ضرورت حمایت از بیمه سبد دیابت

ضرورت حمایت از بیمه سبد دیابت از منظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

دکتر-آریایی-نژاد

دکتر احمد آریایی نژاد

دبیر دوم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

بدیهی است پیشگیری بر درمان اولویت دارد. بنابراین بهتر است به سه سطح پیشگیری اشاره کنیم. سطح اول، پیشگیری از بروز بیماری و ضرورت حفظ سلامت افراد است. در سطح دوم که تلاش برای درمان یا کنترل بیماری است و سومین سطح که پیشگیری یا به تاخیر انداختن عوارض بیماری را شامل می شود. تجربه جهانی حکایت از این واقعیت دارد که باید سرمایه گذاری ها در حوزه سلامت را بر محور پیشگیری از سطوح آغازین آن متمرکز کرد. یعنی تا آنجا که امکان دارد باید بگونه ای برنامه ریزی ها ترتیب داده شود که کمترین درد و رنج به افراد و کمترین هزینه به بودجه درمانی کشور تحمیل شود.

باتوجه به محدودیت های بودجه ای برای دولت، در مجلس شورای اسلامی نیز سعی در برنامه ریزی برای چگونه هزینه کردن بودجه مورد نظر است و پس از تع یین بودجه برای بیماری های مختلف و درمان آن ها برنامه ریزی های لازم صورت می گیرد.
در خصوص بیماری دیابت که کیی از محل هایی است که بودجه های درمانی را به خود اختصاص می دهد، توان محدود دولت در تامین هزینه های درمانی، این الزام را معنادار کرده است که باید زیر ساخت های لازم برای پیشگیری بوجود آید و پس از آن با اولویت بندی بنا به محدودیت منابع برای بیمه ی این بیماران تصمیم گیری های لازم را داشت. وقتی مستندات علمی از ضرورت بیمه انسولین حکایت می کند، طبیعی است که باید مواردی همچون نوارهای تست قند خون که در واقع پیش نیاز تعیین میزان انسولین مورد نیاز بیمار هست، نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. همچنین در خصوص پمپ انسولین، اگر شرایط بیمار به گونه ای است که بیماری تنها با استفاده از پمپ قابل کنترل است، باید سازمان های بیمه گر در این رابطه نیز با آینده نگری مواجهه داشته باشند.

 

دکتر-رستمیاندکتر عبدالرحمن رستمیان

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

دیابت بیماری مزمنی است که شیوع بالایی در جامعه دارد. با توجه به آمار و ارقام موجود میتوان گفت که جزء شایع ترین بیماری متابولیسم در بین افراد است. هنگامی که امید به زندگی افراد در جامعه بالا میرود، طول عمر آنان نیز افزایش پیدا کرده و موضوع سلامت سالمندان بعنوان یک موضوع اصلی، مورد توجه قرار می گیرد.

فارغ از عوامل وراثتی، پیشگیری از بیماری های مزمن همچون دیابت نوع دو با رعایت اصول تغذیه و تحرک بدنی یعنی اصلاح سبک زندگی افراد میسر است. بنابراین نیاز است که در کشور از این منظر زیر ساخت های لازم فرهنگی و اجتماعی به وجود آید.

اما پیشگیری ثانویه ای نیز وجود دارد که این موضوع مربوط به پس از ابتلا به بیماری دیابت است و میتوان با پیشگیری های لازم کمک کرد که فرد مبتلا به دیابت دچار عوارض کمتر شود و یا شخص بهتر بتواند عوارض بیماری را کنترل کند. نظام سلامت و علی الخصوص سازمان های بیمه گر باید به بیماران کمک کنند تا در کنترل بیماری موفقیت حاصل شود. این مسئله از آنجا نشات می گیرد که افراد مبتلا به دیابت ممکن است در بلند مدت در صورت عدم کنترل قند خون دچار عوارض جبران ناپذیر شوند. پوشش بیماران دیابتی باید در حدی باشد که این افراد بتوانند از عوارض بیماری پیشگیری کرد.

بنده با بیمه شدن سبد دیابت موافق هستم و این کار باید همسو و همزمان با فرهنگ سازی انجام گیرد. مطالعات در کشورهای دیگر نشان داده که تحت پوشش قرار گرفتن اقلام مورد نیاز بیماران دیابتی، می تواند برای سازمان های بیمه گر نیز از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. یعنی بیمه ها بهترین راهکار برای کاهش هزینه هایی که باید در آینده بابت بروز عوارض بیماری پرداخت کنند، را در پوشش سبد پیشگیری از بروز عوارض دیده اند. البته در این میان نباید از ضرورت حمایت از تولیدات داخل غافل باشیم. باید سرمایه گذاری ها به شکلی صورت پذیرد که بتوانیم فنآوری تولید کالاهای سبد دیابت را تا حد امکان به داخل کشور انتقال دهیم.

 

دکتر-فتاحیدکتر عابد فتاحی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

من چشم پزشک هستم و به صراحت باید بگویم که اکثر بیماران مراجعه کننده، بواسطه ابتا به دیابت دچار مشکلات چشمی شده اند. اگر چنانچه در رابطه با مسئله دیابت دقت نشود و تدابیری برای کنترل دیابت در کشور در نظر گرفته نشود و زیر ساخت های لازم فراهم نشود باید دیابت را به عنوان یک حمله علیه سامت در چند سال آینده دانست. با توجه به اینکه دیابت نوع2 در بین مردم دارای شیوع بیشتری است. میتوان از آن به فاجعه و یا بای قرن 21 نام برد. دیابت با گذر زمان مشکلات بسیار بیشتری را برای بیماران به وجود می آورد. زمانی که قند خون فرد بالاست، به دلیل اینکه خون در تمام اندام های حیاتیدر جریان است، میتواند بههریک از اندام ها آسیب های جدی برساند. همانگونه که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است مشکلات عدیده ای همچون مشکلات بینایی و یا نارسایی های کلیه داشته باشد.
با توجه به همه گیر شدن دیابت در جهان، انسولین و سایر ملحقات آن باید به راحتی در دسترس قرار گیرد. بنابراین دولت ها با مدنظر قراردادن مشکلات این بیماری باید
بودجه ی لازم جهت مدیریت این بیماری را در نظر گیرند. حتی به دلیل مهم بودن مسئله دیابت می توان این بیماری را در شورای عالی امنیت ملی طرح موضوع کرد. زیرا دیابت و مشکلات مربوط به آن امنیت مردم را می تواند به خطر بیاندازد. سخن پایانی آنکه بیمه شدن سبد دیابت برای بیماران دیابتی یک گام موثر برای کنترل این بیماری و عوارض آن است.

 

دکتر-تامیی-لیچاییدکتر حسن تامینی لیچائی
نائب رئیس دوم کیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

دیابت بیماری مزمن و شایع است که مسلما پیشگیری از دیابت بر درمان آن ارجحیت دارد. همچنین با گسترش شهر نشینی و تغییر الگوی زندگی در شهرها تعداد افراد مبتا به بیماری قند خون افزایش پیدا می کند، بنابراین بهتر است که افراد سالم در جامعه پیشگیری های لازم را انجام دهند و افراد بیمار نیز بتوانند با کنترل قند خون از ابتلا به مشکلات گسترده ی دیابت در گذر زمان پیشگیری کنند.

در حال حاضر در کمیسیون بهداشت، بیمه ی اقلام دیابتی در حال بررسی است.

باید امیدوار بود تا بتوان تمامی محتویات سبد دیابت از جمله دستگاه تست قند خون، پمپ انسولین و … تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

 

دکتر-هاشم-زهیدکتر مراد هاشم زهی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

به دلیل اینکه دیابت یک بیماری ای است که ارتباط مستقیم با خون بیمار دارد و خون گستره ای به وسعت کل بدن انسان است، پس تمام اندام های بدن را می تواند درگیر کند ومشکلات را برای تمام اندام ها به وجود آورد. بنابراین می توان گفت که اگر بتوان پیشگیری از بروز عوارض این بیماری را عملیاتی کرد، این موضوع می تواند کمک زیادی به حفظ سامت جامعه کند و بهتر است که وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر برای این موضوع تصمیمات جدی تری را اتخاذ کنند.

موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت در این بیماری مخارج زیادی است که برای بیمار به وجود می آید. به خصوص اینکه اگر کنترل بیماری به شکل مناسب آن صورت نگیرد، هزینه های بیشتری به واسطه ی بیماری به فرد تحمیل خواهد شد و مسلما این هزینه ها، به سازمان های بیمه گر نیز سرایت خواهد کرد و در پی آن نیازمند بودجه ی بیشتری است. پس می توان با بیمه کردن این بیماران و اقلام مورد نیاز آن ها کمک شایانی به سلامت جامعه و حفظ سرمایه ی ملی داشته باشیم.

 

دکتر-قربانیدکتر محمد حسین قربانی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

کتواسیدوز یکیی از اورژانس های پزشکی است که بر اثر هایپرگلیسمی کنترل نشده رخ می دهد و می تواند جان بیمار دیابتی را تهدید کند. وقتی بدن با کمبود انسولین مواجه می شود، نمی تواند قند خون را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل کند. بنابراین به جای آن سراغ ذخایر چربی بدن می رود. چربی ذخیره شده، پس از آزاد شدن به کتون تبدیل می شود ولی از آنجا که سرعت تولید کتون بیشتر از سرعت مصرفش است؛ سطح آن در خون تا حدی بالا می رود که در نهایت وارد ادرار می شود. از سوی دیگر قند خون بالایی که وارد ادرار شده، باعث دهیدراته شدن یا کاهش شدید آب بدن می شود. درمان این مشکل تزریق سریع انسولین تجویز شده از سوی پزشک، نوشیدن مایعات بدون قند و سنجش مرتب قند خون و کتون ادرار است. اگر کتواسیدوز سریع درمان نشود، می تواند به کما و مرگ منتهی شود.
اما اگر بیمار نتواند به صورت مرتب و در طول سالهایی که به دیابت مبتلا است هزینه های لازم برای تست قند خون، تهیه انسولین و هزینه های ویزیت پزشک را پرداخت کند، نتیجه ای که محقق می شود، درد و رنج برای فرد و هزینه سنگین برای وی و بودجه محدود درمان کشور است. مهم ترین مساله برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، تحت کنترل نگه داشتن بیماری و جدی گرفتن آن است. هر گونه سرسری گرفتن این موضوع می تواند باعث تخریب سلولهای بدن و در نهایت مرگ شود. و این موضوع فارغ از آموزش و فرهنگ سازی به بنیه مالی خانواده ها نیز ارتباط مستقیم دارد. به همین جهت  است که در همه جای دنیا، پوشش سبد مورد نیاز بیماران دیابتی مد نظر قرار گرفته است. نوارهای تست قند خون و سرنگ های تزریق انسولین که بیماران دیابتی از آن استفاده می کنند، باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. ضمن اینکه نباید از تکنولوژی های روز دنیا نیز غافل بود. اگر علم بشری به نقطه ای رسیده است که پمپ انسولین را بعنوان ابزاری برای کاهش عوارض دیابت تایید می کند، مردم ما نباید از آن بی بهره باشند.

 

دکتر-عباسیدکتر سلیمان عباسی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

با توجه به اینکه پیشگیری در بیماری دیابت چه در مرحله ابتلا به بیماری و چه در مرحله بروز عوارض بسیار حائز اهمیت است، بهتر است ساز و کار ها و زمینه ها و ابزارهایی پیش بینی شود تا بودجه های تخصیص پیدا کرده برای دیابت متمرکز بر پیشگیری شود. به این طریق می توانیم از بروز عارضه های جبران ناپذیر این بیماری مزمن و آسیب زن جلوگیری کینم. از آنجایی که دیابت یک بیماری همه گیر در دنیای امروز شده است، باید از تجربه سایر کشورها به منظور کنترل این بیماری بهره برداری شود. اگر همه ی جوانب جهت بیمه ی ملحقات دیابت بررسی شود و راهکار مناسبی جهت بیمه ارائه شود و دولت در جهت تامین منابع گام مناسبی بردارد، قطعا می توان از بروز عوارض جبران ناپذیر این بیماری جلوگیری کرد. بیمار نباید برای تامین اقلام مورد نیاز برای کنترل قند خون در معذوریات مالی قرار داشته باشد. البته تمام این موارد نیازمند تیم کارشناسی دقیق و براورد هزینه مناسب است. فراموش نکنیم که اصلاح شيوه زندگی که هیچ زمانی برای انجام آن دیر نیست می تواند گام بزرگی در جهت پیشگیری از دیابت باشد. در این خصوص باید موضوع مقابله با مولفه های چاقی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

دکتر-آذیندکتر حسین آذین
رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی

واقعيت اين است که در همه جای دنيا بيمه ها هزينه های خود را  اولويت بندی می کنند. متأسفانه ما با انجام آزمايش های تکراری یا بی مورد هزينه های سنگينی را به نظام درمانی کشورمان تحميل  می کنيم و بودجه محدود بيمه ها را تحت فشار قرار می دهيم و در مقابل  بعضی کارهای ديگر که جنبه درمان يا پيشگيری دارد را رها کرده ايم. بيمه ها بیماران دیابتی را فراموش کرده اند. بسياری از بيماری های ديگر که هزينه سنگينی بر نظام درمانی تحميل می کنند، ريشه در اين بيماری دارد. متأسفانه نظام بيمه کشور قائل به اين نيست که نوارهای تست قند خون را به عنوان وسايل مصرفی تحت پوشش قرار دهد. این در حالی است که دنیا به این نتیجه رسیده است که این بیماران نیاز به حمایت جدی دارند. بیماران دیابتی نوع یک را در نظر بگیرید که بايدروزی 2تا 3 بارقندخون خود را کنترل وانسولين تزريق کنند. حال زمانی که يک خانواده نمی تواند از عهده هزينه های آن برآيد، چه عواقبی بر آن کودک مترتب خواهد بود؟ طبيعتاً توقع از سازمان های بيمه گر اين است که بودجه خود را با آینده نگری بیشتر اولويت بندی کنند و به جای پرداختن به موارد غيرضروری، با اختصاص بودجه برای چنين موضوعاتی هم از هزينه های آتی جلوگيری کنند و هم دغدغه خانواده بیماران را برطرف سازند.

دریافت نسخه PDF
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.