همه از فروش آنلاین منتفع می شوند

امیرخسین معینی زندی

فعال حوزه دارو و مکمل های غذایی

در فروش مکمل های غذایی که از طریق فضای مجازی و سامانه هایی نظیر دیجی کالا انجام می شود، اختلاف قیمتی با قیمت داروخانه مشاهده می شود که سبب شده بخشی از مشتری ها به سمت این پلتفورم ها سوق پیدا کنند و شاید ریشه ناراحتی داروخانه ها از این موضوع باشد. در واقع شاید یکی از شکایات داروسازان مبنی بر این است که اگر کالایی می تواند با فلان قیمت در دیجی کالا به فروش برسد، چرا به داروخانه ها داده نمی شود؟

در این خصوص باید به ویژگی ها و ماهیت فروش آنلاین دقت کنیم که قرار است قیمت مصرف کننده را کاهش دهد و نسبت به کانال های فروش سنتی مزیتی داشته باشد.

وقتی رقابت در حوزه ای انجام می پذیرد، بطور سنتی، دارنده محصول یا شرکت تولید کننده، شرایط بهتری را نسبت به سایر رقبا برای فروختن محصول خود ارائه می دهد.

در این جا منظورمان از مشتری، هم می تواند شرکت پخش دارویی باشد و هم داروخانه و این روش سنتی همیشه در جریان بوده است.

حال نکته اساسی آن است که در انتهای زنجیره، مصرف کننده هیچ وقت بهره ای از این تخفیفات نمی برده است. برای مثال اگر شرکت پخش جایزه عوامل فروش یا شرایط خاص پرداخت از شرکت مبدا دریافت می کرده، ممکن است به حساب خود شرکت منتقل می شده و یا قسمتی از آن را به داروخانه می داده و داروخانه هم با توجه به اینکه کالای پرسودتری را از پخش خریده، طبیعتا تلاش می کرده که آن کالا را به مصرف کننده نهایی بدون تخفیف بفروشد.
حالا کانال توزیع یا پلتفرمی ایجاد شده که مستقیما با خود مصرف کننده در تماس است و احتمالا عرضه کننده و تولید کننده، تخفیفاتی را که به زنجیره توزیع مثل پخش یا داروخانه می داده را بطور مستقیم به مصرف کننده می دهد. برای مثال دیجی کالا به بعنوان یک فروشنده آنلاین که با حداقل مارجین کار می کند، بواسطه نوع کسب و کارش، بدنبال افزایش فروش است و آفر ها و تخفیفاتی که توسط تولیدکننده به وی داده می شود را به مصرف کننده نهایی انتقال می دهد.

در اینجا، شاهد چند نکته مهم هستیم: اول اینکه داروخانه و شرکت های پخش که زنجیره تامین مهمی در چرخه دارویی هستند، فروش سنتی خود را از دست می دهند و در نقطه مقابل مصرف کننده نهایی، سرویس و قیمت بهتری دریافت می کند و از همه مهم تر، محصول فروش رفته، سهم بازار بیشتری خواهد داشت و بازار بزرگتری را به خود اختصاص می دهد.

همچنین کالا بدلیل قیمت پایین تر، قابل خریدتر خواهد بود و می تواند به بزرگتر شدن بازار دارو و مکمل کمک کند.

با جمع بندی تحلیل های بالا، فروش آنلاین، فروش خوبی است و قیمت و سرویس بهتری به مصرف کننده اختصاص می دهد. ضمن اینکه سریعتر است و کالا را آسانتر به دست بیمار می رساند.

این امکان وجود دارد که از پس آن، کانال های توزیع مثل داروخانه متضرر شوند؛ اما به نظر من به آن میزان نگرانی ندارد چرا که بازار بزرگ می شود و خود داروخانه ها و شرکت های توزیع هم می توانند سوار بر این پتلفرم، کانال توزیع خود را ایجاد کنند و علاوه بر توزیع و فروش سنتی، سهمی هم از فروش مدرن آنلاین داشته باشند و بهتر است که قوانین آن هم بقدری سختگیرانه نباشد که مانع از این کسب و کار شود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.