حساسیت منطقی نسبت به فروش آنلاین دارو

سید پویان پیشوا

داروساز و Ph.D فارماکولوژی

در عصر ارتباطات با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی فروش دارو به صورت اینترنتی به عنوان یک نگرانی جدی در حوزه سلامت مطرح شد؛ چرا که استفاده از اینترنت برای خوددرمانی(که شاید ناشی از خودبیمار انگاری بوده و ضرورتی هم نداشته باشد) سلامت افراد را در معرض تهدید قرار می دهد.

با توجه به وجود پاندمی ویروس کرون، بیماران ممکن است قادر به مراجعه فیزیکی به داروخانه نباشند و نیاز به تهیه دارو از طریق آنلاین و تحویل آن به فرد شکل می گیرد.

مصرف دارو بدون نظارت و مشاوره داروساز خطر بالقوه و جدی را برای بروز عوارض ناخواسته و امکان استفاده ناصحیح را ایجاد می کند و به این جهت ضروری به نظر می رسد که برای تدوین قوانینی اقدام صورت گیرد که به تبیین دقیق این موضوع به صورت همه جانبه پرداخته باشد تا نگرانی ها را برطرف سازد و از بروز تخلفات نیز پیشگیری شود.

در نظر گرفتن قوانین بین المللی و تطبیق آن با قوانین و آیین نامه های داخل کشور برای بهبود کیفیت خدمت رسانی در این حوزه توسط داروسازان و کمک به بهبود سریعتر بیماران و ارتقای سلامت جامعه باید مد نظر قرار گیرد‌.

ضمن اینکه محرمانگی اطلاعات بیماران نیاز زیرساخت مناسب و بستر سازی برای تامین امنیت شبکه است که نیازمند طراحی پلتفرم ایمن و مورد تایید مراجع ذی صلاح است.

چنانکه NABP(National Association of Boards of Pharmacy) برای سهولت تشخیص و نظارت قانونی و تامین امنیت داده ها دامنه pharmacy. را فراهم کرده است.

در کشور چین فروش داروهای OTC از طریق آنلاین میسر بوده اما محدودیتهایی برای فروش آن از طریق سایتها و پلتفرمهای متفرقه قرار داده است. اگرچه می توان به کره جنوبی نیز اشاره داشت که فروش آنلاین هرگونه دارو به طور کامل ممنوع است و حتما باید مراجعه فیزیکی برای تحویل دارو صورت گیرد.

در حال حاضر و مطابق با قوانین و دستورالعمل موجود برای فروش اینترنتی اقلام غیر دارویی و طراحی سایت از بخش خصوصی کمک گرفته می شود و داروخانه ها ملزم به رعایت روش های بهینه توزیع GDP جهت ارسال اقلام فروخته شده با نظارت مسئول فنی است.

بنابراین برای فروش و ارسال دارو از طریق پلتفرم اینترنتی و تعیین اینکه شامل چه لیستی از داروها باشد و یا در مورد نسخه های الکترونیک که دستور refill آن توسط پزشک معالج تایید شده با در نظر گرفتن نقش داروسازان، نیاز به بازنگری و تدوین آیین نامه و دستورالعمل لازم به خصوص در زمان اوج گیری پاندمیها و جلوگیری از تردد و تجمع غیر ضرور احساس می شود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.