حرکت در مسیر خلاف قانون

یداله سهرابی، داروساز و عضو شورای علی نظام پزشکی

در خصوص ویزیت، مشاوره آنلاین و فروش اینترنتی دارو که به صورت غیرقانونی در فضای مجازی و توسط اسنپ دارو و دیگر پلتفرم ها انجام می شود، باید بگویم که اینها اپلیکیشن هایی هستند که در امور پزشکی دخالت می کنند و اقدام به ویزیت و مشاوره پزشکی و فروش دارو از طریق فضای مجازی می نمایند که این موضوع کاملا مغایر با بند ب ماده 8 قانون توسعه تجارت الکترونیک بخصوص در بحث فروش دارو در بستر الکترونیک است.

سازمان غذا و دارو در تبصره یکم ماده 2 ضابطه فروش اینترنتی فراورده های سلامت محور غیردارویی، به صراحت فروش هرگونه دارو را بصورت اینترنتی ممنوع دانسته است.

همچنین بند ب ماده 7 احکام دائمی، هرگونه ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش کالاهای دارویی، واکسن، مواد بیولوژیک طبیعی و سنتی، مکمل های تغذیه ای و ملزومات و تجیهزات پزشکی که در سامانه رهگیری کنترل اصالت طبق ضوابط وزارت بهداشت، ثبت نشده باشند، جرم محسوب شده و اعمال قانون خواهد شد.

در ماده 3 قانون مقررات پزشکی و دارویی مصوب 1334، اعلام شده که چون تولیت این امور با وزارت بهداشت است، هر کسی بدون داشتن پروانه رسمی امور پزکشی و دارویی، اقدام به اشتغال داشته باشد، محل کار او تعطیل خواهد شد. بنابراین اپلیکیشن هایی که در بازار هستند، با راه اندازی بساط ویزیت، مشاوره آنلاین و توزیع دارو، کاملا کار غیرقانونی می کنند و سلامت جامعه و امنیت شغلی حیطه پزشکی و دارویی را نیز به خطر می اندازند.

این سرویس ها برخلاف نص صریح ماده 8 قانون تجارت الکترونیک هستند که باید اطلاعات مبدا ارسال کالا، به مصرف کننده اعلام شود که در این پلتفرم ها این اتفاق نمی افتد و این خطر وجود دارد که از این طریق داروهای خارج از شبکه رسمی توزیع و داروهای تقلبی و قاچاق با هزینه های هنگفت به دست بیماران برسد که در آتی تبعات دیگری به همراه خواهد داشت.

وقتی دارو از طریق داروخانه به فروش می رسد، پس از عبور از نظارت های معاونت های بهداشتی، مسئول فنی، مسئولیت مدنی عرضه دارو را با مهر تاییدی که می زند و سلامت دارو را تایید می کند، مورد اطمینان قرار می دهد که دارو در چه شرایطی نگهداری می شود، دارو سالم است یا ناسالم و …

برای مثال در بحث داروهای IVF ، افرادی که هزینه های کلانی برای داروهای IVF انجام داده اند، اگر همین داروها درون یخچال نگهداری نشده باشد، کیفیت نداشته باشد و قاچاق باشد و در زنجیره رسمی توزیع نشده باشد، باعث مشکلات آتی برای زوجین خواهد شد و گویی که آب مقطر به بدن خود تزریق کرده اند. در حالیکه تامین دارو از طریق داروخانه به عنوان ویترین شفاف سلامت، تضمین کیفی و اصالت دارو را در بر خواهد داشت.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.