مهر تایید آژانس دارویی اروپا: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است

به گزارش درمان یاب، آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) پس از تعلیق واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا در چند کشور اروپایی، در نهایت روز پنجشنبه با انتشار نتیجه تحقیقات خود درباره ایمنی واکسن آسترازنکا بر استفاده از این محصول دارویی مهر تایید مجدد زد.

این نهاد پیش‌تر هم در پی تردیدهایی مرتبط با عوارض خطرناک استفاده از واکسن کرونای آکسفورد/ آسترازنکا تاکید کرده بود که تحقیقات اولیه هیچ یافته تازه‌ای مبنی بر ارتباط استفاده از این واکسن با لختگی خون مشاهده نشده است اما این نهاد همچنان به تحقیقات خود برای اطمینان بیشتر نسبت به کم‌خطر بودن عوارض جانبی این واکسن ادامه می‌دهد.

نتیجه تحقیقات مکمل این نهاد در نهایت روز پنجشنبه منجر به تایید مجدد استفاده از واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا شد.

نهاد ناظر و کنترل کننده وضعیت توزیع و استفاده از دارو در اتحادیه اروپا پیش‌تر در پی تردیدهایی مرتبط با عوارض خطرناک استفاده از واکسن کرونای تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا تاکید کرده بود که تحقیقات اولیه هیچ یافته تازه‌ای دال بر ارتباط استفاده از این واکسن و لختگی خون نشان نمی‌دهد.

آژانس دارویی اروپا با این وجود اعلام کرده بود به تحقیقات خود برای کسب اطمینان بیشتر نسبت به کم‌خطر بودن عوارض جانبی این واکسن ادامه می‌دهد.

نتیجه تحقیقات مکمل این نهاد اروپایی در نهایت روز پنجشنبه منجر به تایید مجدد استفاده از واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا شد.

تحقیقات انجام شده توسط متخصصان این نهاد نشان می‌دهد که این واکسن خطر ترومبوآمبولیک یا لختگی خون را افزایش نمی‌دهد.

آژانس دارویی اروپا در عین حال تاکید کرده که در جایگاهی قرار ندارد که «ارتباط قطعی» میان دریافت واکسن آکسفورد/آسترازنکا و اختلالات نادر گزارش شده در خصوص انعقاد‌های خونی را نفی کند.

طبق اعلام مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا، مزایای استفاده از این واکسن برای محافظت در برابر کووید۱۹ که مبتلایان به آن با خطر مرگ و بستری شدن در بیمارستان روبرو هستند، خیلی بیشتر از عوارض و خطرات احتمالی ناشی از تزریق آن است.

مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت هم روز پنجشنبه از طریق رسانه ها با دعوت به کنار گذاشتن ترس و تردید، به سران کشورهای اروپایی توصیه کرد که برای نجات جان انسان‌ها همچنان استفاده از واکسن آسترازنکا را در دستور کار خود قرار دهند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.