پیش بینی جهانی بازار مکمل های غذایی

جواد فرهادی، کارشناس ارشد MBA - مدیر بازاریابی و فروش شرکت داروسازی کاسپین تامین

جواد فرهادی

کارشناس ارشد MBA

مدیر بازاریابی و فروش شرکت داروسازی کاسپین تامین

سناریوی بازار

با توجه به هزینه بالای سرانه در زمینه مراقبت های بهداشتی، که به دنبال بروز بیماری های قابل انتقال و غیر قابل انتقال بر دوش جامعه و اقتصاد جامعه تحمیل می شود، مصرف مکمل های غذایی جزء حیاتی در برنامه غذایی افراد محسوب شده و میزان مصرف آنها روندی رو به رشد داشته و دارد.

در واقع تمرکز شدید بر روی سیستم پیشگیری در مراقبت های بهداشتی باعث رونق رشد بازار مکمل های غذایی شده است.

در نظر داشته باشیم که رونق بازار مکمل ها، تنها جنبه تجاری نداشته و موضوع با اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که مصرف این محصولات به منظور تامین نیازهای تغذیه ای ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال شیوع اختلالات قلبی عروقی که به دنبال تغییر در الگوی رژیم غذایی و شیوه زندگی غیرفعال در بین گروه های سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ایجاد شده، باعث گردیده بازار مکمل هایی که در این حوزه موثرند داغ شود.

همچنین ایجاد آگاهی در مورد کاهش میزان مصرف کالری در بین ورزشکاران و افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند، باعث افزایش فروش مکمل های موثر در زمینه کاهش وزن و تناسب اندام شده است.

در نتیجه باید اذعان کنیم تغییر در شیوه زندگی و افزایش میزان اگاهی افراد باعث شده که تمایل افراد به مصرف مکمل های غذایی افزایش یابد.

با توجه به توانایی مکمل های غذایی در بهبود تاثیر داروهای مصرفی و در نتیجه بهبود فرآیند درمان، استفاده از مکمل ها به عنوان یکی از قابل توجه ترین تغییرات در بخش مراقبت های بهداشتی به شمار می رود.

پیشرفت های عظیمی که در روند تهیه مکمل های غذایی بوجود آمده، حاکی از آن است که بازار جهانی این فرآورده، رو به گسترش است و به دلیل تغییرات ایجاد شده در عادات غذایی افراد و به دلیل رقابت شدیدی که در این حوزه بین تولید کنندگان مکمل وجود دارد لذا این صنعت یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد محسوب می شود. هر چند که حدود ۳۷ % از این بازار سهم شرکت های پیشرویی و قدرتمند است.

بازار جهانی مکمل

بازار جهانی مکمل ها در سال ۲۰۱۷، به مبلغ ۹۶ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود که بین سال های ۲۰۲۳-۲۰۱۷، نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) بازار جهانی مکمل تا حدود ۹/۶ % رشد داشته و به ۲۴۵ میلیارد دلار برسد.

تقسیم بندی بازار مکمل ها براساس نوع محصول

براساس نوع محصول، بازار مربوط به ویتامین ها همواره رو به رشد است. همچنین بازار مربوط به اسیدهای چرب، به دلیل محبوبیتی که مکمل های حاوی امگا ۳ دارند، سریع ترین میزان رشد را در بین بازار مکمل ها دارند. مکمل های غذایی همچون ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، آنزیم ها، اسیدهای چرب و پروتئین ها بواسطه جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از سو تغذیه، به ارتقای سلامت و رفاه عمومی جامعه کمک می کنند.

یافته های کلیدی

به دنبال ارزیابی بازار و مطالعاتی که صورت گرفته، نتایج زیر حاصل می شود:

  • بازار جهانی مکمل های غذایی در سال ۲۰۱۶، به مبلغ ۲/۱۰۰۷۴۱ میلیون دلار رسید.
  • ویتامین ها، بزرگترین بخش در حوزه مکمل ها براساس رده بندی محصولات ( ویتامین ها، فرآورده های گیاهی و طبیعی، مکمل های ورزشی، مکمل های جایگزین وعده های غذایی و مینرال ها) به شمار می روند. به نحوی که در سال ۲۰۱۷ این بازار به مبلغ ۳۹/۳۴ میلیون دلار رسیده است و بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، دارای نرخ رشد مرکب سالانه ۳۷/۷% خواهد بود.
  • از لحاظ جنسیت، زنان بزرگترین بخش در بازار جهانی مکمل به شمار می روند و انتظار می رود که بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، نرخ رشد مرکب سالانه حدود ۳۹/۷ % داشته باشند.
  • از لحاظ شکل محصول، قرص بزرگترین بخش را در حوزه مکمل به خود اختصاص داده است که دارای سهم ۷/۲۷ % در بازار مکمل می باشد و پیش بینی می شود نرخ رشد مرکب سالانه برابر ۴۴/۷ % در بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ داشته باشد.
  • افزایش اهمیت مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری به منظور رشد و نمو جنین باعث شده زنان باردار درآمد سالانه ای معادل ۵۵/۱۲ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۵ برای بازار مکمل به ارمغان آورند.

تجزیه و تحلیل بازار مکمل براساس منطقه

بازار مکمل های غذایی از لحاظ منطقه ای به آمریکا، اروپا، آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا تقسیم بندی می شود که در بین این مناطق، آمریکا در سال ۲۰۱۶ بزرگترین سهم بازار حدود ۳/۳۵ % را به خود اختصاص داده است.

در واقع این سهم بزرگ به دلیل حضور تولیدکنندگان عمده، مصرف بالای مکمل های غذایی و افزایش آگاهی نسبت به مدیریت وزن در کشور امریکا می باشد.

متخصصین بهداشت در امریکای شمالی، مصرف مکمل های غذایی مختلف را به بیماران خود توصیه می کنند تا به این وسیله با چالش ها و مشکلات بهداشتی موجود مبارزه کنند.

پس از آمریکا، اروپا دومین بازار بزرگ دنیا را در حوزه صنعت مکمل به خود اختصاص داده است، به طوریکه در سال ۲۰۱۷، بازار مکمل های اروپا به ۰۶/۱۸ میلیارد دلار رسید. رشد منطقه ای در اروپا تحت تاثیر کشورهای اروپای غربی مانند ایتالیا و آلمان قرار دارد.

تقاضا برای مکمل ها در کشورهایی نظیر هند، چین و ژاپن در سال های اخیر به دلیل حضور چشمگیر جمعیت در کشورهای در حال توسعه، رو به افزایش است.

در عین حال، بازار شرق همچون بلاروس، مجارستان و روسیه پتانسیل امیدوار کننده ای را از خود نشان می دهند.

انتظار می رود در حوزه آسیا و اقیانوسیه نرخ رشد مرکب سالانه با سرعتی حدود ۵۵/۷ % طی سال های پیش رو رشد پیدا کند. با توجه به اقتصاد در حال رشد و فرصتهای زیادی که در این منطقه وجود دارد انتظار می رود که سریع ترین بخشی که طی سال های آینده رشد چشمگیری داشته باشد، حوزه آسیا و و اقیانوسیه باشد.

فاکتورهای مختلفی همچون تحولات بهداشتی اخیر، بهبود شرایط اقتصادی و افزایش هزینه مراقبت های بهداشتی بر روی رشد بازار تاثیر گذار است. در این میان خاورمیانه و آفریقا با توسعه اقتصادی کمتر و درآمد بسیار کم، کمترین سهم بازار را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده اند.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.