از بحث های پیش پا افتاده و کودکانه معتقدیم که نظام باید در مورد بیمه درمان، تصمیم جدی بگیرد و نظام بیمه باید حتما جراحی شود. ما نیز برای تغییر آمدیم، نیامدیم که شرایط گذشته را ادامه دهیم. بنابراین اگر مطلبی می گوییم عمدتا از سر خیرخواهی و برگرفته از دانش موجود بشری بوده و از تجربه کشورهایی که نظام سلامت کارآمدی دارند، بدست آمده است.

بنابراین امیدواریم در ادامه مسیر و قبل از پایان دولت این مهم میسر شود و کشور برای خدمات پایه، دارای بیمه ای باشد که همه به استفاده از آن افتخار کنند و اگر بیماری یا مشکلی برایشان پیش آمد، دغدغه ای نداشته باشند.

درباره هزینه کرد حق بیمه های مردم تحقیق کنید

درباره هزینه کرد حق بیمه های مردم تحقیق کنید وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت 1000 میلیارد از مطالبات وزارت بهداشت توسط سازمان های بیمه گر که در جلسه ای با معاون اول رییس جمهور قرار بود طی یک هفته پرداخت شود، گفت: این مبلغ هنوز پرداخت نشده و امیدواریم بیمه ها بدهی های خود را بدهند. طبق دستوری که داده شده بنا شد که سازمان های بیمه گر 1000 میلیارد از شش هزار میلیارد بدهی وزارت بهداشت را پرداخت کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: فکر می کنم به اندازه کافی حاشیه داریم و باید به سراغ متن یعنی مردم رویم و به متن مشکلات مردم توجه کنیم. البته این حاشیه ها عین متن است و باید صبر کنیم. وی درباره ارتباط سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت از طریق بانک مرکزی گفت: در روز گذشته دکتر سیف گفتند به زودی راهکاری را برای این مسئله اعلام می کنند.

طی 30 سال گذشته چقدر از حق بیمه های مردم در حوزه درمان خرج شده است؟

هاشمی با اشاره به صحبت های خود درباره 9 درصد حق بیمه ای که مردم به سازمان تامین اجتماعی می پردازند، گفت : من نکته ای را درباره حق بیمه تامین اجتماعی گفتم و اینکه حق بیمه تامین اجتماعی فقط باید به حوزه درمان وارد شود. کسانی که به دنبال تحقیق و تفحص هستند که البته ما از آن استقبال م یکنیم کاش در این زمینه تحقیق می کردند و صادقانه به مردم گزارش می دادند که در 30 سال گذشته چه میزان از پولی که کارگران و مردم برای درمان به عنوان حق بیمه داده اند، برای درمان خرج شده است؟ این یک سوال ساده است و نیاز به این همه حاشیه سازی ندارد و آنچه که ما درباره تجمیع می گوییم برای این موضوع است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در تهران به این وسعت بخش عمده ای از جامعه کارگری در حاشیه تهران هستند و در طول این سا لها اگر پولی که توسط مردم به آن سازمان داده شده، برای درمان آنها صرف شده بود الان اطراف تهران پر از بیمارستان بود. بنابراین دوستان بگذارند ما سکوت کنیم و صحبت نکنیم چرا که به صلاح شان نیست.

دریافت نسخه PDF
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.