“لخته شدن خون” عارضه جانبی بسیار نادر تزریق واکسن آسترازنکا است

کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا (EMA) همچنان معتقد است که پدیده غیرمعمول لخته شدن خون به همراه کاهش پلاکت‌های خون عارضه جانبی بسیار نادری است.

به گزارش درمان یاب، این کمیته در بیانیه‌ی خود آورده است: «این کمیته تا رسیدن به نتیجه دقیق، همه شواهد در دسترس و توصیه‌های به عمل آمده بوسیله یک گروه کارشناسی مستقل را مدنظر قرار داده است.»

EMA به کادر درمان و مردم یادآور می‌شود که هنگام دریافت این واکسن، باید از امکان بروز موارد نادر لخته شدن خون به همراه کاهش پلاکت‌های خون که ممکن است در طول دو هفته پس از واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا رخ دهد، آگاه باشند.

تاکنون اغلب موارد گزارش‌شده این عارضه در زنان زیر ۶۰ سال در طول ۲ هفته واکسیناسیون رخ داده است. بر اساس شواهد در دسترس موجود، عوامل خطرساز خاصی برای بروز این عارضه ثابت نشده نشده است.»

کمیته ایمنی EMA به افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت می‌کنند، توصیه می‌کند در صورت بروز هرگونه علائم مربوط به لخته شدن خون و کاهش پلاکت‌های خون فورا کمک پزشکی بخواهند.

در این بیانیه اشاره شده که در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا، موارد لخته شدن خون در وریدهای مغز (ترمبوز سینوس‌های وریدی مغز، CVST ) و وریدهای شکمی و در شریان‌ها به همراه کاهش پلاکت‌های خون و در برخی موارد خونریزی گزارش شده است.

این کمیته در پایان این بیانیه‌ با اشاره به اینکه کووید-۱۹ بیماری است که با خطر بستری شدن و مرگ همراهی دارد، تصریح کرد که موارد گزارش‌شده لخته شدن خون و کاهش پلاکت‌های خون پس از دریافت واکسن آسترازنکا بسیار نادر است و سودمندی‌های کلی این واکسن در پیشگیری از کووید-۱۹ بیشتر از خطرات عوارض جانبی آن است.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.