شرکت های تامین کننده سلامت در شرایط پسا تحریم

تاریخ نشان داده هیچ گاه فشار بخش دولتی روی بخش خصوصی موجب شکوفایی، نوآوری و یا احقاق حقوق مصرف کننده نشده است.

شرکت های تامین کننده کالاهای سلامت اعم از واردکنندگان.و تولید کنندگان به عنوان بخشی از نظام سلامت هستند.که عملاً در کنار بخش آموزش وزارت بهداشت سهم بسزایی در انتقال تکنولوژی و علم روز به بدنه سلامت کشور دارند. این شرکت ها در شرایط تحریم با درک درست از مسئولیت اجتماعی خود روزهای سختی را با فشار بر کارکنان.و سهامداران سپری کردند و خوشبختانه از این برهه سربلند بیرون آمدند. چنان که در زمان تحریم ظالمانه کشورمان با کمبود محسوسی از کالا مواجه نشد.

با روی کار آمدن دولت جناب آقای روحانی، نظام سلامت کشور در دو مقوله شاهد تغییرات زیادی بود. ابتدا به صورت غیرمستقیم در بخش سیاست های خارجی با توافقات انجام شده.دوباره امکان تامین کالاهای با تکنولوژی بسیار بالا از سایر کشور میسر می گردد.و با آزاد شدن پول های بلاک شده می توان بودجه اختصاصی بیشتری را به وزارت بهداشت متصور بود. در ثانی طرح تحول سلامت در کشور ایجاد شد که عملاً با هدف تخصیص بهینه منابع وزارت بهداشت انجام گرفته.و در قسمت هایی بسیار موفق عمل کرده است.

با این حال به نظر می رسد نوک پیکان طرح تحول سلامت تامین کننده دارو.و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده است. فشار و اصرار بیش از حد به قیمت گذاری به جای ایجاد فضای رقابتی،.عدم ارائه تسهیلات بانکی و معافیت های مالی ویژه تامین کنندگان،.پرداخت های بلند مدت بیمارستان ها و شرکت های بیمه و.فشار هزینه های برگزاری کنگره های متعدد علمی بر روی بخش خصوصی، عملاً فعالیت در صنعت تجهیزات پزشکی.و دارو را فعالیت اقتصادی با سود کم و ریسک بالا تبدیل نموده که.اگر تعهد این شرکت ها به نوع کالا و نوع مصرف کنندگان آن نبود، بسیاری از شرکت ها به صنعت دیگر کوچ کرده بودند.

باید توجه داشت که هر تصمیم،.در یک حوزه می تواند اولاً تبعات مختلفی در حوزه های دیگر نظام سلامت داشته باشد.و در ثانی در افق زمانی بلند مدت تاثیرات متفاوتی داشته باشد. بدون شک فشار بیش از از حد به بخش خصوصی در شرایط پسا تحریم باعث خواهد شد.که این شرکت ها عملاً توان انتقال تکنولوژی های جدید و مفاهیم نو را به کشور نداشته باشند.و کماکان اقدام به تامین با کمترین هزینه نمایند که ادامه شرایط تحریم خواهد بود.و باعث خواهد شد از این فرصت به دست آمده به خوبی استفاده نشود.

ثانیاً صنعت تجهیزات پزشکی و دارو به صنعتی غیر جذاب برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی تبدیل خواهد شد.که در بلند مدت صنعتی عقب افتاده را در کشور شاهد خواهیم بود.

امیداست مسئولان وزارت بهداشت و تصمیم سازان اقتصادی و صنعت سلامت با در نظر داشتن افق زمانی بلند مدت.و نگرش سیستماتیک به بخش خصوصی تامین کننده به عنوان جزئی از نظام سلامت کشور بنگرند.و با نظامی جامع به استقبال شرایط پسا تحریم بروند. مطمئن باشید بخش خصوصی همان طور که در شرایط تحریم با فشار بیش از حد موفق ظاهر شده،.در شرایط جدید هم به وظایف جدید خود عمل خواهد کرد.

دریافت نسخه PDF 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.