نقش تغذیه در تولید اسپرم سالم

دکتر سعید آراسته، متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری/ دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و رزیم درمانی

دکتر سعید آراسته

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری

دکتر لادن گیاهی

متخصص تغذیه و رزیم درمانی

اسپرم ها بدلیل شرایط خاص محیطی که نیاز دارند، جزو سلول های آسیب پذیر محسوب می شوند. یعنی در صورت عدم فراهم شدن شرایط محیطی مورد نیاز، ممکن است به شدت آسیب بینند.

دلیل عمده این آسیب پذیری، نوع چربی موجود در دیواره ی آن ها و ضرورت وجود مواد آنتی اکسیدان(که از مواد ضد سرطانی هستند و جلوی آسیب های محیطی را می گیرند) است.

بنابر این استفاده از مواد آنتی اکسیدان، چه به صورت مکمل های غذایی و چه به صورت رژیم غذایی، برای افراد مفید است. این آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های E و C و همچنین فولات ها، سلنیوم، روی و بتاکاروتن است که در مواد غذایی تازه به وفور یافت می شوند.

از سوی دیگر، چربی ها و پروتئین ها نیز می توانند آسیب بسیاری به دیواره اسپرم وارد کنند، بنابراین آگاهی از این موضوع نیز حائز اهمیت است. هرچند که دسته پروتئین ها در شرایط طبخ صحیح، اسید آمینه ضروری برای تولید اسپرم را به وفور در بر داشته و کمک کننده هستند، ولی می توان گفت که پروتئین موجود در گوشت قرمز، اگر در حالت سرخ شده باشد، می تواند موجب آسیب به اسپرم شود و تولید اسپرم و تعداد آن را کاهش دهد. به همین دلیل رعایت نکات تغذیه ای در زمینه سلامت اسپرم حائز اهمیت است.

نکته ی مهم دیگر این است که نمک فراوان موجود در غذا ها نیز باعث آسیب جدی به اسپرم می شود. مواد پر کالری مانند فست فود ها به دلیل چربی و کالری بالا، باعث چاقی فرد شده و تعادل هورمونی فرد را به هم می زنند، زیرا سطح تستسرون برای تولید اسپرم در بیضه پایین آمده و سطح استروژن که باعث اختلال در تولید اسپرم می شود، افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود هورمون های گلورمتوفین که برای تولید اسپرم در بیضه لازم و ضروری است، افت پیدا کند.

دسته سبزیجات و میوه جات به دلیل وجود آنتی اکسیدان بسیار مفید است و اسپرم ها را در مقابل آسیب های محیطی مقاوم تر می کنند. از طرف دیگر، می تواند باعث کاهش جذب استروژن شود که در نهایت شاهد بهبود تولید اسپرم با وضع نرمال استروژن و تستسترون هستیم.

آجیل ها نیز به دلیل چربی خوب و مفید می توانند جایگزین چربی های بد شوند. با مصرف روزانه ۱۰ عدد بادام و یا مصرف روغن کنجد در طبخ غذا، می توان اثرات مفید نسبی روی تولید اسپرم را شاهد بود.

فاکتور های متعددی هستند که بر روی تولید، حرکت و شکل اسپرم تاثیر منفی دارند. اما به دلیل اینکه نمی توان فرد را در معرض یک فاکتور قرار داد تا از اتفاقات رخ داده با خبر شد، نمی توان بین موارد افتراق ایجاد کرد.

مواردی که روی حرکت اسپرم ها تاثیر زیادی می گذارند، اسید های چرب اشباع نشده و پروتئین ها با کالری بالا و چرب هستند. مواردی همچون شیر های پرچرب باعث کاهش حرکت اسپرم می شود.

نکته ی آخر اینکه اولین آسیب به اسپرم، اختلال در حرکت است. در صورت جدی تر شدن آسیب ها، ممکن است شاهد تاثیرات منفی روی شکل و یا تولید اسپرم نیز باشیم.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.