چرا همه باید مکمل مصرف کنند؟

دکتر پریسا منصوری، داروساز

ترجمه: دکتر پریسا منصوری

داروساز

این روزها این سوال از پزشکان و داروسازان به دفعات پرسیده می شود که آیا مصرف مکمل برای افراد سودمند است؟ یا اینکه این محصولات فراورده های لوکسی هستند که در صورت تمکن مالی و به صورت تفننی باید مصرف گردند. در اینجا دلایل متعددی از تحقیقات متعدد توسط دکتر لاورنس ویلسون جمع آوری و در مجله مکمل های طبیعی در رابطه با نیاز به مصرف مکمل ها آمده است، این دلایل بسیار ساده اما کاملا گویا هستند و بر لزوم مصرف مکمل ها تاکید دارند.

این روزها این سوال از پزشکان و داروسازان به دفعات پرسیده می شود که آیا مصرف مکمل برای افراد سودمند است؟ یا اینکه این محصولات فراورده های لوکسی هستند که در صورت تمکن مالی و به صورت تفننی باید مصرف گردند. در اینجا دلایل متعددی از تحقیقات متعدد توسط دکتر لاورنس ویلسون جمع آوری و در مجله مکمل های طبیعی در رابطه با نیاز به مصرف مکمل ها آمده است، این دلایل بسیار ساده اما کاملا گویا هستند و بر لزوم مصرف مکمل ها تاکید دارند.

 

  1. کاشت ممتد گیاهان در خاک باعث کاهش ارزش و ذخیره مواد غذایی در خاک شده است.

در اغلب نقاط دنیا مزارع، تحت کشت مداوم و بیش از حد هستند و در اغلب این نقاط کود و مواد مغذی خاک پس از هر بار برداشت به خاک اضافه نمی شود، این مسئله باعث کاهش کیفیت خاک و کاهش مواد معدنی و ریز مغذی های موجود در آن شده که نتیجه آن کاهش مواد مغذی موجود در غذاها خواهد بود.

 

  1. محصولاتی که تغییر ژنتیکی داده شده اند، میزان مواد مغذی کمتری نسبت به گونه های اصل دارند.

امروزه تغییرات ژنتیکی باعث افزایش محصول و همچنین مقاومت گیاهان در مقابل امراض و بیماری ها شده، اما در عین حال باعث کاهش ارزش تغذیه ای گیاهان نیز شده است. این مسئله در تحقیقات سازمان گیاه شناسی امریکا به اثبات رسیده است.

به عنوان مثال میزان برنجی که امروزه از یک مزرعه برداشت می شود، دهها برابر بیشتر از ۱۰۰ سال قبل است، اما از آنجایی که خاک به اندازه کافی غنی نمی شود، میزان پروتئین برنج امروزه ۶ درصد است درحالی که  ۱۰۰ سال قبل ۱۲ تا ۱۴ درصد بود. ریز مغذی ها هم به همان نسبت کمتر از قبل هستند.

 

  1. کودهای جدید به اندازه کافی ریز مغذی ها را تامین نمی کنند.

صد سال قبل از کودهای طبیعی استفاده می شد، اما امروزه کودهای سوپرفسفات به میزان وسیعی جایگزین کودهای طبیعی شده اند. کودهای جدید حاوی نیتروژن، پتاسیم و فسفر ولی فاقد ریز مغذی ها هستند. این مسئله بسیار قابل ملاحظه است. امروزه محصولات کشاورزی مثل ورزشکارانی هستند که بدلیل مصرف استروییدها دارای ظاهر قوی ولی باطن ضعیفی هستند. همچنین کودهای حاوی سوپرفسفات، رشد سریعتر و به همان نسبت برداشت بیشتری از خاک را به همراه دارند.

 

  1. مصرف آفت کش ها باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم های مفید می شوند.

میکرو ارگانیسم های خاک برای بوجود آمدن مواد معدنی و ترکیبات مغذی لازم هستند. وقتی این میکرو ارگانیسم ها با افت کشها و سموم از بین بروند، میزان این مواد در خاک کاهش می یابد. مصرف این آفت کش ها همراه میوه ها و سبزیجات برای بدن نیز مضر می باشند. بعضی از این سموم دارای سرب و آرسنیک هستند که در بدن تجمع می یابد. این مواد با مصرف مکمل ها سریعتر از بدن دفع شده و آسیب کمتری به بدن می رسانند.

 

  1. حمل مواد غذایی در فاصله های طولانی باعث کاهش مواد مغذی در آنها می شود.

هنگامی که یک محصول جمع آوری یا درو می شود، مواد مغذی درون آن شروع به کاهش می کند. امروزه بسیاری از مزارع هزاران مایل دورتر از محل زندگی مردم هستند و محصولات ممکن است یک هفته در کامیون یا قطار باشند تا به دست مصرف کننده برسند. بعضی از محصولات به خصوص میوه ها برای اینکه در طول مسیر سالم بمانند، موادی بر روی آنها اسپری می شود و یا در معرض تشعشع قرار می گیرند.

 

  1. فرآوری در محصولات رایج از قبیل گندم، آرد، برنج و … می تواند منجر به کاهش مواد مغذی موجود در آنها شود.

برای مثال تصفیه کردن آرد جهت به دست آوردن آرد سفید باعث خارج شدن ۸۰ درصد منیزیم، ۷۰-۸۰ درصد روی، ۸۷ درصد کروم، ۸۸ درصد منگنز و ۵۰ درصد کبالت می شود.

در حالت مشابه تصفیه شکر حاصل از نیشکر جهت به دست آوردن شکر سفید باعث خارج شدن ۹۹ درصد منیزیم و ۹۳ درصد کروم می گردد. سفیدکردن برنج باعث خارج شدن ۷۵ درصد روی و کروم موجود در آن می گردد. در این میان سبزیجات منجمد و کنسروهای ساردین خیلی هم بد نیستند. چون آنها پس از جمع آوری محصولات و یا صید ماهی به سرعت بسته بندی و محافظت شده اند، اما به هر حال هیچ چیز جای محصول تازه چیده شده و یا ماهی تازه را نمی گیرد.

پاستوریزه و هموژنیزه کردن محصولات لبنی می تواند باعث کاهش کلسیم، فسفر و برخی پروتئین های موجود در شیر و سایر محصولات روزانه گردد و این یک نکته مهم در رابطه با غذای امروز ماست.

 

  1. نگهدارنده های غذایی باعث کاهش مواد مغذی می گردند.

امروزه ده ها ماده از قبیل طعم دهنده های مصنوعی، رنگ ها، شیرین کننده ها، پایدار کننده ها، افزایش دهنده های طعم از قبیل MSG ، امولسیفایرها، نرم کننده و غلظت دهنده ها و نگهدارنده های شیمیایی به غذای اکثر مردم اضافه می گردند. در حالی که بسیاری از آنها مضر بوده و مواد مغذی موجود در غذا را از بین می برند. در این میان بدترین نگهدارنده ها از قبیل BHA  و BHT ، طعم دهنده های مصنوعی و آسپارتام و EDTA می باشند. آنها به بعضی از سبزیجات یخ زده اضافه می شوند تا رنگ آنها را حفظ کنند. این کار باعث می گردد مواد معدنی در این محصولات کاهش یابد.

 

  1. هضم ضعیف و عادت های بد غذایی باعث کاهش جذب مواد مغذی می شوند.

امروزه تقریبا همه مردم با مشکل هضم غذایی روبرو هستند و این به دلیل خوردن غذاهای بی کیفیت، گیاهان پیوندی و عدم توانایی هضم بسیاری از مواد شیمیایی موجود در غذاها است.

همچنین کاهش ترشح آنزیم های هضم کننده و غیر عادی بودن حرکات روده ای و یا عفونت روده ای و نفخ بسیار رایج است.  ترکیب اینها می تواند کشنده باشد.

در نتیجه بیشتر مردم مواد مغذی را اصلا جذب نمی کنند و این باعث کاهش مواد مغذی در بدن و افزایش نیاز بدن به مواد مغذی می گردد. ضمن اینکه بسیاری از مردم از داروهای حاوی آنزیم هضم مثل پانکراتین و عصاره صفرا استفاده می کنند.

 

  1. افزایش استرس روزمره

سبک زندگی پر از استرس باعث آسیب به هضم می گردد و نیاز به مواد مغذی را بیشتر می کند. بسیاری از مردم نمی دانند استرس باعث افزایش فعالیت اعصاب سمپاتیک می گردد و باعث کاهش جذب مواد مغذی بیشتر می شود. مواد مورد نیاز بدن شامل کلسیم، منیزیم، روی، کروم، منگنز و بسیاری دیگر می شوند. در دقایق اولیه شروع استرس، ماده روی شروع به کاهش می کند. به همین دلیل بسیاری از مردم نقطه های سفید بر روی ناخن های خود دارند.

 

  1. برخی از شیوه های پزشکی موجب کاهش تغذیه می گردند.

این مسئله شامل تمام جراحی ها و برخی تست ها از قبیل X RAY می باشد. جراحی باعث ایجاد استرس شده و همچنین مصرف دارو را افزایش می دهد. X RAY موجب کاهش ویتامین ب کمپلکس و موادی نظیر روی می گردد. در چرخه پزشکی این مسائل کاملا شناخته شده است.

 

  1. شیوع بیماری ها

عفونت های بحرانی و مزمن و همچنین سایر بیماری های مردم باعث افزایش نیاز مردم به مواد مغذی بیشتر می شود.

 

  1. کمبودهای زمان تولد

تقریبا تمام نوزادان تازه متولد شده دارای نقص می باشند. به بیان دیگر اکثر مردم به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند تا کمبود های زمان تولد خود را جبران کنند

 

  1. افزایش مصرف داروها

افزایش استفاده از واکسن ها و مصرف داروهای پزشکی باعث کاهش تغذیه مردم شده است. این واقعیتی انکار ناپذیر است که داروها باعث کاهش هضم و جذب مواد مغذی می گردند. داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها، اسید بلاکرها، آسپیرین، استامینوفن، اکسدرین و صدها داروی دیگر.

 

  1. وفور سموم شیمیایی

سموم شیمیایی، سموم فلزی موجود در هوا، آب و جاهای دیگر باعث کاهش ارزش موادغذایی و افزایش نیاز به مواد مغذی می گردد.

 

  1. افزایش مسائل خاص زندگی

درگیری با مسائل خاص زندگی نیازمند تغذیه است. دانشمندان دریافته اند در مقابله با مشکلات زندگی به مواد مغذی بیشتری نیاز می باشد که شامل:

  • همه نوزادان و کودکان، افراد مسن و ورزشکاران
  • تمام کسانی که مشکلات تنفسی مادرزادی دارند
  • تمامی بیماران به خصوص بیماران مادرزادی
  • زنان باردار و شیرده
  • کسانی که الکل مصرف می کنند
  • کسانی که گیاه خوارند و یا رژیم غذایی خاصی دارند مثلا برای کاهش وزن و یا به دلایل دیگر
  • کسانی که تحت استرس زیاد هستند مثلا مشکلات اقتصادی، کار سنگین، ازدواج و …
  • به گروه های فوق بسیاری از مردم عادی را نیز اضافه نمایید

 

منبع:

Dr. Wilson. © November, 2017 L.D. Wilson Consultants, Inc

Articles: Why take nutritional supplements

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.