صنعت دارو گرفتار ارزی است که اصلا وجود ندارد

نشست بررسی تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو با حضور فعالان صنعت دارو از جمله اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و سندیکای صاحبان صنایع دارو و همچنین تعدادی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در کلاب هاوس برگزار گردید و اعضای این نشست، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متفق القول بودند.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، محمد عبده زاده، رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو در این نشست اظهار داشت: قسمت عمده ای از مواد اولیه و حد واسط تولیدی که از چین و هند تامین می شود و وابسته به ارز دولتی است، عملا با چالش جدی روبرو شده است و اکنون کمبود داروهای داخلی ما روزبروز در حال افزایش است.

وی افزود: امروز با اصرار بر تخصیص ارزی که اصلا وجود ندارد، هم صنعت دارو گرفتار شده و هم سلامت مردم در خطر است. خود بانک مرکزی هم تمایلی به تخصیص این ارز ترجیحی ندارد.

عبده زاده تاکید کرد: سقف اعتبار ارز 4200 تومانی برای دارو، محدود است و بسترساز یکسری کمبودها خواهد بود.
وی با اعلام اینکه ارزهای قابل دسترس برای تولید عملا قفل شده و منجر به صف های طولانی شده است، افزود: همچنین ابزارهای نظارتی و کنترلی این ارز نیز از دیگر معضلات بخش تولید است که پس از اختصاص ارز جلوه گری می کند.

عبده زاده تاکید کرد: امروز باید با یک الگوی دیگری این پیشنهاد را به دولت مطرح کنیم. روز به روز که قیمت های سوخت و نهاده ها افزایش می یابد، مارجین سود دارو و حاشیه سود تولیدکننده رو به کاهش است و داروها ضررده می شوند.

به گفته این فعال نامدار صنعت دارو، توسعه صنعت داروسازی با قیمتگذاری ارز 4200 تومانی و خرید ماشین آلات با ارز بالای 20 هزار تومان امکان نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.