حمایت تغذیه ای از زنان

دکتر شهرزاد زاده مدرس، متخصص زنان و زایمان

دکتر شهرزاد زاده مدرس، متولد ۱۳۳۹ است. دوره پزشکی عمومی و تخصص جراحی زنان را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده و فارغ التحصیل بورد تخصصی در سال ۱۳۷۱ است.

از سال ۱۳۷۲ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و دوره تکمیلی نازایی را نیز در پژوهشکده رویان در سال ۱۳۸۴ طی کرده است.

راه اندازی بخش ناباروی صبوحی بیمارستان مهدیه در سال ۱۳۸۶ و ریاست این بخش، جزء کوچکی از فعالیت های ایشان است.

باورهای نادرست

متاسفانه باورهای غلط و درمان هایی که از گذشتگان به افراد به ارث رسیده است می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای جنین شود. از جمله ی این موارد می توان به این اشتباه رایج اشاره کرد که مصرف مواد چرب و چاق کننده، در افزایش وزن جنین تاثیر دارد!!

مهمترین ریزمغذی هایی که توصیه می شود

ریز مغذی ها شامل مواد معدنی و ویتامین ها بیشتر در گروه های پیشرو لبنیات، گوشت و حبوبات و مغزها و میوه و سبزیجات یافت می شوند. به عنوان مثال مواد معدنی در رشد استخوان ها و دندان ها و ماهیچه ها شرکت دارند. مهمترین مواد معدنی، منیزیم، روی، مس و آهن هستند.

اثر درمانی گیاهان دارویی

از گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به طور مثال به بیماری هایی مانند اضطراب، آرتروز، افسردگی، فشار خون بالا، دردهای قبل از قاعدگی، بی خوابی، میگرن، اسهال، گردش خون ضعیف، مشکلات پوستی و …می توان اشاره کرد.

نقش مکمل های غذایی در پیشگیری و درمان بیماری ها

مکمل های غذایی به پیشگیری از کم خونی، پوکی استخوان، خستگی، سلامت دستگاه گوارش، کاهش میگرن، کاهش استرس، کاهش گرفتگی های قاعدگی، بالا رفتن سلامت سیستم ایمنی و…. کمک می کنند.

درد های پیش از قاعدگی و ترکیبات گیاهی

گل راعی یا گل شهناز گیاهی گرم و خشک است که به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی در کاهش این درد ها بسیار موثر است.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مکمل های غذایی

درمواردی مانند بارداری که نیاز شدید به استفاده از این مکمل ها است، به خصوص در مورد همراهی با بیماری های تهدید کننده سلامت مادر و جنین، نیاز به پوشش بیمه ای این محصولات است.

شیوه زایمان و اثر آن بر افتادگی رحم و مثانه

برخی باورهای نادرست وجود دارد که مردم تصور می کنند صرفا زایمان طبیعی باعث این مشکل می شود، اما این طور نیست و شیوه زایمان ارتباطی با آن ندارد. بلکه افتادگی ارگان ها در زایمان های سخت و طولانی، ممکن است باعث پارگی عضلات کف لگن شود. همچنین چاقی مفرط، افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، سرفه های مزمن و طولانی و نیز بارداری های متعدد هم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

مهمترین چالش هایی که یک متخصص با آن مواجه است

از مهمترین چالش ها، ضرورت گسترش اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم، هزینه های زیاد درمان و نبودن نیروهای کافی در حوزه درمان است.

نقش آموزش عمومی و فرهنگ سازی در ارتقای سلامت بیماران

به طور کلی باید گفت که هر چه میزان بهداشت عمومی و سلامت افراد بالا رود، می تواند در سلامت مادران و زنان باردار نیز تاثیر داشته باشد. گسترش و شیوع زندگی صحیح می تواند در حفظ و ارتقای سلامت جامعه موثر باشد.

بیماری های موثر بر ناباروری و نازایی

بیماری های التهابی لگن، بیماری های مقاربتی، آندومتریوز و تخمدان پلی کیستیک می تواند منجر به ناباروری شود.

سرطان سینه

از مهمترین بیماری های شایع در زنان ایرانی، سرطان پستان است که هرچند تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است و غربالگری در این خصوص ضروری محسوب می شود، اما نباید از نقش چاقی، درمان های هورمونی، سن پایین قاعدگی و سن بالای یائسگی در ایجاد آن غافل بود.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.