مصادیق رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو

دکترعباس کبریایی‌زاده

دکترعباس کبریایی‌زاده، نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره مصادیق رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو اظهار داشت:

 

این احتمال وجود دارد که امضا‌های طلایی در کمیسیون ساخت و ورود، قیمت و داروخانه‌های سازمان غذا و دارو شکل بگیرد، البته باید توجه داشت که همه افراد در این کمیسیون‌ها را وزیر بهداشت منصوب می‌کند و وزیر بهداشت برای پیشگیری از رانت در سازمان غذا و دارو باید در انتصاب کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو مراقبت‌های لازم را داشته باشد.
به نظر من بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو از سالم‌ترین بدنه‌ها در سیستم وزارت بهداشت است.

 

تولیدنماها، بخشی از محصولات خود را به صورت نیمه ساخته وارد کشور و پس از آن به اسم تولید داخل وارد بازار می‌کنند.
وی ادامه داد: دلیلی ندارد که وقتی ماده اولیه‌ای در داخل کشور تولید می‌شود، آن را به کشور وارد کنیم.

 

حاشیه سود در حوزه دارو متوجه واردات است و ما بیش از ۲۰۰ شرکت وارداتی فوریتی و عادی داریم و این میزان تعداد شرکت واردکننده دارو نشان از مزیت رقابتی و سود بالا در واردات داروست.

 

نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین تشریح کرد: وزیر بهداشت باید تلاش کند تا در کمیسیون ساخت و ورود سازمان غذا و دارو مزیت رقابتی را به نفع تولید داخل رقم بزند و این مزیت رقابتی به سمت تولیدنما‌ها هدایت نشود و منافع تولید بر واردات ترجیح داشته باشد.

 

در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که به دلیل بروکراسی‌های اداری تولید یک دارو دچار وقفه‌هایی می‌شود و روند تولید دارو را خدشه‌دار می‌کند و این مسئله فرصت در اختیار واردکننده برای تأمین نیاز بیماران قرار می‌دهد.
دکترعباس کبریایی‌زاده در انتها اینگونه تصریح کرد: یکی از رانت‌های بزرگی که در وزارت بهداشت شکل گرفته واردات فوریتی دارو است.  ما برای تأمین دارو یا باید آن را تولید کنیم یا خط تولید آن دارو در کشور وجود نداشته باشد و طبق ضوابط وارد شود.
واردات فوریتی دارو ، ساخته و پرداخته سیستم دارویی ماست که به تولیدکنندگان و سیستم دارویی کشور ضربه وارد می‌کند و امیدواریم با اصلاحات این مسئله مرتفع شود.
در مواردی شاهد آن بودیم که به برخی تولیدکنندگان مجوز تولید تحت لیسانس داده شد، اما متأسفانه در برخی از موارد این تولیدات دارویی همچنان از خارج کشور وارد و فقط در داخل کشور بسته‌بندی می‌شود.
مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.