درس بزرگ کرونا به نظام توزیع

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: زمانی که چندین شرکت پخش دارویی، زیر بار پخش و توزیع ماسک نرفتند، ایرادات سیستم، خود را بیشتر نشان داد و جای خالی شرکت های پخش که مشخصا و منحصرا به توزیع اقلام پزشکی مصرفی اقدام کنند، بیشتر حس شد.

بهمن صبور، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار درمان یاب در خصوص چالش های توزیع اقلام مصرفی سلامت در دوران کرونا اظهار داشت: درس بزرگ بحران کرونا این است که مشکل نظام توزیع با این شعارها و اتهام افکنی ها حل شدنی نیست و نیاز به یک اقدام اساسی در حوزه توزیع اقلام مصرفی سلامت است.

تا پیش از همه گیری کرونا، میزان مصرف ماسک و مواد ضدعفونی کننده آنچنان نبود که دغدغه ای برای کسی یا سازمانی ایجاد کند ولی به محض اعلام شیوع کرونا در کشور، مصرف این اقلام آنچنان روزافزون شد که نظام توزیع دچار اخلال شد.

کار خطایی که توسط هیات امنای ارزی که در آغاز بحران کرونا انجام گرفت این بود که توزیع ماسک در داروخانه ها را ممنوع کرد تا بتواند مراکز درمانی را بطور کامل پوشش دهد ولی این رویکرد موفق نشد.

عملا تا این لحظه هیچ ماسک سه لایه پرستاری با قیمت مصوب به داروخانه ها وارد نشده ولی برخی مسئولین از تریبون ها داروخانه ها را متهم به گرانفروشی می کنند.

جالب اینجا است که انجمن داروسازان تهران از بسیج اصناف تعدادی ماسک هم خریداری کرد اما این تعداد کفاف داروخانه ها را نمی دهد و اینکه بسیاری از داروخانه ها در زمینه ماسک کمبود دارند بدلیل کم کاری انجمن ها نیست، بلکه بخاطر عرضه محدود ماسک از سوی بسیج اصناف است و چاره ای جز عرض ماسک بطور سهمیه ای نیست.

درس بزرگی در این بحران کرونا این است که مشکل نظام توزیع با این شعارها و اتهام افکنی ها حل شدنی نیست و نیاز به یک اقدام اساسی در حوزه توزیع اقلام مصرفی سلامت است.

نکته قابل توجه اینجاست که زمانی که چندین شرکت پخش دارویی، زیر بار پخش و توزیع ماسک نرفتند، ایرادات سیستم، خود را بیشتر نشان داد و جای خالی شرکت های پخش که مشخصا و منحصرا به توزیع اقلام پزشکی مصرفی اقدام کنند، بیشتر حس شد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.