تجهیزات پزشکی در منزل

مهندس مجید حمیدی
رئیس اداره مهندسی و نگهداری
اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت

کالاهای پزشکی با مصرف خانگی با توجه به اینکه توسط عموم مردم و در خارج از مراکز درمانی و موسسات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، باید با دقت و نظارت بسیار بیشتری عرضه شوند. منطقا عرضه کنندگان این کالاها باید الزامات ذیل را رعایت نمایند:
1. تهیه دستورالعملی کاربری به زبان فارسی
2. تهیه دستور العمل نگهداری و اعلام هشدار ها، نکات مربوط به ایمنی کاربر و وسیله، کدهای خطا، اعلام موارد خارج از محدوده استاندارد، اعلام موارد منع استفاده، نحوه شستشو یا ضدعفونی (در صورت لزوم)
3. الصاق برچسب یا ارائه کارت مربوط به گارانتی وسیله
4. نشانی، شماره تماس، آدرس وب سایت و پست الکترونیکی تولید کننده
5. نحوه اعلام مشکلات کیفی وسیله و یا حوادث مرتبط با وسیله در حال استفاده
6. اعلام زمان طول عمر مفید وسیله و همچنین زمان و نحوه انجام کالیبراسیون وسیله (در صورت نیاز)
7. اعلام نحوه امحاء وسیله (در صورت نیاز)
8. ایجاد سیستم ردیابی محصولات (tracing) آموزش یکی از ارکان اصلی ارتقاء سطح ایمنی کاربر و تضمین عملکرد وسیله در حین استفاده توسط کاربر خانگی است. در گام نخست کلیه تامین کنندگان مکلف اند طبق ضوابط ابلاغی نسبت به تهیه دستورالعمل های مرتبط با کاربری، نگهداری و ایمنی وسیله و ارائه آن در قالب کتابچه یا فیلم آموزشی اقدام نمایند. مراکز عرضه کننده نیز باید دارای افرادی آموزش دیده (ترجیحا مرتبط با کار درمان) باشند تا در هنگام عرضه، آموزش های لازم را جهت استفاده صحیح از وسیله به کاربر آموزش دهند. از اقدامات دیگر این حوزه میتوان به تهیه فیلم های آموزشی و پخش آن ها توسط شبکه های تلویزیونی و رادیویی (مثل شبکه سلامت) به همراه آموزش های مرتبط با نحوه و شرایط استفاده از وسایل خانگی اشاره کرد.

دریافت نسخه PDF
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.