آنلاین های پرتخفیف

یکی از چالش هایی که در خصوص پلتفرم های فروش آنلاین مطرح است، بحث تخفیفات نجومی است. البته این تخفیفات صرفا منحصر به این پلتفرم ها نیست و در این میان تخفیفات نجومی و خرج از فاعده به یکی از دغدغه های سندیکاهای حوزه دارو و مکمل های دارویی هم تبدیل شده است

محمدرضا زرگر زاده، فعال صنعت دارو

مشکل اصلی ما، کیفیت حکمرانی است و منظور از حاكميت صرفا دولت و سازمان غذا و دارو نيست بلكه انجمن های علمی و تخصصی، انجمن های داروسازان و … هم در اين موضوع دخيل اند.

ریشه اصلی تخفیفات را باید در بحث قیمت گذاری و اقتصاد نظام دارويي جستجو کرد. یک زمانی قیمت درست می دهیم و طبیعی است که بر مبنای آن، اقتصاد و بازار شکل می گیرد و یک زمانی قیمتی می دهیم که برای صنعت و پخش و دارو خانه صرف نمی کند و اقتصاد ايشان نمی چرخد و تبعات و آسیب ها یک به یک خود را به مرور نشان می دهند.

ما گرفتار فقدان بیزینس پلن شده ایم. این مجموعه هایی که به طور مرتب شرکت های دارویی احداث می کنند، اگر فاقد یک بیزینس پلن مشخص باشند، نمی توانند با رقابت سالم، از بازار سهم بگیرند بلکه مجبور می شوند، با تخفیفات غیر نرمال، پیش بروند. شرکت های بزرگ و لیدر که مطابق مطالعه بازار کار می کنند،‌ برای محصولات خود معمولاً جایزه نمی دهند زیرا نياز و اعتقاد به جایزه ندارند و رقابت آن ها بر فروش محصول است.
اراده ای در کار نیست واین مشکل با بخشنامه و بازرسی قابل حل نیست زیرا امروز اگر عنوان شود که کدامیک از شرکت های مکمل یا دارو ساز جایزه می دهند، کاملا بر همه مشخص هستند و اگر اراده ای بود که با آن ها برخورد کند، انجام ميشد؛ اما اراده ای در این باره وجود ندارد و اقتصاد این مجموعه را همین جایزه ها می چرخاند.

به نظر من کمپین ها ره به جایی نمی برند. کمپین های تحریم خرید محصولاتی که آفر می دهند، موفق نیستند زیرا در این کمیپن ها عده ای حضور دارند که آن ها را از بین می‌برند. این کمپین ها بیشتر جنبه مسکن گونه دارد و راهکار درمان نیست. باید یک فکر اساسی کرد که این فکر اساسی نیز از همکاری و همفكري ان جی او ها‌و تصمیم سازان حاصل می شود. اگر دعواهای داخلی در حوزه دارو کنار گذاشته شود، از تهمت زدن ها پرهیز کنیم و یک هم افزایی را داشته باشیم، می توانیم از NGO ها اصلاح قیمت گذاری و نظام اقتصادی دارو را مطالبه کنیم.

وحید محلاتی، فعال حوزه دارو

در خصوص داروهای ژنریک پرسشی اساسی این است که در این بازار تفاوت بین دارو ها در چیست و به جز تخفیفات و مدت باز پرداخت چه عاملی برای رقابت ، فروش و کسب سهم بازار وجود دارد؟

پاسخ بنده نسبت به این موضوع با توجه به مطالعاتی که در بعضی کشور ها داشته ام این است که برای دارو در بازار ژنریک، ابزار رقابتی به غیر از تخفیفات و باز پرداخت وجود ندارد، بنابراین نمی توان گفت این یک کار غیر اخلاقی است بلکه از نظر من این امری طبیعی است.

در خصوص مکمل ها نکته مهم این است که اگر عرضه مکمل به صورت اینترنتی مجاز است، قیمت در فروش اینترنتی و غیر اینترنتی داروخانه ها، باید همه جا یکسان باشد و کمپین های تخفیف برای هردو گروه صورت پذیرد.

ابوالفضل صیادی، داروساز و موسس داروخانه

یکی از دغدغه های اصلی در بحث داروخانه ها، ارایه تخفیف‌های نجومی و ارزان فروشی های غیرقانونی است که اخیرا با آن مواجه شدیم.

توسعه فضای مجازی در عرضه مکمل های غذایی و بدتر از آن در ارتباط با بحث توزیع دارو، شاهرگ شبکه مویرگی داروی کشور را نشانه گرفته است.

شاید از دیدگاه مسئولین قانون گذار در حوزه دارو طرح خوبی باشد اما غافل اند که این توسعه مفید نیست و به توسعه ورشکستگی بخش خصوصی در بحث داروخانه داری می انجامد؛ زیرا اخیرا این تخفیفات نجومی را که شاهد هستیم دارای ابعاد بزرگ تری است که در آن تعداد معدود همکاران حوزه دارویی به این قضیه دامن زده‌اند.

این بحث ارزان فروشی فارغ از هزینه-فایده طراحی شده است یعنی یک رقابت ناسالم! و داروخانه ها برای این که خود را از ورطه مشکلات اقتصادی رهایی بخشند، به خرید تجمیعی روی آورده و تامین آن از محل آفر یا پرداخت پول نقدی زمان خرید، آن ها را سرشکن کرده و به عنوان کاهش قیمت در فضای مجازی تبلیغ می کنند و متاسفانه بعضی از شرکت های تامین کننده نیز بصورت غیر اخلاقی به این موضوع دامن می زنند.

بنده در بحث مراجعه به قانون در این موارد اعتقادی ندارم که حداقل در کوتاه مدتر موثر واقع شود. زیرا در سال های اخیر در بحث داروخانه داری علی رغم نکات قانونی که در متن قانون بیان می شود، متاسفانه نتوانستیم آن ها را مجاب کنیم که بخش خصوصی را در بخش ارایه دارو کمک کنند. به همین دلیل معتقدم ورود به کمپین تحریم شرکت های تامین کننده که از قیمت کالایشان حمایت نمی کنند، ضرورت دارد.

هنگامی که تامین کننده فرآورده خود را در فضای مجازی با تخفیف نجومی ارائه می دهد، جای بسی سوال است که این تخفیف از چه محلی تامین می شود؟
چرا که یکی از دلایل آن بحث کاهش کیفیت است که از محل آن آفر تولید می کند.

متاسفانه یکی از دلایلی که در فضای مجازی، تخفیفات نجومی ایجاد شده است، زیرمیزی بعضی از تامین کنندگان برای پرزنت دارو در سبد داروخانه ها و به ویژه در سبد خانوار است. اگر در ارتباط با این موضوع اقدام درستی صورت نپذیرد، محصولات بی کیفیت بر بازار دارو و مکمل های غذایی مسلط می شوند.

مهدی عبدوس، فعال صنعت دارو

پایین بودن قیمت دارو در ایران را قبول ندارم زیرا وجود تعداد زیادی شرکت داروسازی نشان می دهد که این صنعت، سودده است؛ پس قیمت دارو، پایین نیست.

متاسفانه دخالت بعضی از جریانات سیاسی و تجاری که همه ما از وجود آن ها اطلاع داریم، بحث دارو را خاص کرده‌اند و این موضوع بلای جان صنعت شده است.

در بحث تخفیفات در بازار دارو و مکمل های دارویی حتما باید تجدید نظر صورت بگیرد و چارچوب های نظارتی و بحث شفافیت مالی آن تبیین شود ولی این مهم باید با ظرافت خاصی انجام شود تا ذینفعان بتوانند خود را با شرایط آتی تطبیق دهند.

بهادر میررحیمی، عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شهید بهشتی

در کشور ما پایین نگهداشتن قیمت دارو مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، شاهد هستیم که عاقبت بیماران متعددی به دلیل مقاومت میکروبی به آی سی یو کشیده شده و در نهایت فوت می کنند و در عین حال اگر لیست پرفروش ترین دارو های کشور را مشاهده کنیم داروهای آنتی بیوتیک در صدر هستند، زیرا قیمت این دارو آن قدر ارزان است که برای بیمار ارزش ندارد که به پزشک مراجعه کند یا آزمایشات تشخیصی متناسب را انجام بدهد نتیجه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و بروز مقاومت میکروبی است.

ارزانی دارو‌ حتی آموزش در دانشکده ها را تحت تاثیر قرار داده است و با توجه به اینکه ارزش کار با دیده اقتصادی در دنیا سنجیده می شود.

ارزان بودن خدمات در وهله اول به دلیل مصرف نابجای دارو به مردم سپس به رشته دارو سازی به دلیل کم ارزش بودن خدمات صدمه می زند.

این سوبسیدی که به دارو داده می شود، باعث صدمه دیدن علم پزشکی هم در کشور ما شده است و بسیاری از درمان ها مانند IVIG که باید گزینه های آخر درمان باشند به دلیل ارزان قیمت بودن به صورت بی‌رویه استفاده می شوند.

همانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته باید سوبسید دارو و حمایت از پایین بودن قیمت دارو برداشته شود و به جای آن شرکت های بیمه قوی شوند و به گونه ای باشد که بیمار ‌برای بیماریهای خود محدود شونده مثل سرماخوردگی که هزینه پایین ولی میزان بروز بالا دارند توسط خود بیمار پرداخت شود اما بیمار با هزینه کمرشکن نگرانی از بابت هزینه درمان خود نداشته باشد.

مسعود کاشفی زاده، داروساز و عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهر قدس

توسعه داروخانه های آنلاین همچون داروخانه های زنجیره ای غیر رسمی و …، موجب خریدهای تجمعی و طبیعتا باز بودن دست آنها برای ارائه تخفیفات خارج از عرف می شود.

بارها پیشنهاد داده ام برای آفرهای پله ای و تصاعدی باید سقف تعیین شود. مشتریان شرکت های توزیع دارو ، داروخانه ها هستند و با حذف داروخانه ها، شرکت های توزیع دارویی هم باید در انتظار حذف باشند.

بنگاه های تجاری مانند دیجی کالا و اسنپ وارد چرخه سلامت شده اند و این رخداد غلطی است که هیچ کسی پاسخگوی آن نیست.

تمامی این موارد به مثابه یک پازل در کنار هم است که می خواهد سیستم داروخانه ها و دارویی را نابود کنند و متضرر واقعی در آینده دور یا نزدیک قطعا مردم خواهند بود.

علیرضا سالم، دبیر انجمن کارفرمایان داروسازان موسس داروخانه های استان تهران

اکنون ارزان فروشی به اوج خود رسیده است و در واقع در بازار پر هرج و مرج دارويى كشور به حدى است که می تواند به مقام و اعتبار معنوی سایر داروسازان آسيب رسانده، میزان اعتماد مردم به داروخانه ها را کاهش دهد.
با عدم مراجعه بیماران به داروخانه ها و از دست دادن مشتری، روز به روز داروخانه ها خلوت تر شده و ویرانی اقتصاد داخلی داروخانه ها را در پى دارد، مضاف بر اينكه با نزاع هایی در داروخانه ها مواجه خواهیم شد که مشتری فرآورده ای را از مراکزی مانند اسنپ دارو تهیه کرده که با قیمت پایین تر عرضه می شود.

ایجاد پلتفرم سراسری داروخانه های کشور با هدف تجمیع اقتصادى تمامى داروخانه ها جهت اجرايى نمودن پروتكل خريدهاى تجميعى و ایجاد مکانیزم موتور جست و جوگر و هدایت بیمار به نزدیک ترین داروخانه جزو دستور کار ما محسوب می شود و به طور جدی روی آن کار می کنیم و در واقع مى توان نتيجه گيرى كرد مجموع اتفاقات ناخوشایندی که برای نظام داروخانه دارى مستقل پيش آمده باعث خواهد شد که مجموعه داروخانه های کشور به استقلال دست يابند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.