مجلس، بیمه و طرح تحول سلامت

بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها در روند اجرای طرح تحول سلامت اختلال ایجاد می‌کند

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس

رسول-خضریرسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص ضرورت پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها گفت: درحال حاضر افزایش 113 درصد از اعتبارات حوزه سلامت درحوزه درآمدهای اختصاصی است، بنابراین درآمدهای اختصاصی ازدو منبع پرداخت سهم بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و فرانشیز خود بیماران به وجود می‌آید است؛ از این رو بیمارستان‌ها باید درطلب مطالبات خود از بیمه‌ها تلاش کنند زیرا رقم 7 هزار میلیارد تومان بدهی بیمه به بیمارستان‌ها رقم قابل توجهی است.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عدم پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان ها اختلال جدی در روند اجرای طرح تحول سلامت ایجاد می کند، افزود: 70 درصد منابع مالی طرح تحول سلامت دردست بیمه‌ها قرار داشته و تنها 30 درصد در دست وزارت بهداشت است، البته بحث استمرار منابع مالی تاحدی جدی است که درقانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت موادی از آن قبل از لایحه بودجه 94 به تصویب رسید تا منابعی را وزارت بهداشت برای اجرای این طرح داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه عدم پرداخت بدهی بیمه ها مشکلات بسیاری را برای پزشکان و پرسنل بیمارستان ها به وجود آورده است، واقعیت آن است که طرح تحول سلامت به مثابه انقلابی عظیم در حوزه سلامت است که برای اجرای صحیح آن نیاز به حمایت همه جانبه دولت به ویژه شخص رئیس جمهور دارد، زیرا منابع مالی در دست رئیس جمهور و سازمان برنامه ریزی است؛ البته در حال حاضر بین 3 تا 5 برابر مراجعات بیماران به بیمارستان های دولتی افزایش پیدا کرده و 80 درصد خدمات بیمارستانی دربیمارستان های دولتی انجام می شود که نیازمند تامین منابع است.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به کاهش پرداختی‌ ازجیب مردم و هزینه‌های کمر شکن درمان و رضایتمندی مردم باید ازاجرای این طرح حمایت کرد، اما باید به مدیریت منابع و نحوه اجرای طرح دقت بیشتری کرد تا طرح به صورت نظام مند در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند به شکل صحیح اجرا شود، هرچند که به طور قطع برای تحقق اهداف عالی طرح تحول حداقل 12 سال زمان نیاز است.

تجمیع بیمه ها و فرار از مشکلات

مسعود پزشکیان ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

مسعود-پزشکیاناین عضو در واکنش به تجمیع بیمه ها، گفت: تجمیع بیمه ها در شرایط فعلی درست و عادلانه نیست و بهتر است وزارت بهداشت فکری دیگر برای رفع مشکلاتش بکند.

دکتر مسعود پزشکیان گفت: تجمیع باید در چارچوب قانون شکل بگیرد و این در شرایطی است که سرانه یکسانی از بیمه شدگان دریافت شود؛ به همین دلیل در حال حاضر تجمیع بیمه ها به ضرر بیمه شدگان خواهد بود.

وی افزود: با وضعیت فعلی، تجمیع، غیرقابل قبول بوده و به همین علت است که تامین اجتماعی و وزارت رفاه امکان تجمیع را ندارند و مخالفت می کنند.

پزشکیان در پاسخ به این سئوال که چرا وزارت بهداشت مدتی است بر روی تجمیع بیمه ها پافشاری می کند، گفت: فکر می کنم وزارت بهداشت با مشکلاتی روبروست و به دلیل فرار از یک اقدام، در مورد تجمیع بیمه ها پافشاری می کند؛ در حالی که مشکل موجود، بیمه ها نیستند بلکه روندی است که در آن وزارت بهداشت به چارچوب قانونی عمل نکرده است. وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر اینکه با روند فعلی و اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات زیادی بر دوش وزارت بهداشت مانده است، گفت: این وزارتخانه می خواهد بگوید مشکل از بیمه هاست و آنها هستند که پول و بدهی خود را نمی دهند؛ در حالی که بیمه ها مشکلی ندارند و قانون برای این وزارتخانه مشخص کرده که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد سهم سلامت از هدفمندی یارانه ها را کجاها هزینه کند که اگر این اتفاق رخ می داد، با مشکل مواجه نمی شدند.

متولی بیمه ها نهادی غیر از وزارت بهداشت و وزارت رفاه باشد

احمد آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت

دکتر-آریایی-نژاداینکه بیمه ها زیرمجموعه کدام وزارتخانه باشند، موضوع قابل تاملی است. نه می توان گفت که اگر زیرنظر وزارت رفاه باشد منطقی است و نه صرف اینکه زیرمجموعه وزارت بهداشت باشد. البته باید به عقبه چنین تصمیماتی توجه کرد. میان این دو وزارتخانه، اولویت با وزارت رفاه است. یعنی جایی که منبع را تع یین می کند باید جدا از جایی باشد که آن را هزینه می کند. اگر هردو یک جا باشد، امکان خطا افزایش می یابد. ما نیاز به متولی داریم که فارغ از منافع، نقش نظارتی را به خوبی ایفا کند.
البته برای این کار باید کار کارشناسی انجام گیرد و هر تعریفی برای این نهاد سوم نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

منتظر حمایت های بیمه ای هستیم

سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

سلیمان-عباسیعضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بزرگ ترین سد راه طرح تحول سامت را عدم حمایت بیمه ای دانست و گفت: حمایت های همه جانبه مسئولان برای اجرای بهتر این طرح ضروری است. سلیمان عباسی با اشاره به برخی مشکلات در اجرای طرح تحول سامت، گفت: طرح تحول نظام سلامت یکی ازاقدامات ارزشمند دولت یازدهم برای ارایه بهتر خدمات درمانی به مردم است و به طور حتم در ارزیابی این طرح باید گفت اقدامات قابل قبولی درحوزه بهداشت و درمان کشور تاکنون صورت گرفته است.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسامی، افزود: از نقاط قوت این طرح آن است که هزینه های درمانی مردم در داخل شهرها به زیر 10 درصد و در روستاها به زیر 5 درصد کاهش پیدا کرد، همچنین این طرح تاکنون در کاهش هزینه های درمانی بیماران صعب العاج و بازسازی بیمارستان ها نیز موثر بوده است؛ البته این طرح در پیشرفت و ارتقای تجهیزات پزشکی و تامین داروها نیز کمک کننده بود.

وی با تاکید براینکه حمایت های همه جانبه مسئولان برای اجرای بهتر این طرح ضروری است، تصریح کرد: یکی ازمهم ترین اقدامات دولت درحمایت ازاین طرح پوشش بیمه ای افراد بود که دراین راستا افراد بسیاری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، همچنین بعضی اقلام دارویی و برخی خدمات درحوزه بهداشت ودرمان تحت پوشش بیمه قرار گرفت؛ اما کیی از بزرگ ترین مشکلات سد راه طرح تحول نظام سلامت درحال حاضر این است که بسیاری از حمایت های بیمه ای انجام نشده است.

ضرورت تقویت پوشش های بیمه ای

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس

محمدحسین-قربانیمحمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه بیمه‌ها برخی خدمات را لوکس تلقی کرده و تحت پوشش قرار نمی دهند، گفت: بسیار واضح و روشن است خدماتی که در بهبود کیفیت زندگی افراد موثراست باید تحت حمایت‌های بیمه ای قرار گیرد ولی با توجه به مشکلات کنونی اقتصادی بیمه‌ها و همچنین طرح تحول سلامت، امیدواریم در گام های بعدی طرح تحول سلامت،‌ خدمات بیشتری مورد حمایت بیمه‌ها قرار گیرد.

 نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: البته وزارت بهداشت می‌تواند برخی از خدمات مانند سمعک را در یک بسته خدمتی تعریف و در شورای عالی بیمه مطرح کند که بعد از تصویب در شورای عالی بیمه، بیمه ها خدمات مذکور را تحت پوشش قرار دهند.

وی با اشاره به افزایش پوشش خدمات نوین توسط سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: بیش از 300 نوع خدمت جامع،‌ توسط بیمه ها تحت پوشش قرار گرفت که در گذشته هزینه این خدمات به طور کامل از جیب بیماران پرداخت می شد.

قربانی با قدردانی از ارائه خدمات مناسب از سوی شرکت‌های بیمه ای به شهروندان،‌ ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر خدمات کلانی از جمله درمان نازایی، بیماری‌های صعب العلاج و همچنین داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  بهترین نوع حمایت را از افراد نیازمند،‌ حمایت‌های بیمه‌ای خواند و افزود: در دنیا حمایت‌های بیمه‌ای بهترین ابزار برای حمایت از نیازمندان است.

قربانی با بیان اینکه تجمیع بیمه ها به نفع نظام سلامت کشور است بر ضرورت تجمیع بیمه ها تاکید کرد و گفت: در جهت کیفی کردن بسته خدمتی درمان پایه و تحت پوشش قرار دادن خدمات بیشتر، تجمیع بیمه‌ها ضروری و لازم است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تقویت شرکت‌های بیمه تاکید کرد وگفت: بیمه ها در دنیا منشاء خدمات درمانی و خرید خدمت است لذا با تقویت بیمه‌ها و نظارت بیشتر بر عملکرد آنها می‌توان تعهد بیشتری را در زمینه خدمات رسانی درست به افراد در آنها ایجاد کنیم.

دریافت نسخه PDF
مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.