توصیه هایی برای دوره بارداری

دکتر سهیلا نانکلی، متخصص و جراح زنان و زایمان و نازائی - استادیار دانشکده پزشکی کرمانشاه

 دکتر سهیلا نانکلی

متخصص و جراح زنان و زایمان و نازائی

رتبه دوم چهلمین دوره بورد تخصصی جراحی زنان دانشگاه شهید بهشتی تهران

استادیار دانشکده پزشکی کرمانشاه

آیا مصرف مکمل های گیاهی و گیاهان دارویی در دوران بارداردی برای جنین و مادر امن است؟

در مطالعه ای که بر روی زنان باردار آمریکایی انجام شده است، مشخص گردید که ۱۵٫۴ درصد آنها از مکمل های گیاهی استفاده کرده اند و ۲۵ درصد آنها برای مصرف با دکترشان مشورت نکرده اند.

بعضی از مکمل های گیاهی برای دوران بارداری امن هستند و ممکن است به شرایط خانم باردار کمک کند برای مثال برای جلوگیری از تهوع. اما بسیاری از آنها هم می توانند باعث آسیب به جنین و مادر شوند. بنابراین توصیه من به خانم های باردار این است که حتما با پزشک خودشان مشورت کنند و هیچ نوع دارو یا گیاهی را خودسرانه مصرف نکنند تا دوران خوبی را پشت سر بگذارند و کودک سالمی به دنیا بیاورند.

نظرتان راجع به مصرف پروبیوتیک ها در این دوران چیست؟

در سال های اخیر علاقه خانم های باردار به پروبیوتیک به علت تاثیر مثبت بر دستگاه گوارش زیاد شده است.

بله، مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک ها امن هستند و اثرات جانبی برای خانم های باردار ندارند و از طرفی مشخص شده که استفاده از مکمل های حاوی پروبیوتیک خطر دیابت بارداری، افسردگی بعد از زایمان و درماتیت نوزاد را کاهش می دهد.

آیا در زمان بارداری امکان پرواز وجود دارد؟

سفرهای هوایی قبل از هفته ۳۶ ام بارداری برای خانم هایی که حاملگی سالم دارند، ایمن است. با این حال قبل از پرواز حتما با پزشکشان مشورت کنند.

البته مدت زمان پرواز را هم باید در نظر گرفت. رعایت یک سری نکات هم ضروری است برای مثال:

  • در طول پرواز باید کمربند را زیر شکم خود قرار دهند.
  • برای گردش خون، بهتر است گاهی در راهرو راه بروند. از پوشیدن لباس تنگ به خصوص جوراب تنگ پرهیز کنند.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشند. در داخل کابین رطوبت کم است که می تواند منجر به کم آبی شود.
  • بهتر است قبل از پرواز از غذاها و نوشیدنی های نفاخ استفاده نشود.

چه توصیه هایی برای تسکین درد پشت در دوران بارداری دارید؟

  • درد پشت در دوران بارداری بسیار متداول است و اصلا چیز عجیبی نیست، طبیعتا در این دوران افزایش وزن داریم، مرکز گرانش بدن عوض می شود، هورمون ها تغییر پیدا کرده اند. البته راهکارهایی هم وجود دارد که درد کمتر شود از جمله:
  • ممکن است خانم های باردار، برای اینکه به سمت جلو نروند و بخواهند کمرشان را صاف نگه دارند مرتبا عضلات پشت کمرشان را تحت فشار قرار دهند که این کار باعث درد پشت می شود.
  • اگر قرار است به مدت طولانی سرپا بایستند حتما به جایی تکیه بدهند و مرتبا این پا و آن پا شوند.
  • از کفش مناسب استفاده کنند، کفشی که صاف نباشد و کمی لژ داشته باشد.
  • در هنگام بلند شدن حتما از وسیله ای کمک بگیرند و یک مرتبه بلند نشوند.
  • به پهلو خوابیدن می تواند برای آنها مفید باشد. استفاده از بالشت های حاملگی مناسب است.
  • پشتشان را ماساژ دهند، از کمپرس های گرم استفاده کنند.
  • فعالیت بدنی مانند پیاده روی در روز داشته باشند.
  • بعضی از مکمل ها هم می تواند مفید باشد ولی حتما با پزشکشان مشورت کنند.

آیا خانم های باردار می توانند کارهای دندانپزشکی داشته باشند؟

کارهای دندانپزشکی می تواند در هر زمانی از بارداری انجام شود. با این حال بهترین زمان برای انجام در سه ماهه دوم، بین هفته های ۱۴ تا ۲۰ام بارداری است.در این زمان اندام های جنین تقریبا کامل شده اند و عوارضی برای جنین ندارد. از طرفی خانم های باردار در نظر داشته باشند که عفونت دندان می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد و حتی نیاز به آنتی بیوتیک باشد. پس حتما با پزشکشان مشورت کنند و شرایط را توضیح دهند.

آیا خانم های باردار می توانند برای تسکین یبوست از ملین ها استفاده کنند؟

یبوست بارداری، به شرایطی گفته می شود که کمتر از سه بار در هفته دفع صورت گیرد که می تواند برای خانم های باردار آزاردهنده باشد. ملین ها معمولا در دوران بارداری امن هستند. با این حال، قبل از مصرف هر نوع دارو – از جمله ملین ها – برای پیشگیری از یبوست در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنند.

البته یبوست بارداری با انجام یک سری از کارها قابل پیشگیری است از جمله: نوشیدن مایعات به مقدار زیاد به خصوص آب، آب آلوی خیسانده، انجام فعالیت بدنی روزانه، مصرف بیشتر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل.

مصرف زیاد مکمل آهن هم می تواند باعث یبوست بارداری شود حتما با پزشکشان مشورت کنند شاید لازم باشد که مصرف را به آخر شب موکول کنند.

چه تغییرات پوستی در خانم های باردار ممکن است اتفاق بیفتد؟

بارداری می تواند سبب تغییراتی در هورمون ها و جریان خون شود که متعاقبا تغییراتی در پوست ایجاد کند برای مثال

  • اطراف پستان ها و داخل ران ، ناحیه تناسلی و گردن ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی تیره شود. بعد از زایمان، پوست به طور معمول در طی چند ماه به رنگدانه طبیعی خودش بر می گردد.
  • آکنه: برخی از زنان در دوران بارداری با آکنه مواجه می شوند. برای رفع این مشکل شست وشوی صورت با پاک کننده های ملایم توصیه می شود.
  • رگهای واریسی: از آن جایی که رحم فشار بیشتری بر روی این رگ ها وارد می کند ممکن است رگهای بزرگی در پاها (وریدهای واریسی) دیده شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد. رگ های واریسی دوران بارداری معمولا بدون نیاز به درمان خاصی سه تا ۱۲ ماه بعد از زایمان بهبود می یابند.
  • استرچ مارک ها، رگه هایی هستند که اغلب بر روی شکم، سینه، باسن و ران دیده می شوند که به علت کشش پوست است و در سه ماهه دوم و سوم شایع هستند. بسیاری از کرم ها، پماد ها و سایر محصولات ادعا می کنند که می توانند از این استرچ مارک ها جلوگیری کنند یا باعث درمان آن شوند. با این حال، درمان ها تنها تا حدی موثر هستند و استرچ مارک ها را کاملا حذف نمی کنند.
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.