تمایلی به ورود به بحث ثبت برند دارو نداریم؛ اما چاره ای نیست

به دنبال اعتراضات متوالی فعالان حوزه دارویی در خصوص بروکراسی و موازی کاری در فرایند ثبت نام و برند داروها در سازمان غذا و دارو، رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به خبرنگار درمان یاب مبنی بر چالش های تولید کنندگان در بحث ثبت برند دارو اظهار داشت: در خصوص ثبت برند، نظر اخص من این است که سازمان ثبت علائم تجاری باید متولی اصلی این موضوع باشد. البته در مورد دارو ما یک محدودیتی داریم که باید به آن دقت کرد و آن مصرف صرفا داخلی نیست بلکه گاهی مصرف داروها بین المللی است.

شانه ساز ادامه داد: چند سال گذشته که من در سازمان غذا و دارو بودم، اعلام کردیم که متقاضیان ثبت برند دارو از سازمان ثبت علائم تجاری مجوز اخذ کنند و نیازی به ثبت مجدد در سازمان غذا و دارو نیست اما مدتی بعد با مشکلانی مواجه شدیم و اسامی مشترکی به ثبت رسید که بعد برای برندهای ایرانی و شرکت های داخلی مشکل ساز شد و تداخل پیش آمد.

در نتیجه صلاح بر این دیده شد که مجددا سازمان غذا و دارو در این زمینه ورود کند و این مسئله نشان از عدم هماهنگی و تداخل دستگاه ها ندارد بلکه وابسته به ضوابط نامگذاری داروهاست؛ چراکه ممکن است گاهی باانتخاب یک نام توسط تولیدکننده داخلی، زمینه شکایت و مشکلات مالی از سوی تولیدکتندگان خارجی از نام برند تولید داخلی را فراهم کند. به همین لحاظ برای کم کردن مشکلات تولیدکننده ها این روند در دست سازمان غذا و دارو است وگرنه مدت زمانی این روند به سازمان ثبت علائم تجاری واگذار شده بود اما پیرو مشکلاتی که پیش آمد، مجبور شدیم مجددا این روند را به سازمان غذاودارو برگردانیم و بین دوبخش همکاری دوباره در این موضوع انجام شود که البته این کار برای سازمان غذا و دارو اضافه است و علاقه مند به درگیر شدن با این موضوع نیستیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.