مسؤلیت اجتماعی شرکتی گروه شرکت‌های درمان یاب

وحید خسروی، معاون منابع انسانی گروه شرکت های درمان یاب

سرعت بالای تغییرات اقلیمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جوامع امروزی و به تبع آن عدم دستیابی کشورها به مدیریت صحیح چشم اندازها، نگاه همگان را به عوامل موثر در رشد و توسعه پایدار معطوف کرده است. از آنجا که توسعه پایدار جز در سایه یکپارچگی و همگرایی تمامی ارکان جامعه محقق نخواهد شد، مسؤلیت افراد حقیقی و حقوقی، درکنار رشد و توسعه فردی و اقتصادی در جامعه اهمیت ویژه ای پیدا می کند .

مسؤلیت اجتماعی شرکتی نیز از مهمترین عواملی است که توجه به آن راه توسعه پایدار را هموار کرده و می تواند رشد و تعالی کشورها و جوامع بشری را سرعت ببخشید. چرا که یکی از ملزومات رسیدن به توسعه پایدار، فعالیت بنگاه های اقتصادی همسو با نیازهای مردم و احساس مسؤلیت آنان در قبال چیزهایی است که جامعه در اختیار آنها قرار داده است.                                                                                                                                          شرکت ها همواره باید نسبت به جامعه‌ای که از آنها حمایت می‌کند مسؤلانه برخورد کرده و در مسیر رشد آن نقشی آفرینی کنند. در همین راستا گروه شرکت‌های درمان یاب اعتقاد دارد که مسؤلیت اجتماعی شرکتی یک روال باز و شفاف تجاری است که براساس ارزش‌های اخلاقی ، احترام به حقوق کارکنان و جامعه و همچنین رعایت موازین زیست محیطی، بنیان نهاده شده است .

مسؤلیت اجتماعی شرکتی و مسؤلیت اخلاقی وکارکنان

مسؤلیت‌های اخلاقی از آن دسته هستند که شرکت خود را به انجامشان موظف می‌کند ، چون صاحبان آن اعتقاد دارند که کار درست این است و نه به خاطر اجبار. مسؤلیت اجتماعی از منظر اخلاقی ، پرداختن به عملیاتی است که صدمات اجتماعی ناشی از عملکرد تجاری را به حداقل برساند.

سازمان‌ها باید در قبال کارکنان‌شان مسؤلیت پذیری اجتماعی داشته باشند. کارکنان یک شرکت برترین دارایی سازمان هستند. سازمان‌ها باید ایزارها و مشوق‌هایی را دسترس کارمندان قرار دهند که بر انتخاب شیوه زندگی کارمندان موثر باشد. همچنین سازمان باید مزایایی را فراهم کند تا باعث حفاظت از سلامت جسمانی و روانی کارمندان شود.

گروه شرکت‌های درمان یاب با تدوین منشور اخلاقی سعی در نهادینه کردن اخلاقیات در سازمان خود داشته و توجه به کلیه ذینفعان و جامع نگری در این باره را سر لوحه نگرش در این حوزه قرار داده است.

در منشور اخلاقی گروه درمان‌یاب،کارکنان براساس اهداف و وظایف سازمانی و انسانی با شعار ((دسترسی سلامت برای همه )) خدمت صادقانه و تکریم مشتریان، ارتقاء سلامت جامعه، دفاع از ارزش‌های والای انسانی و کمک به تسکین آلام بشری را سرلوحه کار خویش قرار داده است.

گروه درمان‌یاب با نیازسنجی و تدوین و اجراء برنامه‌های آموزشی با اهداف توانمندسازی کارکنان، مشارکت در استراتژی‌ها و فعالیت‌های شرکت زمینه‌ای لازم را برای ارتباطی مطلوب با ذی‍‌‌نفعان فراهم کرده است. ما با ایجاد شرایط کاری مناسب برای کارکنان و رعایت قوانین و مقررات، شرایط مطلوب اشتغال را فراهم آورده و با بهینه کاوی شرایط با وضعیت موجود در کشور ، همواره در جهت استانداردسازی حقوق و مزایای کارکنان تلاش نموده است.

شرکت درمان یاب از طریق عقد قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه‌گری معتبر، در راستای سلامتی کارکنان و خانواده آنها کوشیده است.

با توجه به نوع فعالیت شرکت از کلیه ابزارها و تجهیزات استاندار و ایمن استفاده شده است. در انبارها به طورخاص از تجهیزات ایمنی استاندارد استفاده می شود و آموزش‌های لازم در ارتباط با کار به کارکنان ارائه می‌شود. در آزمایشگاه جنبه‌های ایمنی رعایت و  روشهای مقابله با آتش و اطفاء حریق آموزش داده شده است .

با توجه به اینکه بخشی از فعالیت شرکت در زمینه بازاریابی و فروش است شرکت با ایجاد ضوابطی بهره برداری از خودروهای ایمن و مطمئن را برای کارکنان فراهم نموده است.

مسؤلیت اجتماعی شرکتی و مسؤلیت‌های بشر دوستانه

مسؤلیت اجتماعی شرکتی، از نظر بشر دوستانه، به فعالیت‌های عام المنفعه‌ای می‌پردازد که خارج از عملکرد تجاری شرکت قرار گرفته ولی به جامعه سود می‌رساند. پذیرش مسؤلیت اجتماعی شرکتی قبول کردن سازمان‌ها در نقشی است که در اجتماع ایفا می کنند و این نقش مهمتر از صرفا یک فعالیت اقتصادی است، مسؤلیت‌های اختیاری که از سازمان از سوی جامعه انتظار می رود که عملکردشان مانند یک شهروند خوب باشد.

گروه درمان یاب با اعتقاد به مسؤلیت اجتماعی در قبال جامعه در حوزه فرهنگی و آموزشی اقداماتی را به شرح ذیل به عمل آورده است:

–  ساخت دبستان ۱۱ کلاسه به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع

– کتابخانه و سالن مطالعه به مساحت ۵۵۰ مترمربع

– ساخت سالن ورزشی (در دست اقدام )

– حمایت از کودکان و همکاری مستمر با سازمانهای مردم نهاد به طور خاص بنیاد کودک و انجمن حامیان کودکان کار و خیابان

– مشارکت در ساخت و تجهیز اورژانس هوایی شهرستان قم

– مشارکت در تاسیس و راه اندازی موسسه پژوهشی دانا یار که با هدف انجام فعالیت‌های عام المنفعه در زمینه های خدمات درمانی و بهداشتی آموزش، فقرزدایی و مقاوم سازی ایجاد شده است.

– حضور در صحنه های اجتماعی مانند کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه

مسؤلیت اجتماعی شرکتی و مسؤلیت‌های قانونی

مسؤلیت‌های قانونی شامل الزاماتی است که توسط قوانین بر شرکت اعمال می شود .در کنار اطمینان از سوددهی، التزام به قوانین و مقررات، مهمترین مسؤلیت سازمان است .مسؤلیت قانونی از قوانین امنیتی گرفته تا قوانین کار، قوانین محیطی و حتی قوانین جزایی را در بر می‌گیرد.

شرکت‌های گروه درمان یاب، فرایندهای مالی خود را براساس استاندارهای مربوطه بنیان نهاده است. از حسابرسان مستقل بهره می‌برد و در ساختار سازمانی با ایجاد معاونت ذیحسابی و مدیریت حسابرسی داخلی و انجام ممیزی‌های دوره‌ای بر اساس استانداردهای معتبر نسبت به ممیزی کسب و کار اقدام و گزارش‌های مربوطه را به صاحبان سهام ارائه می‌نمایند. در راستای اعتقاد و تعهد درمان یاب به وجود شفافیت مالی، این شرکت همواره پذیرای حضور حسابرسان مالیاتی و بیمه‌ای بوده است و برای پرهیز از هرگونه مناقشات قانونی و مراعات قوانین حاکمیتی از مشاوران بیمه، مالیات و حقوق بهره برده است . همچنین همواره قوانین کار و تامین اجتماعی را در خصوص رعایت حقوق کارکنان مدنظر داشته است. همچنین به منظور حمایت از حقوق کارگران شاغل در کارخانجات طرف قرارداد و رعایت قوانین حاکمیتی، با شرکت‌هایی قرارداد منعقد می‌نماید که تابع قانون کار و تامین اجتماعی باشند و الزامات قانونی را رعایت نمایند.

مسؤلیت اجتماعی شرکتی و محیط زیست

مسؤلیت اجتماعی شرکتی از بعد زیست محیطی شامل رویکردهای مبتکرانه پیشگرانه برای جلوگیری یا به حداقل رساندن اثرات منفی جانبی با ترویج و توسعه تکنولوژی‌های محیط دوست و زمینه‌های مشابه می‌شود. بعد مسؤلیت اجتماعی در محیط زیست را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود: کاهش اثرات زیان‌بار دارایی‌ها و فناوری سازمان بر محیط زیست (آب، هوا، خاک ) و کاهش آلایندگی، مصرف صحیح انرژی، کاهش ضایعات و بازیافت آن، توسعه فناوری‌های سبز و پایداری.

شرکت درمان یاب دارو پروژه ساخت کارخانه داروسازی خود را شروع نموده است که در این پروژه کلیه استاندارهای محیط زیستی براساس مقررات و تایید وزارت بهداشت رعایت شده است. ماشین آلات با رعایت حداکثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدیریت پسماند، مدیریت سیستم فاضلاب با تایید سازمان محیط زیست ، کنترل ورود ذرات ناشی از تولید و فعالیت‌های آزمایشگاهی با سیستم فیلتر‌های هپا جهت هوای خروجی ، سیستم‌های خنک کننده با حداقل مصرف آب و برق. با راه‌اندازی کارخانه براساس استاندار Iso14001 گواهی نامه مربوطه اخذ خواهد شد. در صدر الزامات تاسیس کارخانه کنترل استفاده از مواد شیمیایی، عدم استفاده از سموم و حلال‌های مضر، کنترل پسآپ آزمایشگاه و عدم استفاده از گازهای مضر برای لایه ازون قرار دارد.

با توجه به اینکه بخشی از فعالیت شرکت درمان یاب دارو به صورت تولید قراردادی در شرکت‌های داروسازی می‌باشد لذا فرآیند ممیزی شرکت‌های طرف قرارداد بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد که با عنایت به ماهیت فعالیت شرکت، ارزیابی‌ها در هر پروسه شامل: تامین مواد اولیه، ساخت و بسته بندی صورت می‌گیرد. چنانچه مغایرت با دستورالعمل‌ها وجود داشته باشد و یا عدم صلاحیت تامین کننده ( از جانب نمایندگان وزارت بهداشت ) اعلام گردد همکاری با شرکت مزبور تا اخذ تایید لازم قطع می‌گردد.

سخن پایانی

ارتباط مسئولیت اجتماعی سازمان ها با مفهوم توسعه پایدار از این جنبه است که سازمان‌ها به عنوان یکی از ارکان جوامع امروز، به واسطه اثرگذاری مهمی که بر اجتماع، اقتصاد و محیط زیست دارند، مسئولیت مهمی در هدایت فرآیند کلی توسعه به سمت پایداری ایفا می کنند.

هسته مرکزی بحث مسئولیت اجتماعی آنجا است که سازمان‌ها فقط در مقابل سهامداران یا صاحبانشان مسئول نیستند، و ایجاد نشده‌اند تا فقط سوددهی سهامداران‌شان را دنبال کنند، بلکه سازمان ها در ارتباط با ذی‌نفعان دیگری نیز هستند و خواسته‌های مشروع آنها را هم باید مورد توجه قرار دهند. خواسته‌هایی که در نظر نگرفتن‌ آن ها، جدای از ایجاد چالش با ذی‌نفعان، سوددهی اقتصادی بلند مدت سهامداران را نیز به خطر می‌اندازد.

مسؤلیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ و کمک به جامعه‌ای انجام دهد که در آن فعالیت می‌کند.

سازمان‌ها باید بیاموزند حمایت از محیط خارجی‌شان، یک اختیار و انتخاب نیست، بلکه بخش مهمی از فرآیند کسب وکارشان به حساب می‌آید .

مسئولیت اجتماعی، یک نگرش کوتاه مدت و واکنشی سریع در قبال فشارها، تنش‌ها، بحران‌ها و مطالبات عمومی یا دولتی نیست، بلکه گستره زمانی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، بایدبه شکلی بلندمدت باشد و تکیه آن بر کسب اهداف عالی اجتماعی بنا نهاده شود.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.