انتخاب اول کمپانی‌های طراز اول دنیا برای تولید داروهای تحت لیسانس در ایران خواهیم شد

دکتر پیمان چاوش زاده

مدیرعامل داروسازی بهستان

گروه دارویی بهستان، سابقه حدود دو دهه فعالیت در حوزه تامین، توزیع و معرفی جدیدترین و   معتبرترین برندهای  دارویی را در ایران دارد. در این مجموعه که از موفقترین شرکتهای خصوصی در حوزه دارو است، کارخانه داروسازی بهستان از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است . تنها کارخانه ایرانی که فقط داروهای تحت لیسانس شرکتهای معتبر دنیا را تولید می‌کند، با تولید چند محصول جدید و اجرای طرح‌های توسعه خطوط تولیدی خود وارد مرحله جدیدی از ماموریت خود در نظام سلامت ایران شده است.
در این زمینه با دکتر چاوش‌زاده مدیرعامل داروسازی بهستان صحبت کردیم:

 

– لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه سوابقی در حوزه صنعت دارو دارید؟
بنده چاوش زاده هستم، دکترای داروسازی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی(MBA) با گرایش بازار-محصول دارم. حدودا بیست سال است که در صنعت داروسازی و در سمت‌های رییس تولید، مدیر تولید، مدیر توسعه کسب و کار(Business Development)، مدیر کارخانه و مدیرعامل مشغول به خدمت هستم.

 

– ایده اولیه تاسیس کارخانه تولید دارو در مجموعه بهفار چه بود؟ 
حدود ۲۵۰ قلم دارو‌از معتبرترین برندهای دنیا توسط گروه بهستان وارد ایران می‌شود. بسیاری از بیماران ایرانی تحت درمان با این داروها هستند وعلاقه‌مندند درمان خود را با همان داروها و با همان کیفیت ادامه دهند. قرار بود داروسازی بهستان این امکان را ایجاد کند که داروهای پرمصرف وارداتی، پس از چند سال واردات و بازارسازی در نظام سلامت وارد فاز تولید داخل شوند تا به دلیل سیاستهای وزارت بهداشت ایران تامین آنها متوقف نشود.هدف اصلی آن است که همان برند، با همان کیفیت مورد تایید تولیدکننده اصلی، در ایران تولید و عرضه شود. ما معتقدیم بیمار ایرانی حق دارد به بهترین داروهای دنیا دسترسی داشته باشد و سعی می‌کنیم با انتقال فنآوری تولید به ایران و بومی سازی تکنیک و فرهنگ کیفیت مداری بهترین حامی بیماران و شریک  مورد اعتماد کمپانی‌های برتر دنیا باشیم. 

 

– در میان این همه شرکت تولیدکننده دارو فکر می‌کنید مجموعه داروسازی بهستان چه نقطه تمایزی با سایرین داشته باشد؟
تمایز اصلی داروسازی بهستان با سایر تولیدکنندگان این حوزه از دید من استقرار زیرساخت‌های تضمین کیفیت و فرهنگ کیفی( Quality Culture) در سازمان است که این فرهنگ در تمام  زنجیره تامین ((Supply Chain Management:SCM وفرآیندهای سازمانی مثل فرآیندهای بازرگانی شامل منبع‌یابی ((Vendor Qualification حمل (Transport Validation ) و تامین مواد اولیه و جانبی، بسته بندی، ماشین آلات تولید، تاسیسات پشتیبان( مثلا هواساز و آبساز) و تجهیزات آزمایشگاهی(که تماما از بهترین و شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان جهانی مواد و ماشین آلات تهیه شده‌اند و تجهیزات مذکور توسط تیم‌های تکنیکال لایسنسورها مورد بازرسی و تایید قرار گرفته‌اند) گرفته تا فرآیندهای تولید و آنالیز ( تمام فرآیندها صحه‌گذاری و معتبرسازی شده‌اند) تا فرایندهای مرتبط با منابع انسانی ( آموزش آخرین الزامات و استانداردها که توسط لایسنسورها انجام می‌گیرد)، مشهود و ملموس است، همچنین مواردی که کمتر با شاخص‌های کیفی محصولات مرتبط هستند مثل مسائل مرتبط با محیط زیست، ایمنی شغلی و کدهای اخلاقی(Code of ethics, antibribery and anticorruption policies, Child labor and young workers prohibition ) شدیدا توسط لایسنسورها مورد تاکید قرار گرفته و در ممیزی‌های ادواری بررسی و کنترل می‌شوند. به علاوه استانداردهای مدنظر کمپانی‌های لایسنسور به مراتب از استانداردهای ملی و بین المللی سختگیرانه‌تر هستند.

 

تاثیر حضور داروسازی بهستان با ماموریت تولید داروهای تحت لیسانس کمپانی‌های معتبر بین‌المللی بر صنعت داروسازی ایران چیست؟ 
حضور کمپانی‌های بین‌المللی و تولید تحت لیسانس در داروسازی بهستان  قطعا منجر به انتقال آخرین الزامات، استانداردها( که اکثرا از الزامات ملی و بین المللی نیز سختگیرانه‌تر هستند) و همچنین دانش روز داروسازی صنعتی گردیده که علاوه بر افزایش سطح دانش و تکنولوژی، به دلیل بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی منجر به افزایش رقابت کیفی در بازاردارویی کشور و ارتقا کیفیت داروهای تولید داخل شده و از طرف دیگر به دلیل انطباق با الزامات بین‌المللی می توان صادرات دارو و ارزآوری برای کشوررا پیش‌بینی نمود. 

 

داروهایی که در سال جاری در داروسازی بهستان  تولید خواهد شد، کدام داروها هستند؟ و در آینده تولید چه داروهایی را مدنظر دارید؟
داروهای برند اصلی( Original Brand) کپسول امنیک، قرص وزیکر ۵ و قرص وزیکر ۱۰ تحت لیسانس کمپانی آستلاس ژاپن و قرص‌های متفورمین ۵۰۰، متفورمین ۱۰۰۰، سیتالو پرام ۲۰، سیتالوپرام ۴۰، سرترالین ۵۰، سرترالین ۱۰۰ و کپسول تامسولوسین تحت لیسانس کمپانی ساندوز آلمان و کپسول فرامکس ۱۵۰ تحت لیسانس کمپانی بایوسینت کانادا و قرص میوکولین تحت لیسانس کمپانی گلنوود آلمان  تولید خواهد شد، همچنین لازم به ذکر است که شرکت  داروسازی بهستان توسط کمپانی بایونوریکای آلمان(یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داروهای گیاهی در آلمان) مورد بازرسی و ممیزی قرار گرفت و مورد تایید واقع شد و پس از آموزش‌های لازم ( به خصوص انتقال روشهای آنالیز Analytical Method Transfer AMT) که در کشور آلمان انجام گرفت، به زودی تولید قراردادی هفت محصول این شرکت در داروسازی بهستان انجام خواهد گرفت.
اما در مورد اهداف بلندمدت باید بگویم هدف داروسازی بهستان این است که به عنوان انتخاب اول هر کمپانی بین‌المللی جهت تولید تحت لیسانس دارو در ایران مطرح باشد، لذا علاوه برتوسعه بخش تولید داروهای جنرال برنامه‌هایی برای تولید داروهای های‌تک( به منظورتولید داروهایی که درحال حاضر توسط سایر شرکت‌های گروه دارویی بهفار وارد کشور می‌شوند) و توسعه آزمایشگاه کنترل کیفی  در دست بررسی و اقدام است.

 

– در ادامه این راه امیدوارید مسئولان و سیاستگذاران حوزه صنعت دارو چه همراهی‌هایی با شما انجام دهند؟
قطعا تسهیل بیشتر امور، حمایت ( بخصوص در حوزه قیمت‌گذاری) و تغییر نوع نگرش به داروسازی بهستان به عنوان یک شرکت تولید کننده ( با مدل کسب و کار تحت لیسانس) انتظار می‌رود، به این مفهوم که در حال حاضر نوع نگاه به شرکت داروسازی بهستان به گونه‌ای است که گویی در صف مقابل تولیدکنندگان داخلی قراردارد، در صورتی که ما هم به عنوان یک تولیدکننده ( با مدل کسب و کار کمی متفاوت با همکاران داخلی) در کنار سایر تولیدکنندگان داخلی و به قصد تولید با کیفیت یکسان با تولیدکنندگان بین‌المللی و خدمت به بیماران و جامعه داروسازی کشور مشغول به فعالیت هستیم.
مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.