تولید نسل جدید داروهای درمان سرطان‌های خون و لنفوم

به گزارش نشریه درمانیاب به نقل از مدیکال اکسپرس، این محققان می‌گویند که داروهای آنها، طبقه‌ای جدید از داروها به نام PROTAC است که می‌توانند پروتئین BCL-XL را که موجب حفظ سلول‌های سرطانی می‌شوند را هدف قرار داده و از کار بیندازند. داروهای فعلی درمان سرطان‌های خون و لنفوم که این پروتئین را هدف قرار می‌دهند، موجب کاهش بسیار خطرناک پلاکت‌ها می‌شوند و فرد را در خطر بالای خونریزی قرار می‌دهند.

داروهای PROTAC می‌تواند علاوه بر از بین بردن پروتئین BCL-XL، جلوی کاهش مهلک پلاکت‌ها را بگیرد و درمان بهتری برای بیماران مبتلا به سرطان به حساب آیند.

این داروهای جدید می‌توانند سلول‌های بدخیم لنفوسیت T، مانند لوسمی حاد سلول‌های T و لنفوم سلول‌های T را درمان کنند.

سلول‌های لنفوسیت T، از انواع سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند و در مغز قرمز استخوان تولید می‌شوند و پیش از بلوغ به وسیله خون به تیموس که پشت جناغ و جلوی نای قرار دارد، منتقل شده و در آنجا بالغ می‌شوند. لنفوسیت T، بین خون و لنف در گردش است و هنگام برخورد با آنتی‌ژن خاص روی میکروب، فعال می‌شود. این سلول‌ها، ضد ویروس، انگل و سرطان هستند. وجود سلول‌های لنفوسیت T برای واکنش‌های سیستم ایمنی بدن ضروری است و وقتی آنها سرطانی می‌شوند، برای بقاء به پروتئین BCL-XL متکی هستند.

داروهای PROTAC، به جای کاملا از میان برداشتن پروتئین BCL-XL، از فعالیت آن می‌کاهند و به همین دلیل از کاهش خطرناک پلاکت‌های خون بیمار پیشگیری می‌کنند.

به گزارش درمانیاب، محققان آمریکایی معتقدند داروهای درمانی سرطان خون و لنفوم جدید آنها می‌توانند برخی از سرطان‌های خاص کودکی را که معمولا بدون درمان باقی می‌مانند را درمان کنند.

مترجم: نادیا زکالوند

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.