توجه ویژه والدین به شب ادراری کودکان و مشکلات مجاری ادراری

دکتر مهری مهراد

دکتر مهری مهراد

رئیس انجمن نورویولوروژی و نماینده انجمن علمی INUS در ایران

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص مثانه

به گزارش نشریه درمانیاب، دکتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویولوروژی و فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار، در خصوص مشکلات ادراری در کودکان و بزرگسالان اظهار داشت:
️ مشکلات و بی‌اختیاری ادراری در تمام سنین و جنس‌ها وجود دارد در کودکان شایع‌ترین مشکلی که دیده می‌شود، شب‌ادراری و اغلب علل ارثی دارد.
گاهی شب ادراری می‌تواند یک علت بیماری زمینه‌ای خیلی حاد و مادر زادی یا مشکلات کلیوی و مثانه باشد. ️اگر بی اختیاری ادراری کودکان در طول روز اتفاق بیافتد، می‌بایست حتماً توسط والدین نزد پزشک متخصص برده شوند تا مورد معاینه و چکاب قرار بگیرند.
 
️پسر بچه‌ها در سنین ۳.۵ تا ۴ سالگی به مرحله کنترل ادرار و مدفوع می رسندو دختر بچه‌ها در سنین ۳ تا ۳.۵ سالگی به این مرحله می رسند.
️بی اختیاری ادرار در طول روز و هنگام بیداری کودکان یک مسئله مهم است و این قبیل مشکلات صد در صد علت خاصی دارد و کودک باید مورد چکاب قرار بگیرند.
رئیس انجمن نورویورولوژی ایران، در ادامه با اشاره به عفونت‌های ادراری در سنین یائسگی، تاکید کرد: عفونت‌های ادراری در سنین یائسگی خیلی شایع است. توصیه ما به زنان میانسال، انجام معاینات دوره‌ای است. عفونت‌های مکرر ادراری در میانسالی به خاطر شل شدن عضلات کف لگن است و در اثر حاملگی و یائسگی، باعث می‌شود مثانه از حالت طبیعی خودش خارج شود.

دکتر مهراد همچنین افزود: ۳۱ درصد زنان در میانسالی به دلیل کمبود استروژن دچار مشکلات ادراری می‌شوند. در واقع زنان قبل و بعد از یائسگی به دلیل کمبود استروژن دچار مشکلات ادراری زیاد می‌شوند. 

️موضوع مهمی که والدین باید به آن توجه کنند این است که اگر کودکی در روز و زمان بیداری دچار بی‌اختیاری ادرار شود، باید برای آزمایش مراجعه کند که برای فرزندان پسر در سنین ۳.۵ تا چهار سالگی باید توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را داشته باشند و دختران نیز باید در سنین ۳ تا ۳.۵ این توانایی را داشته باشند، چرا که فیزیولوژی مثانه کامل می‌شود.
️اگر والدین مشاهده کنند که فرزندانشان شب‌ادراری داشته و یا روزها در مدرسه نشت ادراری دارند، باید به این نکته توجه کنند که موضوع مهمی پشت این قضیه وجود دارد.
وی همچنین ادامه داد: مشکلات و ناهنجاری‌های مادرزادی و مجاری ادراری بسیاری از اوقات خلیلی خفیف است، مانند تنگی حالب، برگشت ادرار از مثانه به کلیه که همگی بیماری‌های بسیار حاد و تأثیرگذار روی کارکرد کلیه و زندگی فرد است و علامتی مثل نشت ادراری به دنبال دارد.
️در کودکان بهترین زمان تخلیه ادرار، باید هر دو ساعت یکبار و بزرگسالان هم هر سه ساعت یکبار دفع ادرار داشته باشند و حداقل در طی روز پنج بار از صبح تا شب برای ‌دفع ادرار مراجعه کنند که باید به نوشیدن ۸ لیوان مایعات که بهترین آنها آب است توصیه کرد.
️بهترین درمان شب‌ادراری کودکان تا سن هفت سالگی این است که والدین فرزندان خود را شب‌ها یک تا دو بار بیدار کنند تا ادرار خود را تخلیه کرده، چرا که این کار باعث شرطی شدن مغز می‌شود و در نتیجه کودک میتواند بر اثر یادگیری ذهن، کنترل ادراری داشته باشد.

 

رییس انجمن نورویورولوژی همچنین در خصوص ایجاد کمپین کنترل ادرار به منظور فرهنگسازی مشکلات ادراری و سلامت کلیه و مثانه، اعلام آمادگی کرد.
انجمن نورویورولوژی آمادگی دارد تا با همکاری آموزش و پرورش در مدارس کشور، آموزش‌های صحیح ادرار کردن، آگاه سازی در خصوص مشکلات بی اختیاری ادرار و شب ادراری و جلوگیری از عفونت‌های ادراری برای سلامت کلیه و بدن را ارائه دهد.
️ با فعالیت تیم و انجمن نورویورولوژی، در سال ۹۰ با کمک شهرداری منطقه یک و نواحی آن، غربالگری عفونت‌های ادراری در تمام مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی دخترانه منطقه یک و بر روی تمام دانش آموزان انجام شد.
️پس از انجام غربالگری نتایجی حاصل شد که از جمله آن این بود که بیشتر دانش‌آموزان دختر به دلیل عدم وجود دستشویی مناسب و نظافت سرویس های بهداشتی در مدرسه و تأکید مادران خود به عدم رفتن به دستشویی در هنگام حضور در مدرسه، ساعت‌های طولانی از این کار خودداری می‌کردند، در حالی که باید بدانیم در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی فیزیولوژی طبیعی ادرار کردن در مثانه برای دختران شکل می‌گیرد و در این سنین باید بچه‌ها دو ساعت یکبار به دستشویی مراجعه کنند، در حالی که در طی این غربالگری متوجه شدیم بیشتر از نیمی از این دانش‌آموزان حتی یک بار نیز در ساعات حضور در مدرسه به سرویس بهداشتی مراجعه نمی‌کردند.
️بی اختیاری ادراری به علت اختلال در عصب‌های مثانه بوده و به راحتی به صورت سرپایی و مصرف دارو می‌توانند درمان شوند.
مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.