توزیع کنندگان دارو، نیاز به یک انجمن مستقل دارند/ از اتاق بازرگانی گلایه داریم

دکتر سید ابراهیم هاشمی

دکتر سید ابراهیم هاشمی در گفتگوی اختصاصی با نشریه درمان یاب در خصوص تشکیل انجمن پخش دارو اظهار داشت: به سه دلیل عمده و اصلی برنامه ای در نظر گرفتیم تا انجمن مجزا و مستقلی در خصوص پخش دارو با عنوان انجمن شرکت های پخش دارویی تشکیل دهیم

دلیل اول، اینکه اگر نگاهی به کل حوزه صنعت دارو بیاندازیم، تولید دارو، واردات دارو، تولید مکمل، واردات مکمل، داروسازان، مواد اولیه دارویی هریک سندیکاهای مجزا دارند و این ها همه نشان دهنده ی این است که دارو، یک امر کاملا تخصصی است و تفاوت های بسیاری با سایر حوزه ها دارد و وقتی با بقیه ی حوزه ها تداخل پیدا می کند، نمی تواند فعالیت چشمگیر لازم را داشته باشد.

ما در انجمن صنعت پخش به این نتیجه رسیدیم که جنس خیلی از رفتارهایمان متفاوت است. به عنوان نمونه، همه ی کارهای حوزه های مواد غذایی با وزارت سمت است و وزارت بهداشت فقط نظارت بهداشتی بر روی آن دارد. اما در حوزه دارو، از پروانه، بازرسی ها، بررسی ها، کنترل ها و همه امور آن با وزارت بهداشت است. در نتیجه هیچگونه سنخیتی بین این دو حوزه وجود ندارد.

 

دلیل دوم، اینکه خود انجمن صنعت پخش در حال حاضر حوزه های مختلفی از قبیل مواد غذایی، شوینده، لوازم تحریر، روانکاران(روغن های روان کننده وسایل نقلیه)، لوازم خانگی و … را در خود جای داده و این ساختار به این شکل کاملا غلط است و باید اصلاح شود؛ زیرا هر یک از این حوزه ها فیلد تخصصی خود را دارا بوده و باید برای هرکدام یک انجمن تخصصی مجزا تشکیل شود و در نهایت باید یک کنفدراسیون پخش داشته باشیم. لذا اگر این کنفدراسیون به وجود بیاید می تواند یک مطالبه ی عمومی داشته باشد بطوریکه هر حوزه تخصصی کار خود را انجام دهد.

و اما دلیل سوم، اینکه در سال های اخیرتعداد پخش ها در حوزه دارویی به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی، با کاهش روبرو شده و در سوی مقابل، در بقیه حوزه ها رو به افزایش است. ما داریم به جایی می رسیم که ممکن است در چند سال آینده، نماینده دارویی در صنعت پخش نداشته باشیم.

 

بنابراین ما هم مانند بقیه ی حوزه های دارویی که در بالا ذکر شد به پیشنهاد وزارت بهداشت و هماهنگی وزارت بهداشت رفتیم و در حوزه وزارت کار کشور، این انجمن را ثبت کردیم.

 

انجمن جدید را نتوانستیم در اتاق بازرگانی ثبت کنیم

متاسفانه دوستان در اتاق بازرگانی، به دلایلی نخواستند که این انجمن در اتاق بازرگانی ثبت شود و ما نیز از اتاق بازرگانی بابت این قضیه گله مند هستیم. زیرا باید مسئولان اتاق به عنوان نمایندگان پارلمان خصوصی، کار کارشناسی انجام می دادند و بررسی می کردند که صحیح ترین روال چیست.

اگر این کار را انجام می دادند قطع به یقین به این حرف ها می رسیدند و باید اذعان کنیم که متاسفانه اتاق بازرگانی در این قسمت بسیار بد عمل کرد. اگر اتاق بازرگانی می خواهد رهبری بخش خصوصی را به شکل درستی در قسمت هایNGU  ها انجام دهد، هنوز زمان باقی است

 

کنفدراسیون شرکت های پخش

تشکیل انجمن شرکت های پخش دارویی نه تنها در حوزه ی دارویی، ضرورت دارد؛ بلکه من فکر می کنم انجمن صنعت پخش با این اتفاقات پیش رو و بزرگ شدن آن در تمام حوزه های زیرمجموعه، آرایشی و بهداشتی ، مجموعه ی غذایی و … همه باید دارای یک کمیته یا انجمن مجزا باشند و همانطور که اشاره کردم در نهایت باید یک کنفدراسیون صنعت پخش بوجود بیاید. برای مثال، در بخش مالی، ادبیات بخش مالی در حوزه ی دارو با حوزه ی غذایی و یا آرایشی و بهداشتی فاصله ی بسیار چشم گیری دارد. همچنین در نوع بازاریابی و نوع فعالیت های حوزه ها باهم بسیار متفاوت است.علی الخصوص در حوزه دارو که یک تافته ی جدابافته است و در زمینه ی سلامت انسانی به شمار می رود که که A تا  Z آن در وزارت بهداشت است یا حوزه غذایی A تا Z آن در وزارت سمت است. اولویت ها و اهمیت های حوزه دارو کاملا متفاوت است.

نمونه ی بارز این مطلب در رساندن دارو به صورت اورژانسی به یک مرکز درمانی در مقایسه با رساندن تنقلات به یک فروشگاه مواد غذایی است. لذا با درک این مطلب می توان به اهمیت و ضرورت جداسازی انجمن ها پی برد.

 

انجمن جدید در چه مرحله ای است

این انجمن تاسیس شده و جلسات آن هم برگزار شده و هفته گذشته نیز طی یک جلسه هم سویی با تمام سندیکاهای حوزه دارو و سازمان غذا و دارو داشتیم. جایگاهی که اصرار داشت این مجموعه دارویی استقلال اجرایی داشته باشد سازمان غذا و دارو بود و تاکید بر این داشتند که باید با یک مجموعه ی دارویی کامل و مجزا طرف باشند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.