آیا با ممنوعیت صد درصدی واردات اقلام آرایشی سونامی سرطان در راه است؟

اخیرا برخی ها ادعا مى کنند حذف صد درصدی واردات محصولات آرایشی، سبب گسترش عرضه محصولات تقلبی و سرطان مى شود! آیا خطر به این اندازه جدیست؟

 

محمد بقایی، مشاور اداره کل فراورده های ارایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفتگوی اختصاصی با نشریه درمانیاب اظهار داشت:

 

کالاهای تقلبی به دلیل عدم آگاهی از مواد اولیه بکار گرفته شده،شرایط تولید، بسته بندی و نگهداری مطمئنا احتمال بروز خطرات متنوعی را افزایش مى دهد و این خطرات بخصوص در حوزه فراورده های آرایشی رنگى به دلیل بکارگیری رنگهای غیر استاندارد و صنعتی بشدت افزایش مى یابد و متاسفانه بیشترین حجم قاچاق و تقلب در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی به این نوع از کالاها تعلق دارد.

 

مطمئنا وجود فلزات سنگین و دیگر عوامل سمى از این دست مى تواند زمینه ساز مشکلات و بیماری های متعددی از جمله واکنش های حساسیتی آنی و یا حتی بروز سرطان در طولانی مدت باشد، اما به عنوان یک داروساز و عضوی از جامعه تخصصی پزشکى عرض مى کنم بروز سرطان نیازمند وجود عوامل متعددی است که البته این فلزات سنگین در صورت احراز وجود مى تواند یکی از این دلایل باشد.

 

اما به صورت قطعی و صد در صدی نمى توان اعلام نمود که قطعا و حتما همه کالاهای تقلبی یا قاچاق آلوده به مواد سرطانزاست و مى تواند موحب بروز سرطان گردد، اما با قاطعیت مى توان گفت گسترش عرضه و مصرف این نوع از کالاها احتمال بروز سرطان و بیماری های دیگر را افزایش مى دهد و این دقیقا نقطه نگرانى اداره کل فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذاودارو به عنوان متولی سلامت کالاهای فوق در رابطه با ممنوعیت صد در صدی واردات آن است. 

 

ما معتقدیم حوزه کالاهای سلامت محور که کالاهای آرایشی و بهداشتی را نیز شامل مى گردد حوزه ای کاملا تخصصی است و لذا سیاست گذاری،رگولاتوری،نظارت،تنظیم بازار، واردات، صادرات و … همگی باید به صورت یک پکیج مورد بررسی و اجرا قرار گیرد. 

 

به علاوه معتقدیم مرجعیت رسمی اظهار نظر در باب سلامت، بیماری زایی یا حتی اثربخشی این کالاها نیز تنها و تنها سازمان غذاوداروست که از نظر قانونی، وظیفه فوق را بر عهده دارد.
مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.