فروش دارو در بستر الکترونیک

ســیدهادی احمــدی

عضــو هیئـت مدیـره و مسـئول کمیسـیون مشـورتی رسـانه و فضای مجـازی نظـام پزشـکی کـرج

با توجه به گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی مجازی و تمایل مردم به خریدهای اینترنتی، فعالیت پلتفورم‌ها و سکوهای فروش آنلاین نیز رو به افزایش می‌باشد. بر همین اساس تامین، ترویج و عرضه انواع اقلام دارویی و مکمل در فضای مجازی، بخصوص در دو سال گذشته، موجب نگرانی شدید در بدنه اجرایی و حوزه نظارت‌ها و رگولاتوری دارو در سطح کشور شده است.

بر اساس قوانین جاری، فروش دارو در بستر الکترونیک ممنوع می‌باشد:

1. بر اساس تبصره 4 الحاقی 1394 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 و دستورالعمل اجرایی آن و ماده 17 قانون تعذیرات حکومتی امور بهداشتی درمانی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضوابط تعیینی (شبکه) دارو توسط وزارت بهداشت احصا و تعریف شده است و طبق مقررات جاری تامین کننده (تولید کننده و وارد کننده) موظف به تحویل دارو به شبکه‌های سراسری پخش و توزیع (دارای مجوز از کمیسیون قانونی امور داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع سازمان غذا و دارو می‌باشند و شرکت‌های پخش سراسری وفق آیین نامه و ضوابط و مقررات ابلاغی، نسبت به تحویل اقلام دارویی و مکمل به داروخانه‌ها می‌بایست در اجرای مفاد ماده 15 قانون تعذیرات حکومتی با حضور دکتر داروساز مسئول فنی، نسبت به عرضه اقلام دارویی و مکمل به بیمار یا متقاضی اقدام نماید.

2. بند ب ماده 7 احکام دائمی توسعه اشعار می‌دارد: هرگونه واردات، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش کالاهای دارویی، واکسن، مواد بیولوژیک، طبیعی و سنتی، مکمل‌های تغذیه‌ای، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی که در سامانه رهگیری و کنترل اصالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت نشده باشد، جرم محسوب شده و با مجرم مطایق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 برخورد می‌شود.

3. ماده 3 قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی مصوب 1334 به صراحت بیان می‌کند: هر شخص بدون داشتن پروانه رسمی یه امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، مامایی و سایر حرف پزشکی اشتغال ورزد، یا بدون اخذ پروانه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسات پزشکی مصرح در ماده 1 نماید، بلافاصله محل کار آن توسط وزارت بهداشت تعطیل می‌شود.

4. تبصره 3 ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، اذعان می‌دارد که اقلام مکمل در شمول مقررات حاکم بر دارو می‌باشند.
با توجه به مواد قانونی فوق، فعالیت دو اپلیکیشن اسنپ دکتر و دیجیکالا و هر اپلیکیشن دیگری که فاقد مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ‌باشد، در زمینه توزیع دارو و مکمل غیرقانونی است و هرگونه فعالیت در عرصه پزشکی و دارویی باید با مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو باشد.

فروش دارو و مکمل از سوی اسنپ دکتر و دیجی کالا

بنا به دلایل ذیل، فروش دارو و مکمل از سوی اسنپ دکتر و دیجی‌کالا و … از لحاظ قانونی، علمی و فنی ممنوع می‌باشد:
1. عدم امکان پایش و رصد داروخانه‌ها و مراکز تامین دارو
2. عدم نظارت بر شبکه توزیع و عرضه دارو
3. عدم امکان نظارت بر اجرای ضوابط اعلامی وزارت بهداشت
4. عدم مشاوره دکتر داروساز با بیمار و پزشک در خصوص برخی اقلام دارویی
5. امکان تحویل داروی قاچاق و خارج از شبکه
6. امکان تعویض داروی اصلی بیمار با داروی فیک
7. امکان مواجه با تداخلات دارویی که پیامدهای خطرناک و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌تواند برای مصرف کننده داشته باشد
8. برخلاف نص صریح ماده 8 قانون تجارت الکترونیک که بر اساس آن میبایست اطلاعات مبدا تامین و ارسال کالا برای مصرف‌کنندگان ارائه و مشخص باشد و در این پلتفرم‌ها انجام نمی‌پذیرد

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.