بی توجهی بانک‌مرکزی و وزارت صمت به خطر کمبود اقلام‌ پزشکی

ابوالفتح صانعی، رییس اتحادیه بازرگانان در گفتگو با خبرنگار درمان یاب با هشدار نسبت به خطر کمبود تجهیزات پزشکی گفت: نباید تصور کرد که مسئولیت تمام حلقه های تامین اقلام پزشکی، صرفا برعهده وزارت بهداشت است. بلکه بانک مرکزی و وزارت صمت نیز به فراخور نقش و مسولیتشان در روند تامین و واردات، باید پاسخگو باشند.

وی افزود: از یک سو وزارت صمت، تشریفات قانونی و ساختاری، در مسیر واردات دارد و باید شرایط را برای تامین تسهیل کند. به طور نمونه، اگر سامانه تجارت در مدت دوماه در فرایند واردات اختلال ایجاد کرده و با تغییر گروه کالایی، تامین کنندگان و تجار را سرگردان می‌کند، باید پاسخگو باشد.

از دیگر سو، بانک مرکزی باید مسیر مناسبی برای تامین ارز در دسترس فعالان اقتصادی و تجار قرار دهد. اینکه ارزهایی از قبیل دینار عراق، ریال عمان، لیر ترکیه و ون کره در دسترس واردکنندگان قرار گیرد، بدلیل سختی انتقال و هزینه های بالای انتقال آنها به کشورهای اروپایی که عمدتا تامین کنندگان این اقلام هستند، ارز مناسبی نیستند و انتظار داریم بانک مرکزی مساعدت کند و ارزهایی در اختیار تجار قرار دهد که امکان ارسال آن به بانکهای اروپایی فراهم باشد

صانعی همچنین ادامه داد: به طور کلی، انتظار می رود اگر بزرگان کشور می گویند که بدلیل تحریم ها، شرایط، شرایط جنگ اقتصادی است و کرونا نیز اضافه شده و وضعیت را پیچیده تر کرده، سازمان های خارج از وزارت بهداشت که در روند تامین اقلام پزشکی ذینقش و سرنوشت ساز هستند نیز شرایط و حساسیت ها را درک کرده و آرایش مناسب و مقتضی برای برخورد با این بحران ها به خود بگیرند و پناه و کمک کار تامین کنندگان و تجار باشند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.