تا به امروز یک ماسک به قیمت مصوب دولتی به داروخانه ها نداده اند

نائب رییس انجمن داروسازان تهران، ضمن اشاره به اینکه از اواخر سال 98 و از ابتدای شیوع بیماری کرونا طبق دستور العمل وزارت بهداشت فروش و عرضه ماسک از چرخه ی داروخانه ها خارج شد، اظهار داشت: عدم توزیع ماسک در داروخانه ها سبب شد تا سازمان غذا و دارو بتواند رای وزارت بهداشت را برگرداند و ماسک به عنوان کالای سلامت محور در محل اصلی خود یعنی داروخانه توزیع شود.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، بهمن صبور، به اظهارات اخیر مسئولان وزارت صمت در مورد عرضه ماسک اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صمت، 6 ماه است که یک عدد ماسک با قیمت دولتی در داروخانه ها توزیع نکرده اند.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران افزود: متاسفانه از اواخر سال 98 و از ابتدای شیوع بیماری کرونا طبق دستور العمل وزارت بهداشت، فروش و توزیع ماسک از جایگاه اصلی خود یعنی داروخانه خارج شد و در اختیار دیگران قرار گرفت و باعث شد این کالای سلامت محور بدون هیچ نظارت و کنترلی توزیع شود.

دکتر صبور ضمن انتقاد از صحبت و ادعای برخی مسئولین در وزارت صمت مبنی بر اینکه داروخانه ها متهم به گران فروشی هستند، عنوان کرد: متاسفانه برخی مسئولین وزارت صمت با تریبون رسانه ملی، قضاوت نادرستی در خصوص داروخانه ها دارند که انجمن داروسازان تهران این ادعا را نادرست می داند.

وی ادامه داد: از شروع موج کرونا تا به امروز از سوی وزارت بهداشت و وزارت صمت، حتی یک عدد ماسک با قیمت دولتی وارد داروخانه ها نشده است در صورتی که دیروز 28 تیرماه در شبکه خبر، شاهد قضاوت های نادرست برخی مسئولین شدیم و انگشت اتهام به سمت داروخانه ها گرفته شد.

دکتر صبور با بیان اینکه انجمن داروسازان تهران با همکاری بسیج اصناف توانسته ماسک تولید و در داروخانه ها توزیع کند، گفت: انجمن داروسازان تهران با همکاری بسیج اصناف قیمت ماسک را در کشور شکسته و توانسته ماسک داروخانه های استان تهران و استان های قرمز را تامین کند.

دکتر صبور تصریح کرد: تا 10 روز پیش که توزیع ماسک در دست وزارت بهداشت بود هیج ماسکی به قیمت دولتی وارد داروخانه ها نشد چرا که اولویت اول دولت مراکز درمانی و مازاد آن داروخانه ها بود اما مراکز درمانی هم به دلیل کمبود تولید ماسک به قیمت دولتی، با مشکل مواجه بودند؛ به همین دلیل مازادی از انی ماسک ها نیز برای توزیع به داروخانه ها وجود نداشت.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران، بیان داشت: ماسک سه لایه با تعدادی محدود با ارز نیمایی وارد کشور شد که قیمت آنها هم بالای 6 هزار تومان بود.

وی ادامه داد: قیمت ماسک های تولید شده توسط بسیج اصناف به این گونه است: قیمت درب کارخانه : 1300 تومان. قیمت پخش 1430 و قیمت مصرف کننده 1600 تومان است.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران، تصریح کرد: انجمن داروسازان تهران با همکاری بسیج اصناف از 3 ماه گذشته تا به امروز 2 میلیون ماسک با قیمت مصوب 1600 تومان در بین داروخانه های متقاضی تولید و توزیع کرد اما ما روزانه 5 الی 6 میلیون در تولید ماسک در کشور عقب هستیم و روزانه حداقل 5/2 میلیون ماسک، مورد نیاز داروخانه های استان تهران است.

وی در خصوص ادعای وزارت صمت مبنی بر اینکه 18 میلیون دپوی ماسک جهت تامین کشور وجود دارد، گفت: این رقم دپو شده از سوی وزارت صمت افتخار ندارد چرا که این تعداد کفاف استان تهران را هم نمی دهد چه برسد به کل کشور. براساس این رویه و طبق پیش بینی های صورت گرفته دئر فصل پاییز با کمبود شدید ماسک مواجه خواهیم شد چرا که میزان سرماخوردگی و آنفولانزا در کشور افزایش خواهد یافت.

دکتر صبور با انتقاد از اینکه توزیع ماسک نباید توسط فروشگاه ها و سوپرمارکت های توزیع شود، گفت: مسئولین ذی ربط  باید در خصوص توزیع درست و مناسب ماسک تصمیماتی اتخاذ کنند چرا که در صورت افزایش تقاضا نباید عرضه به صورت همگانی صورت گیرد چرا که تولید ما محدود است و باید آن را محدود کنیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.