زیرساخت های رونمایی از طرح تحول سلامت مهیا شده است

اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگوی اختصاصی با نشریه درمانیاب در خصوص روند رونمایی و اجرای پرونده سلامت الکترونیک در کشور توضیح داد:

الزامات پرونده سلامت الکترونیک، در برنامه ششم توسعه ذکر شده است و در برنامه بودجه سال ۹۸ نیز آمده است.

قسمتی از این پرونده به شکل های مختلف، در سال های اخیر در کشور انجام شده بود و درحال حاضر نیز به دستور شخص وزیر محترم بهداشت، این روند در حال گسترش عملکرد است و شخص وزیر نیز مصمم هستند که این روند انجام شود و فردا نیز رونمایی از این پرونده الکترونیک توسط مقام ریاست جمهوری در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرد.

مطمئنا پرونده الکترونیک سلامت در آینده کارساز و عملیاتی خواهد بود و باید موانع این روند از سر راه برداشته شوند. این طرح، برکات زیادی بخصوص در زمینه هزینه های بیش از حد موجود که گلایه مندی افرادی را دربر داشت، راهنماهای بالینی و … در این طرح سنجیده شده و می تواند در این طرح مدیریت مالی درستی روی آنها انجام شود. بطوری که هر شخصی در هر مکان به تمامی مراکز درمانی و بهداشت مراجعه کند، سوابق بیماری و روند درمان شخص، از گذشته تا به حال در پرونده الکترونیک سلامت شخص ثبت شده است و پس از معاینه نیزسوابق پزشکی بیمار ثبت و نگهداری می گردد.

 پیش بینی می شود سیر درمان بیماران نیز قطعا تسهیل خواهد شد. بسیار امیدواریم که این طرح هرچه زودتر تکمیل و در روند اجرایی قرارگیرد.

زمانی که طرح جدیدی در کشور اجرا می شود ممکن است مشکلات ابتدایی را بهمراه داشته باشد و این طرح هم در مدت حدود دو سال در کشور روی آن کار شد و مشکلاتی دیده شد که در جهت رفع آنها تلاش های مستمر صورت گرفت و زیر ساخت های آن آماده سازی و بهبود بخشیده شد و اکنون در این زمان، طرح بطور کامل، آماده رونمایی است.

با این طرح، دیگر در کشور شاهد دفترچه های خدمات درمانی کاغذی نخواهیم بود و تنها با وارد کردن کد ملی در تمامی مراکز بهداشت و درمان سراسر کشور در شبکه سراسری که در کل سطح کشور متصل و یکپارچه است تمامی اقدامات درمان و کنترل بیماران در مراکز دانشگاه ها و در نهایت در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قابل بررسی و رویت است و نیازی به دفترچه های خدمات درمانی نخواهد بود مضاف بر اینکه اقدامات “درمانی، بهداشتی، تشخیصی” هم بر اساس آن پروتکل ها انجام می شود. مثلا اگر شخصی به تازگی سی تی اسکن انجام داده است، تشخیص زمان انجام، نتیجه سی تی اسکن و … همه در این پرونده ثبت می گردد.

نسخه نویسی داروها هم در این پرونده صورت می گیرد و داروخانه های سراسر کشور هم برای ارائه خدمات نسخه های دارویی به این شبکه متصل می شوند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.