کمیسیون بهداشت، پشت پرده امضاهای طلایی را افشا می کند

 دکتر محمدحسین قربانی

 دکتر محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگوی ویژه با نشریه درمانیاب تشریح کرد:

من با انتصاب رییس سابق سازمان غذا و دارو در بدو ورود جناب دکتر نمکی، به دلیل اطلاعی که از مسائل ایشان داشتم، مخالف بودم و مخالفت من را نیز به وزیر علنی کردند. ایشان بعد از عزل خودشان، به مطالبی اشاره کردند مبنی بر اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس دنبال رانت، فشار و مسائلی از این قبیل هستند.

 

به نظر من، اگر مدیری به هر علتی عزل شود و بعد جریان اپوزاسیون راه بیاندازد و یک بخش اثرگذار مجلس یا تعدادی از نمایندگان مجلس را به صورت کلی و مبهم، به باد تهمت و افترا ببندند، باید با شدیدترین وضع با آن مدیر عزل شده برخورد شود.

 

نباید اینطور باشد که یک مدیر مادامی که سمت دارد، خود را مدیر مرغوب نمایش دهد و سکوت کند و الان که دیگر این سمت را ندارد و عزل شده، پشت تریبون هر حرفی را بدون سند بزند.

 

من در خصوص ادعاهای رئیس پیشین سازمان غذاودارو، از دوستانم با قاطعیت درخواست دارم این جریان را پیگیری کنند و هر نماینده ای که به قول ایشان دنبال رانت است را با شفافیت کامل اعلام کنند و درغیراینصورت، با خود فرد مدعی برخورد کنند.

 

مبارزه با فساد، نیاز به شفافیت دارد و با لاپوشانی، مشکلات حل نمی شود. این مسئله نه تنها در سازمان غذاودارو، بلکه در تمام سازمان ها و نسبت به هرکس در هر مقام و منصبی صادق است

 

چیزی که نگران کننده است، تحریم ها نیستند، همین مسئله رانت و فساد است و من از همه کسانی که فکر می کنند ما در مجلس رانت و مسائلی از این قیبل داریم، درخواست می کنم با قاطعیت و شفایت موضوع را مطرح کنند

 

متاسفانه اغلب مدیران، می خواهند از خود تصویر یک مدیر مرغوب را ارائه دهند، بهمین جهت فشارهای سطوح بالادستی را تحمل کند. این درحالی است که نتیجه عدم شفافیت، جز ایجاد رانت، فساد و فضای انحرافی و آسیب برای نظام جمهوری اسلامی چیز دیگری ندارد. مدیر باید در چارچوب قانون حتی اگر نماینده ای هم فشار بیاورد، وظایف قانونی خودش را انجام دهد.

 

باید با هر مدیر اجرایی در هر مقطعی برخورد شود، مدیری که خودش در این سازمانی که نام برده است، فعالیت داشته و یک مجموعه ای که درگیر بسیاری از رانت ها و فساد ها و انحرافات بوده را اداره کرده، حال می گوید ریشه فساد بیرون سازمان غذاوداروست، باید پاسخگو باشد

 

من خود بارها در مجلس فریاد کرده ام که امضاهای طلایی، برچسب اصالت، مجوزهای غیرضروری، تصمیم گیری های سازمان غذاودارو در خارج از مجموعه و در ساختمانی در سعادت آباد شکل می گیرد، دخالت داشتن نود درصد دوستان در بخش خصوصی در سازمان غذاودارو، رانت و فساد زا است. چطور می شود یک مدیری هم در بخش اجرایی سیاستگذار باشد، هم مجوز صادر کند، هم نظارت داشته باشد و هم در بخش خصوصی فعال باشد؟ این در هیچ جای دنیا سابقه دار نیست که ما دومین آن باشیم.

 

یکی دیگر از بحث هایی که الان در حال پیگیری آن هستیم بحث ارز های۴۲۰۰ تومانی است. باید ببینیم چه کسانی این ارز را دریافت کرده و آن را برای چه کاری صرف کرده اند وچقدر از تعهدشان را در رابطه با دارو و تجهیزات و سایر کالاهی سلامت محور عملی کردند و اگر عملی هم کرده اند آن را چگونه توزیع کردند و به دست چه کسانی رسید.

 

خوشحالم که دکتر نمکی با توجه به اشرافیتی که دارد و شعار شفافیت داده، در حال عملی کردن برنامه ها در حوزه غذا و داروست. امیدوارم که این سیاست پاسخ دهد و ما نیز در کمیسیون بهداشت مجلس در رسیدگی به این امور درکنار دکتر نمکی کمک خواهیم کرد.

 

اگر من به عنوان نماینده پیگیر نباشم چه کسی باید پیگیر باشد؟ من این مسئله را پیگیری می کنم که بعدا مورد اتهام افرادی قرار نگیرم که خودشان دستشان در رانت و فساد است. هرچند که به عنوان نماینده مردم ابایی از این تهمت ها ندارم. چرا که یکی از سرمایه های بزرگ من به عنوان نماینده مجلس این است که آدم شفافی هستم و با شفافیت اعلام می کنم در طول دو دوره نمایندگی حتی یک ریال هم کار اقتصادی انجام ندادم.

 

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.