متاسفانه جامعه داروسازی همیشه تهدید و تغییر را دیر احساس می کند

حسام الدین شریف نیا

عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران

اگر به بحث فروش اینترنتی محصولات سلامت محور در دو بخش جداگانه دارو و مکمل های غذایی بپردازیم، من در بحث فروش دارو تجربه موفقی در دنیا سراغ ندارم. به هرحال دارو کالایی است که در همه جای دنیا عرضه و توزیع تحت کنترل بالایی دارد و به همین دلیل معمولا کسب و کارهای فروش اینترنتی دارو در دنیا خیلی مورد استقبال قرار نگرفته اند. البته باید بازار دارو در امریکا را به دلیل آنکه نظام سلامت موفقی ندارد،کنار بگذاریم.

ولی در مورد مکمل های غذایی، شواهد حاکی از آن است که در دنیا بصورت اینترنتی فروش می روند و در ایران هم آیین نامه و ضابطه فروش اقلام سلامت محور از جمله مکمل های غذایی را داریم و من معتقدم که کلیات انجام آن، خوب است.

البته بحثی که در مورد نقش داروساز در فروش اینترنتی مکمل ها مطرح می شود که نقش داروسازان کم است یا دیده نمی شود، می توان برای آن راهکارهایی در نظر گرفت.

متاسفانه در کشور ما معمولا اینگونه اقدامات در ابتدا با مخالفت های شدیدی مواجه می شود و بخصوص از سوی دوستان قدیمی در این حوزه، بدلایلی با تغییرات مخالفت های بیشتری دیده می شود. یعنی اگر فروش اینترنتی مکمل در کشور آغاز شود که در دنیا هم سابقه موفقی دارد، بلافاصله از ابتدا با این طرح مخالفت می شود، در حالیکه به نظر من هر مخالفتی در این خصوص، فرصت سوزی است.

اگر همان انرژی که برای مخالفت ها گذاشته می شد، برای توسعه یک نرم افزار یکپارچه فروش آنلاین مکمل توسط جامعه داروسازی اتفاق می افتاد، یقینا می توانست جای اسنپ دارو و دیجی کالا را هم بگیرد.

من معتقدم که مردم همچنان علاقه دارند برای خرید مکمل های غذایی به داروخانه مراجعه کنند؛ حال چه بصورت فیزیکی و چه بصورت اینترنتی و این بدان معناست که عرضه مکمل های غذایی توسط داروساز حاضر در داروخانه ارجعیت دارد. حال اگر خود جامعه داروسازی می توانست چنین فضایی را ایجاد و توسعه ببخشد، برای مردم اولویت بالاتری از دیجی کالا و اسنپ دکتر داشت؛ ولی متاسفانه ما فضای فرصت را رها می کنیم و به مقاومت های مداوم چنگ می زنیم؛ غافل از اینکه در همین بازه، پلتفرم هایی مثل دیجی کالا از این خلا استفاده می کنند و روز به روز هم رشد می کنند و بعضا همکاری داروخانه ها را هم جذب فضای MarketPlace خود می کنند.

در کل وقتی جامعه داروسازی پلتفرم نسازد، طبیعی است که پلتفرم های این چنینی ظهور کنند و موفق هم باشند. ضمنا وقتی بازار دارویی آنها بزرگتر شود، رقابت با آنها سخت تر هم خواهد شد.

بنظر من فروش اینترنتی مکمل های غذایی در ایران با اعمال ضابطه تدوین شده، از اساس مشکلی ندارد. اما اینکه چرا پلتفرم ها موفق ترند، بخاطر این است که در جامعه داروسازی همیشه تهدید و تغییر را دیر احساس کردیم، دائما مقاومت کردیم و برای هماهنگ کردن خود با تغییرات، اقدام نکردیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.