حتی اگر همه دروازه‌ها هم باز شد، حضرت عباسی سفر نروید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به عنوان وزیر بهداشت به سفیر و سازنده خارجی و همه اشخاص مرتبط التماس می کنم، اما واکسن نیست. اگر مواد اولیه واکسن هم باشد، اکنون مواد جانبی‌اش کاهش یافته است. البته تامین واکسن را خودم شخصا پیگیرم.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، سعید نمکی در همایش تبیین برنامه نوروزی و تشدید گام چهارم طرح شهید سلیمانی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در حالی که کرونا طوفان سهمگینی را در اروپا و آمریکا به پا کرد و دیدید که متاسفانه چه قتل عامی را به پا کرد، اما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در یک حالت آرام از این طوفان عبور کرد که خداوند را باز هم شکر می‌کنیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: از یک ماه قبل اعلام کرده بودم که خودتان را برای یکی از سخت ترین ایام مدیریت کرونا یعنی شیوع ویروس موتاسیون یافته آماده کنید. البته ما گرچه سعی می‌کنیم دل را از زنگار برخی ناخالصی‌ها پاک کنیم تا بتوان دورتر را دید، البته که غیب نمی گوییم اما آنچه تا به امروز برای کرونا پیش‌بینی کرده‌ایم، مبتنی بر علم و دانش و تجربه درست از آب درآمده است.

ما یک راه سخت را برای مدیریت بیماری در پیش داریم. وقتی دولتی مانند انگلیس و نظامی مانند نظام بهداشت و درمان انگلیس به زانو در می‌آید یعنی ویروس چموش‌تر این حرفهاست و باید خودمان را آماده کنیم. همیشه باید به طوفان فکر کنیم تا اگر باد آمد، این خانه نظام سلامت دچار ویرانی نشود.

ویروس انگلیسی نهایتا ۴۸ تا ۷۲ ساعت به ما وقت می‌دهد

نمکی تاکید کرد: از همکاران دانشگاهی‌ام خواستم که خود را برای یک دوره سخت با ویروسی بسیار چموش تر آماده کنید. گفتم به گزارش‌هایی که در برخی ژورنال‌های انگلیسی‌ها است، نگاه نکنید، این ویروس به مراتب سرسخت‌تر و سرکش‌تر از ویروس قبلی است و ۴۸ تا ۷۲ ساعت بیشتر به شما وقت نمی‌دهد و دقیقا این تابلو را داریم در خوزستان می‌بینیم.

من لحظه به لحظه با خوزستان و استان‌های همجوار آن در تماس هستم. اکنون در خوزستان در طوفان سهمگینی گرفتاریم. ما در عرض یک مدت کوتاه ۲۵۰ تخت مجهز به ونتیلاتور و امکانات تنفسی را برای بیماران در آنجا آماده کردیم و همواره گسترش خواهیم داد. هرچه طوفان سهمگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود، ما هم خودمان را آماده‌تر می‌کنیم.

وی گفت: تاکید می کنم این طوفان سهمگین تر از آنچه که با ویروس ووهان تجربه کردیم، به ما خواهد تاخت. این تشدید بیماریابی به عنوان یک کار خردمندانه که با همکاری سازمان بسیج تجربه می‌کنیم، اقدامی است که باید بیش از مرحله قبل و با دقت و وسواس به آن بپردازیم. به هر حال در عرصه مدیریت کرونا حداقل بی‌آبرویی و بی اعتمادی برای جمهوری اسلامی رقم نزدیم.

نمکی در مورد سفرهای نوروزی نیز گفت: اولا من به عنوان وزیر بهداشت تقاضا کردم بحث سفر را منتفی کرده و از مردم تقاضا کنیم که همواره همراهی کنند. می دانیم روزهای سختی بر مردم گذشته و مردم خسته شده‌اند، اما مطمئنم که وقتی مردم می‌بینند که هر آمد و شد، یعنی افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر و نفس‌های تنگ، حتما به ماندن در محل زندگی‌شان راضی می‌شوند. نمی‌شود که در سفر گفت فردی که از یک نقطه‌ با ویروس موتاسیون یافته به دیدن قومی در جای دیگر می‌رود و ویروس موتاسیون یافته را به جایی می برد که ردپایی از آن نیست، سوغاتی بسیار مرگ آوری است. ما التماس کردیم که سفر نباشد.

باید زمان جایگزینی ویروس موتاسیون یافته با ویروس ووهان را طولانی‌تر کنیم

نمکی ادامه داد: همه هنر ما در نظام سلامت باید این باشد که زمان جایگزینی ویروس موتاسیون یافته را با ویروس قبلی ووهان طولانی‌تر کنیم. در بررسی که در خوزستان انجام شد، ۵۷ درصد بیماران جدید به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا بودند، این خطر بزرگی برای نظام سلامت است زیرا با ویروسی با قدرت سرایت بالاتر و مرگ آفرینی بسیار خطرناک تر مواجه هستیم. ما هرچه بتوانیم که چرخه انتقال را به نفع کاهش سرعت این جایگزینی مدیریت کنیم، بازی را بردیم.

 

حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید

نمکی گفت: می‌گویند تاب آوری مردم کم شده است، اما من می‌گویم که تاب آوری خدمت‌گذاران به مردم در نظام سلامت، به شدت کمتر شده است. در یک خوزستان طی ۷۲ ساعت، ۷۸ همکار من به ویروس موتاسیون یافته مبتلا شدند. من که نمی‌توانم پرستار را از منطقه‌ای که آلوده نشده، به کمک منطقه آلوده شده ببرم، این خردمندی نیست، بلکه باید از ظرفیت همان استان استفاده کنم. مگر ظرفیت استان چقدر است؟. وقتی ۳۰ درصد نیروی من در طول یک هفته گرفتار بیماری شد، در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان من نیم ساعت پلک بر هم نگذاشت، ضعف ایمنی پیدا می‌کند، بی خوابی و خستگی گرفتارش می‌کند و چطور می‌توانم این صحنه غم انگیز را مدیریت کنم. تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. من التماس کردم که پروازها از منطقه آلوده به غیر آلوده را قطع کنیم، مگر در موارد ضروری که با تشخیص کمیته استانی با تست‌های قبلی انجام شود. نمی‌شود که از یک کانون جدید آلوده هر روز چرخش این ویروس را به جاهای مختلف نظاره کنیم.

 

درصد قابل توجهی از PCR های دنیا منفی کاذب است

وزیر بهداشت در خصوص افزایش تست های کرونایی در کشور گفت: درباره انجام تست، به عنوان متخصص این رشته می‌گویم، همه تست‌ها را چه رپید کنیم و چه pcr، فرقی ندارد. درصد قابل توجه از PCR های دنیا منفی کاذب است. بین ۲۵ تا ۳۸ درصد از تمام PCR های مدرن‌ترین مراکز دنیا ممکن است منفی کاذب شوند. ممکن است کانتکت من با ویروس زمانی اتفاق افتاده باشد که هنوز نتوان ویروس را بررسی و اندازه گیری کرد. تست رپید هم ممکن است مانند همه تست‌ها منفی کاذب داشته باشد. کسی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، احتمال اینکه در بهترین شرایط ۲۵ درصد افراد از کنترل برای تست خارج شوند، وجود دارد. ما آنقدر PCR منفی از امارات و ترکیه دریافت کرده‌ایم که مثبت بوده‌اند. البته نه می‌توان گفت که PCR آن طرف دروغ بوده که البته برخی از آن‌ها قلابی بوده، اما ممکن است فرد آنجا منفی بوده و وقتی به اینجا رسیده بعد از ۴۸ ساعت مثبت شده است. حال ممکن است فرد را سوار هواپیما و قطار و اتوبوس کنم، با PCR یا رپید منفی، اما فرد مثبت باشد و تعداد زیادی را مبتلا کند. یعنی سفر به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار موثر بر چرخش بیماری را باید جدی گرفت. این را کارشناسی به شما می‌گوید که حداقل ۱۳ ماه است که درگیر این ماجرا در کشور است و هر شب هم حداقل دو ساعت یافته‌های جهان را مطالعه می‌کند.

نمکی گفت: خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم به شما دادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند. نکته دیگر این است که در این طرح اولین گامی که برمی‌داریم، مراقبت از ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیتی است که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ها را رقم می‌زنند؛ جمعیت سالمند و جمعیت مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای. این جمعیت تا امروز بین ۸۰ تا ۸۵ درصد مرگ‌ها را رقم زدند. مراقبت از این گروه که در این طرح اولویت اول ماست بسیار کار خردمندانه‌ای است که تقاضا می‌کنم که به هیچ وجه آن را فراموش نکنید.

وی ادامه داد: گرچه امروز ویروس موتاسیون یافته جوان‌ترها و بچه ها را هم گرفتار می‌کند و گرچه تابلو خوزستان به ما نشان داد که کوچکترها و جوانترها متاسفانه در این عارضه جان باختند، حالا یا به دلیل بی توجهی و دیر رسیدن یا به دلیل سنگینی و وخامت مواجهه با ویروس. وقتی به بیمارستان رسیدند حتی فرصت اینتوبه شدن و لوله‌گذاری به ما ندادند و این یعنی ویروس می‌تواند مرگ و میر و کشتار را در جوانترها هم ایجاد کند. با این حال وقتی در همین مهلکه خوزستان آمار را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این ویروس هم می‌تواند افراد را با بیماری زمینه ای و سن بالاتر بیشتر گرفتار کرده و عامل مرگ و میر شود.

 

تفاوت رپید تست‌ با PCR

نمکی گفت: نکته دیگر فراوانی تست است. در کل کشور حدود ۲۰ هزار تست داشتیم که امروز به بالای ۱۱۰ هزار تست رسیده و طی دو روز گذشته در خوزستان حدود روزی ۲۰ هزار تست انجام دادیم که کار بزرگی برای کشور است. البته فرقی بین تست رپید، PCR و کاربرد این دو وجود دارد. در بین ۱۷۸۳ تست رپیدی که در خوزستان انجام شد، گفتم که آن‌ها را با PCR هم مقایسه کنیم و فقط ۸.۷ درصد از رپیدهای منفی، PCR مثبت داشتند. من دقیقه به دقیقه خوزستان را بررسی می‌کنم. همین ۸.۷ درصد اگر دوباره تست می‌شد، دوباره نصف دیگرش با رپید مثبت می‌شد. ما در رپید به سراغ جمعیتی می‌رویم که تقریبا بدون علامت است، اما در PCR سراغ کسانی که علامت دارند و حتما بیمارند یا باید بیمارستان بخوابند می‌رویم و قطعا درصد مثبت آنها در همه دنیا بالاتر است و این شاخصی برای بی اعتمادی به تست رپید نیست. بنابراین ما باید از ظرفیت تست رپید استفاده کنیم. لذا ما چاره‌ای نداریم که تعداد تست‌ها را بلا برده، خانه به خانه تست کنیم و نمی‌توانیم همه را منتظر PCR نگه داریم، بلکه مجبوریم موارد مشکوک برای راستی آزمایی مجدد را یا با رپید تکرار کنیم یا با PCR دوباره چک کنیم. سه تولیدکننده جدید تست هم به مجموعه پیوستند. بنابراین تست و فراوانی تست اولین و بهترین سلاحی است که می‌توانیم در این طرح به کار بریم.

 

تاکید بر افزایش فعالیت درمانگاه‌های ۱۶ ساعته

نمکی گفت: نکته دیگر بحث درمانگاه‌های ۱۶ ساعته است. من در تاریخ ۱۰ دی ماه نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها نوشته‌ام و از آنها خواستم که با کم شدن موارد دو کار را انجام ندهید؛ اول اینکه تست‌ها را کاهش ندهید و دوم اینکه پیوند مقدس میان خود و بسیج و سایر اعضا را شل نکنید. خودتان تست را خانه به خانه ببرید و ننشینید تا مردم سراغ شما بیایند. روزهای سخت هنوز هم در پیش است. تست اولین اصل است، درمانگاه‌های ۱۶ ساعته باید فعالیتش بیشر شود. درمان سرپایی با یک ضدویروس در روزهای اول برای همه تکلیف است و به عنوان وزیر بهداشت این را ابلاغ می‌کنم که درمان ضدویروس برای کاهش لود بیماری برای همه تکلیف است. اگر بتوانیم در فاز اول با یک ضدویروس مناسب لود ویروس را کاهش دهیم، سیستم ایمنی در هفته دوم این حمله وحشتناک را به بافت ریه نمی‌کند. بر این اساس، درمانگاه‌های ۱۶ ساعته، درمان سرپایی و دادن داروهای این مجموعه که در بخش سرپایی دو داروی ضدویروس را هم در پوشش بیمه بردیم، این را جدی بگیرند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بیمار شناسایی شده را رها نکنیم گفت: بیماری که مارک کووید و به ویژه موتاسیون یافته داشت، نباید رها شود. همه کمک کنند تا بعد از تشخیص، بیمار مثبت رها شده نداشته باشیم و این پررنگ ترین قسمت مدیریت بیماری است که تاکنون از این قسمت به شدت لطمه خوردیم و امیدوارم از این به بعد لطمه نخوریم. اگر لطمه‌ای که از ویروس ووهان خوردیم را ضربدر ۱۰ کنیم و آن وقت همان میزان از ویروس موتاسیون یافته ضربه خواهیم خورد.

 

برای ما واکسن حراج نکرده اند که بگوییم نمی خریم

کمبود واکسن جهانی است

وزیر بهداشت در خصوص تامین واکسن توضیح داد: واکسن اولین هدفی است که شخصا آن را دنبال می‌کنم. عده‌ای فکر می‌کنند که تریلی‌های یخچال‌دار در پشت مرزهای ایران صف کشیدند و التماس می‌کنند که آی واکسن درجه یک داریم و حراجش کردند و بیایید بخرید و ما هم نمی رویم بخریم. افاضه می کنند، مقاله می نویسند که جمهوری اسلامی دارد در خرید واکسن قصور می‌کند. عزیزان از واکسن امروز در دنیا خبری نیست. ژاپن به عنوان متحد قدیمی آمریکا از هفت هشت روز قبل تعداد محدودی واکسن گرفته است. کانادا به عنوان همسایه متعهد و قدیمی آمریکایی‌ها هنوز دستش به واکسن نرسیده، البته ممکن است گروه‌های اندکی را شروع کرده باشد. اینطور نیست که فکر کنید واکسن در همه بازارها سرریز شده و ما نمی‌زنیم، بلکه واکسن در دنیا تعدادی آدم خاص می‌سازند و اول هم برای خودشان برمی‌دارند و این قانون حاکمیت خودخواهانه جهانی است.

 

ایران در بهار 1400 از بزگ ترین تولیدکنندگان واکسن دنیا خواهد بود

نمکی گفت: ما فکر کردیم که تا زمانی که روی پای خود نایستیم باید التماس کنیم و بنده این قُرق را شکستم. هم سازمان غذا و دارو را پای کار آوردم و هم میدانی را برای رقابت باز کردم. امروز با اطلاع دقیق می‌گویم که ان‌شاءالله ایران در بهار امسال یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن دنیا می‌شود و تردید نکنید که بعد از مدت کوتاهی صادرکننده می شود؛ همانطور که در تامین ماسک و شوینده و ونتیلاتور در عرض ۵۰ روز این اقدام را انجام دادیم.

وزیر بهداشت در مورد واکسن داخلی نیز گفت: امیدوارم پاستور اولین واکسن‌هایش را در فروردین بتواند تزریق کند، برکت حداکثر تا خرداد واکسنش روی خط تولید است، مجموعه رازی در تابستان خواهد پیوست و پشت سر آن مجموعه سپند می‌آید. پنج – شش پلتفرم قدرتمند جهان را رونمایی می کنیم و اولین کارمان تکیه بر دانش داخلی است تا التماس نکنیم. هرچند شان ما و ملت با دانشمندانی که دارد، در دست دراز کردن به سمت بیرون نیست اما تا قبل از تولید واکسن و واکسینه کردن جمعیت پرخطر، مجبوریم به دنیا التماس کنیم.

نمکی گفت: من به عنوان وزیر بهداشت به سفیر و سازنده خارجی و همه اشخاص مرتبط التماس می کنم، اما واکسن نیست. اگر مواد اولیه واکسن هم باشد، اکنون مواد جانبی‌اش کاهش یافته است. مواردی که در همه واکسن‌سازها مشترک است، نایاب شده و سازنده آن‌ها هم یکی دو تا در آمریکا هستند. ما شرکت‌های دانش بنیان را پای کار آوردیم که این‌ها را هم بسازیم. سرنگ انسولین همان سرنگی است که واکسن سازها استفاده می‌کنند و این هم در حال کاهش در دنیاست؛ زیرا انبوهی از تقاضا در دنیا شکل گرفته است. به همین دلیل باید با خواهش و التماس واکسن را تهیه کنیم.

وی ادامه داد: قرار شد اسپوتنیک هم در ایران تولید کند. واکسنی که از اسپوتنیک می آوریم را داریم روزبروز بیشتر می کنیم. امروز حدود ۴۰۰ هزار دوزمان قطعی شد که از هند بیاید و شاید هم ۵۰۰ هزار دوز شود. امیدوارم طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بتوانیم گروه‌های آسیب‌پذیر و در اولویت را بزنیم و به مرور هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز کووکس بیاید. این مژده را به مدیران و مردم می‌دهم که ما به فکر مردم هستیم. ناجوانمردانه است که گروهی این خنجر به مسئولان نظام بزنند که این‌ها به فکر واکسن مردم نیستند. چطور می‌توانند به فکر نباشند. وقتی به فکر جان و آرامش خودشان نیستند، چطور می‌توانند به واکسن که می تواند زحمت خودشان را کم کند، نباشند. ان‌شاءالله در اسرع وقت گروه‌های آسیب پذیر را با واکسن وارداتی واکسینه می کنیم و از بهار آینده به عنوان تولیدکننده موثر در این عرصه حضور خواهیم داشت.

نمکی در پایان گفت: تردید ندارم که دستاوردی فراتر از دستاورد دوره های قبلی در کنار هم خواهیم داشت و با تکیه بر لطف الهی و همدلی و وفاق هر روز از روز قبل موفق‌تر خواهیم بود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.