فرانسه، شاگرد بدنام اروپا در مصرف آنتی‌بیوتیک

گزارش آژانس بهداشت عمومی فرانسه به مناسبت هفته جهانی برای استفاده مناسب از آنتی‌بیوتیک، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸، میزان فروش این دارو در این کشور برای سلامتی انسان به ۷۲۸ تن و حیوانی ۴۷۱ تن رسیده است.

روزنامه اقتصادی «لزکو» فرانسه امروز(دوشنبه) براساس این گزارش نوشت: این کشور همچنان یکی از شاگردان بدنام اروپا در مصرف آنتی‌بیوتیک پس از یونان و قبرس است.
آژانس بهداشت عمومی فرانسه، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در این کشور را در حال تثبیت و رو به کاهش اعلام و دلگرم‌کننده خوانده و تاکید کرده، نباید از یاد برد که فرانسه با وجود برنامه‌های آگاهی‌رسانی منظم، یکی از کشورها با بیشترین میزان مصرف مواد مخدر است.

در این گزارش به آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده در شهر (خارج از بیمارستان‌ها) توجه شده و آمده، مصرف این مواد که از سوی پزشکان آزاد تجویز می‌شود، پس از یک افزایش بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ تثبیت شده است. این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۲۲.۵ دُز به ازای هر یک هزار نفر رسیده در حالی که رقم آن در سال ۲۰۰۹ برابر با ۲۲.۷ دُز بوده است.

طبق این گزارش، براساس نسخه‌های صادره، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ با کاهش ۱۵ درصد همراه بوده و دُز آن از ۲.۸۱ به ۲.۳۸ در هر هزار نفر در یک روز رسیده است.
در گزارش آژانس بهداشت عمومی فرانسه اعلام شده، اگر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در فرانسه همانند هلند باشد، بیمه سلامت می‌تواند ۴۰۰ میلیون یورو پس‌انداز کند.

به گزارش درمان یاب،‌ آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، یکی از موضوع‌های مهمی که در نشست دو روزه وزیران بهداشت و سلامت کشورهای عضو گروه جی ۷ در شهر میلان ایتالیا مورد توجه قرار گرفت، «بررسی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت افراد در برابر آنها» بود.
همان زمان اعلام شد که مصرف بی‌رویه این داروها،‌ تهدیدی جهانی محسوب شده و فقط در اروپا سالیانه ۲۵ هزار قربانی می‌گیرد که زیان اقتصادی آن برابر با یک میلیارد و ۵۰۰ هزار یورو است.

شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کردند، یکی از خطرهای اصلی منجر به مرگ و میر بیماران بستری شده، مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست. بسیاری فکر می کنند دیگر نمی‌توان کاری کرد که اشتباه بزرگی است، زیرا عفونت های بیمارستانی و مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، فوریتی است که می‌توان با اقدامات هدفمند حل کرد.
در این نشست تاکید شد، باید از بهداشت در بیمارستان‌ها تا تربیت افراد برای مصرف نکردن خودسرانه آنتی بیوتیک و بدون نسخه پزشک، عمل کرد.

براساس مطالعات انجام شده، استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک، خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. متخصصان به پزشکان توصیه می‌کنند فقط زمانی که واقعا به آنتی‌بیوتیک نیاز است آن را تجویز کنند زیرا اگر این وضع ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به  ۱۰ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند زیرا بدن آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده است.

 

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.