در قضیه فروش آنلاین باید از منافع مردم دفاع کرد

حسن شکوهی

رییس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی

در خصوص جلسات اتاق بازرگانی در رابطه با ورود اسنپ دارو و دیجی کالا به بازار دارو و مکمل های غذایی، بنده از طرف کمیسیون حقوقی اتاق در جلسه دیجی کالا و اسنپ بودم و از عرضه مکمل ها در فضای مجازی دفاع کردم و اعلام داشتم که اگر کسی راه حل بهتری دارد روی آن راه حل کار می کنیم و خوشبختانه یک هفته بعد یک گروه از جوانان پلتفرمی را طراحی کردند که تمامی داروخانه ها را شامل می شود و بیمار را به نزدیک ترین داروخانه محل زندگی هدایت می کند.

در جلسه ای که متشکل از همه ارگان های مربوطه، اتحادیه کسب و کارهای مجازی و اتاق بازرگانی برگزار شد، همه موافق این قضیه فروش آنلاین اقلام غیردارویی بودند؛ فقط نماینده سازمان غذا و دارو و نماینده سازمان نظام پزشکی مخالفت کردند که البته در بعضی موارد موافق مشروط بودند و استناد آنها این بود که طبق قانون ۱۳۳۴، مکمل دارو محسوب می شود و نباید دارو در پلتفرم های آنلاین و بدون حضور مسئول فنی فروخته شود. وقتی هم به آنها می گفتیم که اگر مکمل داروست چرا تعرفه گمرکی ۲۰٪ دارد و مشمول ارزش افزوده است و چرا داروکده و سایر داروخانه های اینترنتی، به صورت اینترنتی می فروشند، پاسخی به این پرسش نداشتند.

اینگونه نیست که مخالفتی با داروخانه ها داشته باشم بلکه اظهار نگرانی بنده از اینجاست که اقتصاد دولتی همیشه خرد کننده رقابت و کیفیت بوده است. راه دفاع از داروخانه ها، دفاع دولت از آنها نیست، بلکه باید اقتصاد آنها سروسامان پیداکند تا داروخانه ها بتوانند بهتر فعالیت کنند.

نمی توانیم در بررسی یک مسئله هرجا که به نفعمان بود، بگوئیم آن مسئله کلا خوب است و هرجا به ضررمان بود، بگوئیم کلا بد است. باید یک نگاه قانون گرا داشته باشیم و در محدوده قانون قدم برداریم.
به طور کلی من با برخورد دوگانه، نگاه دوگانه و انحصارگرایی مخالفم. ما هیچ وقت نگفته ایم که دیجی کالا و اسنپ هرکاری که دلشان خواست، انجام بدهند. ما با بخشی از عملکرد اسنپ دارو و دیجی کالا برای مثال از جمله فروش دارو در حال حاضر که تکلیف روشن نیست ، مخالفیم و هر عمل غیرقانونی را محکوم می کنیم.

من ذره ای در بحث پلتفرم ها ذی نفع هم نیستم و در این جلسات، نه به عنوان رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل بلکه به عنوان نماینده کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی حضور داشتم و حق رای هم نداشتم. من بر اساس قانون، موافق طرح فروش اقلام سلامت محور از جمله مکمل ها از طریق پلتفرم های دیجی کالا و اسنپ هستم اما دقیقا در محدوده قانون و با چتر نظارتی سازمان غذا و دارو.

دوستان فعال در حوزه داروخانه می گویند که داروخانه محل خدمت رسانی برای عرضه کالاهای سلامت است؛ ولی به نظر من، داروخانه محل کسب و کاری است که خدمت سلامت می فروشد و افرادی از آن منافع می شوند. بنابراین باید موضوع را از منظر مالی و اقتصادی بررسی کنیم و اگر بحث فروش آنلاین، باعث ورشکستگی داروخانه ها شود، باید قانون پیگیر آن باشد.

چرا می گویید که بحث های نوین، باعث ورود سرمایه داران مثل دیجی کالا به حوزه داروخانه می شود؟ در کجای این کار موردی از خلاف قانون وجود دارد؟ مگر داشتن سرمایه خلاف قانون است؟

سازمان غذا و دارو مسئول نظارت است و تصمیم گرفته موضع خود را تعدیل و دستورالعملی تدوین کند تا اجرای این امر روی روال قانونی و به شیوه درست خود انجام شود، آن هم با رویکرد حفظ سلامت مردم و نه با رویکرد دفاع از یک صنف خاص.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.